VSIA «Autotransporta direkcija» sadarbībā ar AS «Pasažieru vilciens» uzsāk informatīvu kampaņu «Pamēģini sabiedrisko!», lai motivētu Latvijas iedzīvotājus pārsēsties no privātā automobiļa sabiedriskajā transportā, tādējādi ne vien mazinot satiksmes sastrēgumus, bet arī ietaupot resursus un saudzējot vidi.

Šobrīd Latvijā vidējais braucēju skaits vienā vieglajā automobilī ir no 1,6 līdz 1,9 personām. Uz 1000 iedzīvotāju ir reģistrēti vairāk nekā 350 automobiļi, kuru skaits turpina palielināties, īpaši Rīgā un Pierīgā. Līdz ar to veidojas arvien lielāki sastrēgumi, liekot iedzīvotājiem ik dienas vairāk laika pavadīt ceļā, kā arī atstājot negatīvu ietekmi uz apkārtējo vidi.

Saskaņā ar pētījumu centra SKDS datiem kā galvenos argumentus par labu sabiedriskā transporta izmantošanai Latvijas iedzīvotāji visbiežāk min izdevīgāku cenu, jo sabiedriskā transporta biļete izmaksā daudz lētāk nekā degviela, automobiļa remonts, apdrošināšana, nodokļi utt.; blakus dzīvesvietai vai darbam esošas pieturvietas; piemērotu transporta kustības grafiku un citu transporta līdzekļu neesamību. Savukārt biežāk izplatītākie iemesli, kāpēc tomēr atteikties no sabiedriskā transporta pakalpojumiem, ir iedzīvotāju rīcībā esošais privātais vai darba automobilis (SKDS aptaujas, 2017–2019).

«Aptaujas dati rāda, ka argumentu par labu sabiedriskā transporta izmantošanai ir daudz vairāk nekā pret to, turklāt minētās priekšrocības nebūt nav vienīgās. Pēdējo trīs gadu laikā ir ievērojami uzlabojusies sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāte,» stāsta «Autotransporta direkcijas» valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Vieglo automobiļu skaita samazināšanos uz Latvijas ceļiem paredz arī Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcija 2021.–2030. gadam. Tās galvenais uzdevums ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātā automobiļa uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu, uzticamu un integrētu sabiedrisko transportu, attīstot vienlīdz kvalitatīvus sabiedriskā transporta pakalpojumus visā Latvijā. Jaunā koncepcija paredz, ka sabiedriskā transporta mugurkauls būs dzelzceļa transports, jo tieši vilciens ir transportlīdzeklis, kas paredzēts lielu masu pārvadāšanai. Jau šobrīd rīta un vakara maksimumstundās AS «Pasažieru vilciens» pārvadā 18 000 pasažieru un ik dienu nodrošina 243 vilciena reisus.

«Vilciens ir ātrs un ērts pārvietošanās līdzeklis,» uzsver «Pasažieru vilciena» valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Viena vieglā automobiļa saražotais vidējais CO2 izmešu daudzums ir 200 g/km. Tātad 52 vieglie auto veido 10 400 g/km CO2 izmešu, kamēr viens autobuss – 900 g/km jeb, izdalot uz 52 autobusa pasažieriem, 17,3 g/km.

Kampaņa «Pamēģini sabiedrisko!» uzsākta neilgi pirms Starptautiskās dienas bez auto, kas tiks atzīmēta 22. septembrī. Kampaņas laikā ikviens Latvijas autovadītājs aicināts kaut vai tikai vienu reizi veikt ierasto maršrutu sabiedriskajā transportā un novērtēt tā sniegtās priekšrocības.