2019. gadā Latvijas jaunu vieglo automobiļu tirgus uzrādījis stabilu 8,6% izaugsmi salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, liecina Auto Asociācijas sniegtā informācija.

Asociācija norāda, ka "tas ir ļoti labs rezultāts, ņemot vērā, ka arī 2019. gada otrajā pusē turpinājās jaunu izmešu normu izraisītas modeļu tehnisko risinājumu izmaiņas, ietekmējot piegādes, gan arī arvien sarežģītākā situācija kreditēšanas tirgū". Lielāko daļu no tirgus pieauguma veido kompaktā apvidus automobiļu klase.

2019. gads vieglo automobiļu tirgū Latvijā ir bijis ar stabilu izaugsmi gandrīz katru mēnesi. Nebūtiski reģistrāciju samazinājumi ir bijuši vien jūnijā, augustā un novembrī. Kopumā ir tikuši reģistrēti 20 939 jauni automobiļi. "Mēs beidzot pirmo reizi pēc 2008. gada esam pāri 20 tūkstošu slieksnim," vēsta Auto asociācija.

Tas gan esot stipri nosacīts panākums, jo arvien esam vairāk nekā 10 gadu attālumā no 2007. gada rezultāta. Eiropas kopējais tirgus, kā arī, piemēram, Igaunija jau vairākus gadus ir ļoti tuvu 2007.-2008. gadu tirgum un, visticamāk, to sasniegs tuvākā viena līdz divu gadu laikā, kamēr Lietuva to ir pārsniegusi jau pirms trim gadiem un turpina izaugsmi.

Saskaņā ar Auto Asociācijas datiem tirgus struktūra nav būtiski mainījusies – nedaudz, līdz 33% ir pieaugusi privātpersonu tirgus daļa (iepriekš 31%), korporatīvie darījumi 25% (iepriekš 23%). Pēc vairākiem gadiem ar stabilu līzinga tirgus izaugsmi, šogad ir piedzīvots līzinga daļas samazinājums gan uzņēmumu (no 58% un 56%), gan privātpersonu (no 73% uz 70%) segmentos.

"Kvalitatīva finansējuma pieejamība ir galvenais Latvijas autotirgus dzinējspēks, tas ir viens no svarīgākajiem priekšnosacījumiem tehnoloģiski attīstītu un ekoloģisku automobiļu iegādei. Pirmo finansējuma sabremzēšanos mēs jutām jau gadu iepriekš, bet tad vēl tas nebija tik ļoti redzams. 

!2019. gadā turpinājās gan līzinga tirgus konsolidācija, gan ietekme no finanšu nozares "kapitālā remonta", kas viss kopā ir licis bankām kļūt arvien konservatīvākām. 

Finansējuma pieejamības mazināšanās ilgtermiņā būs ar negatīvu ietekmi uz autoparka attīstību," skaidro Ingus Rūtiņš, Auto Asociācijas viceprezidents.

Jaunu pasažieru auto tirgū galvenie notikumi risinājušies zīmolu reitinga augšgalā, kur par tirgus daļām cīnās "VW", "Toyota" un "Škoda" modeļi. 

Ja 2018. gadā šie zīmoli veidoja 38,6% tirgus, tad šogad - jau 42,6%. Tam ir vairāki skaidrojumi – ar dažādiem notikumiem Eiropā saistīti piegāžu kavējumi, kas no 2018. gada nogales tika pārcelti uz pagājušā gada pavasari, un līdz šim nepietiekami novērtētā "Škoda" zīmola uzvaras gājiens, kā arī pilnīgi jauns "Toyota RAV4" modelis, kas spēlē Latvijas tirgum tik svarīgajā kompakto apvidus auto klasē.

Kompakto apvidus automobiļu klase faktiski ir noteikusi arī visa tirgus attīstības tendenci. Šis ir lielākais tirgus segments Latvijā, sasniedzot gandrīz 30% visa tirgus. Jaunu modeļu pieejamība, izdevīgi cenas piedāvājumi un finansējums šajā klasē ir kritiski svarīgi. 

Vieglo pasažieru auto tirgus 2019. gadā pieauga par 8%, sasniedzot 18 236 jaunus auto, kas ir nedaudz vairāk nekā 1350 auto pieaugums salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Savukārt kompaktā apvidus klase ir pieaugusi par 29% un gandrīz 1200 vienībām. 

2019. gada modeļu tops ir pilnībā nomainījies, pirmās vietas pēc 12 mēnešiem ieņemot "Toyota Corolla" (899), "Toyota RAV4" (883) un "VW Tiguan" (817). "Corolla" ar lielu atrāvienu ir bijis autonomu dominējošais modelis. Divi no topa modeļiem "VW Tiguan" un "Toyota RAV4" ir arī privātpersonu pirmā izvēle. 2018. gadā pirmo trijnieku veidoja "VW Golf", "Nissan Qashqai" un "VW Tiguan".

