Aprīlis Rīgas Motormuzejam (RMM) ir īpašs mēnesis, jo pirms 30 gadiem, 1989.gada 22. aprīlī īstenojās seno spēkratu kolekcionāru un entuziastu sapnis par savu mājvietu – svinīgā ceremonijā, klātesot simtiem cilvēku, tika atklāts motormuzejs.

Ideja par seno spēkratu muzeju Latvijā dzima jau 20. gadsimta septiņdesmitajos gados, kad neliela entuziastu grupa – Latvijas Antīko automobiļu klubs - iedibināja tam laikam vēl nebijušu kustību – seno spēkratu salidojumus un rallijus. Šie pasākumi pulcēja ne tikai seno spēkratu īpašniekus, bet arī skatītāju tūkstošus.

Muzeja ēka ir modernās arhitektūras piemineklis, tās fasādes daļa uzrunā kā stilizēta Rolls Royce markas automobiļa radiatora maska.

2016. gadā pēc trīs gadus ilgas rekonstrukcijas muzejs tika atvērts jaunā veidolā. Muzeja trijos stāvos izvietoti vairāk nekā simts automobiļi un motocikli, vairāki desmiti interaktīvo stendu, rotaļu zona bērniem, kafejnīca un konferenču zāle 200 personām.

Latvijas Antīko automobiļu klubs

1972. gada 21.jūlijā dibinātais Latvijas Antīko automobiļu klubs (AAK) ar sākotnējo nosaukumu Latvijas PSR Auto transporta darbinieku Centrālā auto moto kluba Antīko automobiļu sekcija apvienoja domubiedrus ar interesi par senajiem spēkratiem, to meklēšanu, restaurēšanu un saglabāšanu. 

Kluba pirmais vadītājs bija Viktors Kulbergs, kopā ar viņu klubu veidoja Elmārs Žvīgulis, Juris Gagainis un Aija Gaile. Drīz pievienojās arī citi entuziasti.

AAK kļuva par līdz tam nebijušu informācijas un pieredzes apmaiņas centru. Senie spēkrati tika popularizēti kā unikāla kultūrvēstures sastāvdaļa. AAK biedri senos spēkratus mērķtiecīgi meklēja visā Padomju Savienības teritorijā. No lūžņiem un šķūnīšiem tika izcelti spēkrati ar izcilu vēsturisko vērtību. Palīdzēja gan veiksme, gan neatlaidība.

Gluži neticama bija 1913. gadā Rīgas Krievu Baltijas vagonu rūpnīcā (Russo-Balt) būvētā ugunsdzēsēju auto atrašana. Sen izjauktā auto detaļas mētājās kādā šķūnīti Raunā, bet rāmja daļas iebetonētas kā balsts TV antenas mastam. AAK biedru un Ugunsdzēsības pārvaldes kopīgiem spēkiem restaurētais automobilis ir viens no diviem pasaulē palikušajiem leģendārajiem Russo-Balt eksemplāriem un apskatāms muzejā.

Par pēckara laupījumu bija kļuvis 1940.gada sacīkšu auto BMW 328, kas speciāli gatavots 1000 km sacīkstēm jeb Mille Miglia. Kā vācu augstākās tehnoloģijas paraugs tas bijis pat PSRS aviācijas konstruktoru biroja rokās. AAK biedri to atrada Maskavā pie kāda bijušā autosportista un atveda uz Latviju.

Augstākās klases vācu virsbūvju firma Erdmann & Rossi 1939.gadā izgatavoja virsbūvi Rolls Royce reprezentācijas modelim Wraith Berlīnes Starptautiskajai auto izstādei. Pēc 37 gadiem AAK vadītājs Viktors Kulbergs pēc Igaunijas Valsts autoinspekcijas kartotēkas izskatīšanas to atrada Pērnavas apkaimē līdzās kūts mēslu kaudzei. Nebija viegli vienoties ar igauņu slaukšanas iekārtu mehāniķi, tomēr auto nonāca Latvijā

1976. gadā dažas stundas pirms sagriešanas metāllūžņos komunistiskajā sestdienas talkā Maskavas ZIL rūpnīcā tika izglābts kalnu sacīkšu auto - 1938.gada Auto Union CD V16 – vēl viena padomju kara trofeja. Jau pēc gada AAK biedri sakopto automobili demonstrēja pasākumā Biķernieku trasē, un tas kļuva par savdabīgu AAK vizītkarti. Vēlāk tas kļūs par jaunbūvējamā Motormuzeja centrālo eksponātu.

