No 2022. gada maija jaunās automašīnas būs obligāti jāaprīko ar tādām drošības tehnoloģijām kā avārijas bremzēšanas sistēma un «gudrā» ātruma pielāgošana.

«Šie noteikumi nākamajos gados ļaus izglābt tūkstošiem dzīvību. Mūsu uzmanības centrā vienmēr bijusi satiksmes dalībnieku, īpaši mazāk aizsargāto, drošība,» sacīja EP ziņotāja Roža Tuna (ETP, Polija). Par noteikumiem jau panākta neformāla vienošanās ar ES valstu ministriem.

Šīs tehnoloģijas būs jāuzstāda visos jaunajos transportlīdzekļos: «Intelektiskā ātruma pielāgošana» (ISA), alkometriskas autobloķēšanas uzstādīšanas atvieglošana, uzlabota brīdināšanas sistēma par novērstu vadītāja uzmanību, avārijas bremzēšanas signāls, atpakaļgaitas kontrolsistēma un datu reģistrators («melnā kaste»).

ISA varētu par 20% samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu. Šī sistēma, iegūstot informāciju no ceļazīmēm un kartēm, brīdinās autovadītāju par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu. Šī sistēma automātiski neierobežos ātrumu, un autovadītājs to varēs izslēgt. «Tas ne tikai padarīs satiksmi drošāku, bet ļaus izvairīties no sodanaudas,» sacīja R. Tuna.

Vieglajās automašīnās un mikroautobusos būs jāuzstāda arī avārijas bremzēšanas sistēma (tā jau ir obligāta kravas auto un autobusiem), kā arī joslas saglabāšanas sistēma.

Lielākā daļa šo tehnoloģiju jaunajos auto modeļos būs jāievieš no 2022. gada maija, bet jau esošajos modeļos - no 2024. gada maija.

Kravas automašīnu un autobusu dizains būs jāveido tā, lai to vadītāji labāk pamanītu neaizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus - kājāmgājējus un riteņbraucējos. Šie transportlīdzekļi būs jāaprīko ar tehnoloģijām pēc iespējas pilnīgākai aklo zonu novēršanai vadītāja un blakussēdētāja pusē.

Tehnoloģijas «tiešās redzamības» uzlabošanai visos jaunajos modeļos būs jāievieš no 2025. gada novembra, bet jau esošajos modeļos - no 2028. gada novembra.

Jaunie noteikumi arī uzlabos pasīvās drošības prasības, tostarp sadursmes testus (priekšas un sānu) un vējstiklus, lai mazāk apdraudētu kājāmgājējus un riteņbraucējus. Tāpat paredzēts uzlabot riepu tipa apstiprināšanas pārbaudes, pārbaudot lietotas riepas.

Regula tika apstiprināta ar 578 balsīm pret 30, 25 deputātiem atturoties. Tagad tā jāapstiprina ES valstu ministriem.