Vieglā komerctransporta tirgus ir pieaudzis par 13%, turpinoties jau pirms gada atsāktajam tirgus pieaugumam. Tirgus notikumus šajā segmentā galvenokārt ir noteikuši līderi pikapu klasē "Toyota Hilux" un "Nissan Navara", bet pikapu klase veido 80% no visa komerctransporta tirgus pieauguma. 

Lielo furgonu klasē par pieaugumu lielā mērā ir jāpateicas "Fiat Ducato" un "MAN TGE", kas savas tirgus daļas ir palielinājuši vairākkārtīgi. "Fiat Ducato" lielākā piegāde ir veikta car sharing uzņēmumam "City Bee". Vieglā komerctransporta tirgus top 3 veido "VW" (502), "Renault" (370) un "Toyota" (333). Savukārt modeļu top veido "Toyota Hilux" (256), "Renault Master" (241) un "VW Crafter" (211).

Kā jau ir ierasts, lielākos darījumus veido autonomu kompāniju veiktie iepirkumi. Kopā autonomu darījumi veido gandrīz 50% no visiem korporatīvajiem darījumiem un 13% no visa vieglo automobiļu tirgus. Tas ir diezgan būtisks pieaugums salīdzinājumā ar 2018. gada 10%. 

Latvijā ir ienācis jauns car sharing uzņēmums "City Bee", kas ir veicis 205 auto iegādi. Savu autoparku turpina papildināt arī "Carguru" (70). Pirmajā desmitniekā bez autonomām ir Nacionālo bruņoto spēku nodrošinājuma pavēlniecības iepirkums (196) un "Latvenergo" (111). Korporatīvo darījumu topu līdzīgi kā tirgū kopā veido tie paši trīs zīmoli – "Toyota", "VW" un "Škoda". Tomēr ar nospiedošu pārsvaru pirmajā vietā atrodas Japānas zīmols, un tas galvenokārt ir panākts ar ļoti agresīvu darbību autonomu segmentā, vairāk nekā divas reizes apsteidzot "VW".

Ja neskaita autonomas darījumus, no uzņēmumiem, kas ir veikuši 20 un vairāk auto iegādes, visekoloģiskākos automobiļus ir izvēlējušies "Aldaris" (100g/km), "Osama Distributors" (102g/km), "Maxima Latvija" (104g/km).

Līzinga darījumu apjoms 2019.gadā ir bijis 60% apjomā, gada otrajā pusē bieži vien nokrītot ievērojami zem 60%. Līzinga kompāniju reitingā ir notikušas ievērojamas pārmaiņas - pirmo vietu ieņem "Swedbank Līzings" (27%), turpinot pagājušā gada otrajā pusgadā sākto ofensīvu, otrajā vietā ir nonācis "Unicredit Leasing" (24%), tālāk sekojot "SEB Līzings" (24%) un no pirmā trijnieka izkrītot iepriekšējā gada līderim "Luminor" (13%). 

"Luminor" tirgus daļa ir samazinājusies vairāk nekā divas reizes un ir skaidrs, ka tas saistīts ar stratēģijas maiņu tirgū. Gada nogalē turpinājās līzinga tirgus konsolidācija, bankai "Citadele" iegādājoties "Unicredit Leasing" līzinga operācijas Baltijā. "Jau tagad ir jūtams, ka gan šie procesi, gan arī darbības, kas saistītas ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un novēršanas likuma prasību izpildi, finanšu sektoru ir darījušas ievērojami konservatīvāku un kvalitatīva finansējuma iegūšana kļūst arvien sarežģītāka. Kā jau iepriekš norādīts, tas atstās negatīvu ietekmi uz autoparka attīstību un t.sk. klimata mērķu sasniegšanu," pauž Auto Asociācija. 

Privātpersonu segmentā visaktīvākais finansētājs ir bijis "Swedbank Līzings", kas ir nodrošinājis 32% no visiem privātpersonu līzinga finansējuma darījumiem, tam seko "SEB" ar 27%. Savukārt uzņēmumu segmentā visaktīvākais ir bijis "SEB Līzings", kas ir nofinansējis 25% no visiem līzinga darījumiem, savukārt otrajā vietā - "Swedbank Līzings" ar 23%.

!2019. gadā Latvijā ir reģistrēti vien 90 jauni elektromobiļi, kas ir vien 0,43% no visa tirgus un par 17 vienībām vairāk nekā 2018.gadā.

Ar lādējamiem hibrīdiem ir vēl sliktāk, un tie ir vien 14 auto, kas ir pat mazāk kā pirms gada un apmēram tikpat ir dabas gāzes automobiļu.