Līdz
2030. gadam jaunu automobiļu CO2 izmeši jāsamazina par 40%,
vienlaikus veicinot elektrisko un zemu emisiju auto nonākšanu
tirgū, uzskata Eiropas Parlamenta deputāti.
Trešdien
atbalstītā likumprojektā EP deputāti aicina ES jauno vieglo
automobiļu autoparkam noteikt 40% izmešu samazinājuma mērķi,
bet jau līdz 2025. gadam panākt 20% samazinājumu. Eiropas
Komisija bija ierosinājusi izmešu apjomu līdz 2030. gadam
samazināt par 30%, kā atskaites punktu nosakot 2021. gadu. Līdzīgi
mērķi noteikti arī mikroautobusiem.
Ražotāji,
kuru auto vidējais CO2 izmešu rādītājs pārsniegs noteiktos
mērķus, maksās sodanaudu ES budžetā. Šie līdzekļi
tiks izmantoti, lai apmācītu darbiniekus, kurus skārušas
pārmaiņas autobūves nozarē.
Autoražotājiem
arī būs jāpalielina zemu (mazāk nekā
50g CO2 uz kilometru) vai bezemisiju vieglo automašīnu un
mikroautobusu tirgus daļa līdz 35% 2030. gadā un 20%
jau 2025. gadā.
EP
aicina EK divu gadu laikā nākt klajā ar priekšlikumiem CO2 izmešu
mērījumiem reālos braukšanas apstākļos. Tie jāsāk veikt 2023.
gadā.
ES
būtu jāveicina prasmju attīstība un darbinieku pārkvalifikācija
nozares ietvaros, EP deputāti arī aicina atbalstīt Eiropas
akumulatoru ražošanas nozari u.c.
Līdz
2019. gada beigām EK jānāk klajā ar likumdošanas priekšlikumiem,
kas ļautu patērētajiem saņemt precīzu un salīdzināmu
informāciju par degvielas patēriņu, CO2 un citu izmešu apjomu. No
2025. gada autoražotājiem būs jāsniedz ziņas par tirgū laistu
jaunu auto paredzamo CO2 izmešu apjomu visa to dzīves cikla laikā.
ES
ministri (ES Padome) par savu nostāju vienosies 9. oktobrī.
Paredzams, ka sarunas ar E deputātiem par likumprojekta galīgo
redakciju sāksies 10. oktobrī.