Pircēji Lietuvā arvien biežāk izvēlas jaunas automašīnas, bet līdz tādai tirgus situācijai kā Norvēģijā, kur katrs otrais jaunais auto ir videi draudzīgs, vēl tāls ceļš ejams

25 gadu laikā Lietuvā auto tirgus ir ievērojami mainījies – auto retāk pērk tirgus plačos, maksājot skaidrā naudā, un pirkt jaunu mašīnu vairs nav nekas pārāk ekskluzīvs, sarunā ar laikrakstu Dienas Bizness stāsta Lietuvas autotirgotāja Moller Auto UAB vadītājs Tomass Deržanausks (Tomas Deržanauskas). 

Viņš teic, ka Baltijas mērogā lietuvieši ir lieli vācu mašīnu mīļotāji. 50% no Lietuvā esošajiem auto ir ražoti Vācijā, lielākā daļa no tiem – Audi un Volkswagen. Kopumā Lietuva katru gadu importē 300 tūkstošus auto, un lielākā daļa no tiem tiek remontēti un eksportēti uz citām valstīm.

Tirgū vērojamas vairākas izmaiņas. Pirmkārt, digitalizācijas ietekmē mainās tas, kā klients izvēlas auto. Cilvēki par jaunu auto vidēji domā 12 stundas. Agrāk viņi aptuveni deviņas stundas pavadīja salonā un trīs stundas runāja ar draugiem. Tagad tas ir otrādi – cilvēki pavada trīs stundas salonā un deviņas stundas, pētot auto digitālajā vidē – skatoties video, tērzējot forumos utt.

Otrkārt, digitalizācija maina to, kā mašīnas tiek pārdotas. Lai gan mašīna tiek nopirkta salonā, praktiski viss process līdz tam ir noticis internetā – tirgotāja mājaslapā, sarakstoties ar pārdevēju e-pastā utt.

Treškārt, aug nobraukto kilometru skaits, ko cilvēki kopumā nobrauc, bet samazinās to cilvēku skaits, kuri vēlas savu auto. Pagaidām tirgotājiem tas netraucē, jo auto koplietošanas platformām un citiem mobilitātes risinājumiem nepieciešami jauni auto.

Ceturtkārt, auto tirdzniecība kļūst par caurspīdīgāku un godīgāku biznesu, jo privātpersonas pat lietotus auto biežāk pērk oficiālos autosalonos, nevis auto plačos. «Mums katru gadu lietotu auto pārdošana aug. Pārdodam vairāk nekā tūkstoš jaunu auto gadā un vairāk nekā 500 lietotus. Mēs paredzam, ka šogad Lietuvā tiks nopirkti 28 tūkstoši jaunu auto, un ievērojama daļa no tiem būs mūsu pārdotie,» saka T. Deržanausks. Ņemot vērā esošās izmaiņas, MøllerGruppen nesen nomainīja nosaukumu un tagad ir Møller Mobility Group. «Tagad vairāk orientējamies uz mobilitāti, ne tikai uz pārdošanu,» saka T. Deržanausks.

Vērojams, ka vairāk nekā jebkad iepriekš cilvēki izvēlas jaunas automašīnas. Viņš pieļauj, ka tas tāpēc, ka sabiedrība daudz strādā un vēlas pēc darba izbaudīt dzīvi un atpūsties, un tikai daži rod prieku auto remontēšanā. «Mēs pamazām esam pieraduši pirkt dzīvokļus kredītā un mašīnas līzingā, jo vēlamies strādāt un dzīvot uzreiz, nevis strādāt 20 gadus, lai nopirktu dzīvokli, un vēl 10, lai nopirktu auto. Vērojama virzība no galvassāpēm uz risinājumiem un dzīvi bez problēmām. Tā ir jauna veida domāšana. Tāpēc tirgus ir dīleriem draudzīgs,» saka T. Deržanausks.

Visu rakstu Jauns auto kļūst par ikdienu lasiet 13. augusta laikrakstā Dienas Bizness

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.