Lielākā daļa jeb 66% Latvijas
iedzīvotāju pēc ārkārtas stāvokļa atcelšanas plāno
atgriezties pie tiem pašiem preču un pakalpojumu izmantošanas, kā
arī strādāšanas paradumiem, kādi bijuši iepriekš. Tikmēr
26% apgalvo, ka vairāk izmantos elektroniskos kanālus, secināts "Luminor" bankas veiktajā aptaujā.
Klātienē cilvēki visvairāk
vēlas atkal piedalīties kultūras pasākumos, iepirkties un strādāt
birojā.
"Varētu šķist, ka divi fiziskās
distancēšanās apstākļos nodzīvoti mēneši lielākajai daļai
iedzīvotāju varētu būt radījuši jaunus un paliekošus
paradumus, kas pielāgoti digitālai un attālinātai ikdienai –
pirkumiem internetā, kultūras pasākumu baudīšanai TV, datoros
vai telefonos, strādāšanai no mājām vai saziņai ar banku
attālināti. Taču "Luminor" aptaujas dati rāda, ka lielākā daļa
jeb 66% Latvijas iedzīvotāju šos ieradumus neplāno saglabāt pēc
ārkārtas situācijas atcelšanas un vēlas atgriezties pie saviem
vecajiem paradumiem iepirkties un izmantot pakalpojumus klātienē –
turklāt visvairāk to norādījuši seniori," stāsta Normunds
Rudzītis, "Luminor" Privātpersonu segmenta vadītājs.
Lielākoties Latvijas iedzīvotāji šos
klātienes apmeklējumus plāno būtiski palielināt tāpēc, ka
vēlas iziet no mājām un tikties ar cilvēkiem – to norādījuši
46% respondentu. Tas ļauj secināt, ka iedzīvotājiem šajā laikā
visvairāk trūkst sabiedrības un klātienes kontakta ar citiem
cilvēkiem, ko bieži vien iepriekš viņi saņēma dažādās
tirdzniecības un preču, pakalpojumu sniegšanas vietās –
piemēram, veikalos, skaistumkopšanas salonos, klientu apkalpošanas
centros.
Visvairāk šāda veida klātienes apmeklējumu pietrūkst
cilvēkiem vecumā virs 60 gadiem un sievietēm – iziešanu no
mājas un tikšanos ar cilvēkiem kā galveno iemeslu klātienes
pakalpojumu izmantošanai norādījuši 53% sieviešu un tikai 37%
vīriešu.
"Jautāti par to, kā iedzīvotāji plāno
mainīt bankas pakalpojumu izmantošanas paradumus, 88% apgalvo, ka
turpinās izmantot internetbanku un mobilo banku, un tikai katrs
desmitais plāno galvenokārt izmantot klātienes apkalpošanu. Tas
nozīmē, ka šajā laikā cilvēki ir labi apguvuši banku
piedāvātās digitālās iespējas, kas vairumā gadījumu spēj
aizvietot klientu apkalpošanas centru apmeklējumus. Izņēmums ir
tādi bankas pakalpojumi kā, piemēram, mājokļa kredīts vai
ieguldījumi, ko 37% iedzīvotāju tomēr arī pēc ārkārtas
stāvokļa atcelšanas plāno kārtot klātienē," saka Normunds
Rudzītis.
*Luminor
aptauja tika veikta 2020. gada maija sākumā sadarbībā ar
socioloģisko pētījumu aģentūru Norstat, aptaujājot vairāk nekā
1000 respondentu katrā no Baltijas valstīm.