Pirmais AAK biedru tehnikas salidojums notika 1973.gada 2. septembrī Vecrīgā, Doma laukumā un turpinājās Biķernieku trasē kopā ar auto moto sporta veterānu salidojumu.

Par īstu leģendu kļuva 1975. gada seno spēkratu salidojums, uz kuru Rīgā pulcējas tūkstošiem skatītāju.

1978. gadā notika līdz tam neiedomājama izstāde - vēsturiskajās Rīgas biržas nama telpās atklāja ekspozīciju Auto Moto Retro.

80. gadu beigās kluba biedru skaits jau pārsniedza divus simtus, bet aktīvos līdzjutējus varēja skaitīt tūkstošos. Uz seno spēkratu salidojumiem cilvēki nāca labprātīgi un ar sajūsmu par kluba uzdrīkstēšanos un degsmi.

Neskatoties uz «dzelzs priekškaru», kluba biedri izmantoja katru iespēju iegūt ziņas par rietumos ražotiem spēkratiem, to tehniskajiem risinājumiem, rezerves daļām un restaurācijas tehnoloģijām. AAK sāka aktīvu sadarbību ar līdzīgiem klubiem «sociālisma nometnes» valstīs.

Rīgas Motormuzeja izveide

Ar katru gadu AAK biedri pārliecinājās, ka viņu darbs ir vajadzīgs sabiedrībai. Laiks domāt par savām mājām – seno spēkratu centru.

Tomēr tas bija neaizsniedzams sapnis, jo pēc 1980. gada Maskavas olimpiādes tēriņiem PSRS ierobežoja jebkādu kultūras un sporta celtņu būvniecību.

Negaidot no rietumiem klubam tika izteikts bezprecedenta piedāvājums – apmaiņā pret atrasto Auto-Union CD V16 uzbūvēt izsapņoto seno spēkratu muzeja ēku. Padomju funkcionāri to nevarēja pieļaut, un beidzot 1985.gadā finansējums tika atrasts. Jaunā seno spēkratu centra projektu izstrādāja Pilsētbūvniecības institūts, būves arhitekts – Viktors Valgums. Uzdevums bija izaicinājums arhitektiem. Ēkas konstrukcijas piegādāja Somijas uzņēmums Otto Wuorio – arī kapitālistiskās valsts dalība būvē bija neparasta padomju sistēmā.

Muzeja pamatakmens tika ielikts 1986. gada 6. jūnijā, bet ēkas atklāšana notika 1989. gada 22. aprīlī.

RMM ēku atklāja Valsts Plāna komitejas priekšsēdētajs Miervaldis Ramāns, piedaloties AAK vadītājam Viktoram Kulbergam, Satiksmes ministram Jānim Janovskim un Volkswagen koncerna pārstāvim. Divas pasaules ir apvienojušās. Jau pēc diviem gadiem Latvijas Republika pilnībā pasludinās neatkarību.

Jaunatvērtā muzeja apmeklējums bija iespaidīgs – 1989.gadā 75 tūkstoši cilvēku, bet 1990. gadā jau 130 tūkstoši. Ir acīmredzams: dažu entuziastu sapnis ir pārtapis jaudīgā enerģijā, kas nepieciešama visai sabiedrībai.

AAK seno spēkratu kolekcija kļuva par pamatu Motormuzeja ekspozīcijas izveidošanai. Muzeja ekspozīcijas unikalitāti nosaka tās rašanās apstākļi – šeit izstādītie eksponāti nepazīst valstu un laiku robežas, tomēr lielākā daļa spēkratu bijuši jelkādā veidā saistīti ar Latviju, tās vēsturi.

Motormuzejs šodien

Līdzās ekspozīcijai, kas izvietota 3 stāvos 4000 kvadrātmetru platībā, notiek izstādes un spēkratu prezentācijas. Muzeja darbnīcās restaurē arī spēkratus un tiek veikts jaunatnes izglītošanas darbs.

Izveidojusies ļoti cieša sadarbība starp muzeju un AAK. Ik gadu tiek organizēti vairāki kopīgi spēkratu braucieni un salidojumi, no kuriem lielākais ir Rīga Retro.

Kopš 2009. gada 1. jūlija Rīgas Motormuzejs ir Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārziņā, kas paver jaunas iespējas muzeja attīstībā. 2015. gadā pabeigta muzeja ēkas rekonstrukcija un izveidota jauna, mūsdienīga ekspozīcija, kas apmeklētājiem atvērta no 2016. gada 2. jūlija.

Šobrīd RMM lepojas ar 150 000 apmeklētāju gadā un vairākām Eiropas un Latvijas muzeju jomas balvām.