Āzijas kalniešu tradicionālie no piena gatavotie «enerģijas batoniņi» Latvijā atraduši savu uzņēmējdarbības nišu – Nepālā dzīvojošā latviete Aija Parlagreko attālināti vada graužamsiera ražotni savos dzimtajos Preiļos. Viņa jau aptuveni desmit gadus kopā ar ģimeni mitinās tālajā Nepālā, kur nokļuva, kad vīram tur tika piedāvāts darbs. Attālums nav šķērslis, lai izveidotu un vadītu šo neparasto siera ražotni.

Tā atradusi mājvietu iestādei nevajadzīgās Preiļu slimnīcas telpās. Graužamsierā apslēptais proteīna lādiņš gan nav pa zobam cilvēkiem. Lai gan Āzijas tautas līdzīgi gatavo proteīna batoniņus čurpi, kas lieti noder ekstrēmu slodžu gadījumā vai kā izdzīvošanas garants, piemēram, Himalaju kalnienes klejojumos. Preiļos ražotais produkts paredzēts suņiem, tas ir ārkārtīgi ciets, «ilgas iedarbības» suņu kārums. Ražošanai nepieciešama tikai viena izejviela – biezpiens (nepāliešu versijā gan tas tiekot gatavots no svaigpiena). Biezpienam nekas netiek pievienots, toties no tā tiek ņemts ļoti daudz. Ražošanas procesa laikā biezpiens tiek pakļauts skarbiem apstākļiem – karsēts, presēts un žāvēts, līdz tas kļūst karameles brūns un iegūst vajadzīgo konsistenci – riktīga graužama kaula blīvumā.

Nepālā dzīvojošā biznesa idejas autore Aija atrada domubiedrus Preiļos, kas nokārtoja visus praktiskos jautājumus, un tā jau nedaudz vairāk par gadu Preiļos ir par vienu nelielu ražotni vairāk. «Graužamsiers ir pilnīgs eksperiments. Nav iespējams saražot tieši tādu, kāds tas ir Nepālā. Tur ļoti līdzīgs produkts tiek gatavots katrās mājās – to lieto gan paši, gan padalās ar suņiem,» stāsta Himalayan International ražošanas vadītāja Līga Aļijeva. Tiesa, nepālieši ir aktīvi arī suņu graužamsiera ražotāji rūpnieciskā līmenī. Tas deva iespēju Aijai līdz niansēm izzināt ražošanas procesu, lai ko līdzīgu atkārtotu daudzu tūkstošu kilometru tālajā Latgalē. Darbu ražotnē vada Līga, bet Aija, fiziski atrazdamās otrā pasaules galā, meklē un atrod noieta tirgus. «Pirmais gads faktiski aizvadīts eksperimentējot, un beidzot gala rezultāts apmierina gan mūs, gan mūsu klientus. Produkts ir pietiekami ciets, galvenais, ka suņiem garšo. Garšojuši esam arī paši, bet jārēķinās, ka tas ir ārkārtīgi ciets,» stāsta Līga.

Ražošanas process ietver četras biezpiena vārīšanas reizes, pēc tam produkts tiek presēts, tad divas dienas žāvēts. «Kopumā tas ir ļoti ilglaicīgs process, turklāt pilnīgs roku darbs,» piebilst Līga. Pamazām ražotne aprīkota ar nepieciešamajām iekārtām, atvieglojot dzīvi ražotnes trijiem darbiniekiem. Neskatoties uz aprīkojumu, procesa pamatā tomēr ir diezgan smags roku darbs. Aprīkojums un iekārtas, attīstot ražošanu, daļēji konstruēts Latvijā, jo, kā stāsta Līga, citur Eiropā šādi produkti ražoti netiek. Tāpēc pašiem arī vajadzēja atrast labāko gatavošanas formulu – lai gatavais produkts apmierinātu pašus un klientus, piemēram, lai graužamsiers nedruptu. Vasaras beigās Himalayan International dubultoja ražošanas jaudu, sākot dienā pārstrādāt jau 240 kilogramus biezpiena. Tas tiek piegādāts no netālajā Daugavpilī bāzētā uzņēmuma Latgales piens. Pieprasījums ir pārsniedzis gaidīto, noliktava iztukšojusies strauji. Parādījušies jau pirmie lielie sadarbības partneri, kas iegādājas nefasētu produkciju, paši fasē un pārdod tālāk ar savu zīmolu. Ar laiku uzņēmums varētu fasēt arī pats, tomēr bizness veidots ar mērķi koncentrēties uz noietu ārpus Latvijas. Sadarbība jau notiek ar uzņēmumiem Polijā, gatavojas sākt sadarbību ar Vācijas un Lielbritānijas kompānijām, bet produkcijas paraugi nosūtīti pat uz Austrāliju, kur šādu produktu nepazīst. Ražotnes atvēršana produkta mazpazīstamības dēļ arī bija sarežģīta – neviena regula nerunā par situāciju, kad no pārtikas, nevis blakusproduktiem, tiek ražota suņu barība. Arī Pārtikas un veterinārajam dienestam tas bija izaicinājums, uzņēmums ir zem tādas pašas lupas kā pārtikas ražotāji.

Augsts olbaltumvielu līmenis un ļoti augsta enerģētiskā vērtība. Mūsdienās, kad cilvēki meklē dabiskāku pārtiku pašu uzturā, parādās interese kaut ko veselīgu piedāvāt arī dzīvniekiem. Graužamsiers tiek ražots no pārtikas biezpiena, netiek pievienotas nekādas piedevas, uzlabotāji vai konservanti. Biezpiens procesa laikā zaudē pat vairāk nekā 70 procentus svara. Ražotnē top piecu dažādu izmēru produkti, jo arī suņu izmēri ievērojami atšķiras. Lielākā daļa suņu mīlot šo produktu, Līgas pieredzē ir tikai pāris gadījumu, kad suns atsakās to ēst. Lai dažādotu produkcijas klāstu, nesen Preiļos sākts ražot arī suņu popkorns – graužamsieru uzpūšot mikroviļņu krāsnī. Tas noskatīts no kāda amerikāņu uzņēmuma, kas ražo līdzīgu produkciju. Uzpūstu graužamsieru suns apēd ļoti ātri, tāpēc šāds našķis saimniekiem vairāk sit pa kabatu.

Uzņēmuma izveidotāji rēķinās ar to, ka pirms masveida ražošanas uzsākšanas, uz ko Himalayan International aktīvi virzās, ar peļņu var nerēķināties. Uzņēmumam augt palīdz sadarbība ar Daugavpils biznesa inkubatoru, kas atbalstu sniedz ļoti praktiski – palīdzot segt telpu nomas izmaksas. «Mūsu niša parasti cilvēkos izraisa pārsteigumu – tas ir kaut kas neparasts, turklāt vēl Preiļos!» Līga saka, ka Latvija, visticamāk, nekļūs par ievērojamu graužamsiera noieta tirgu, jo «cilvēki baidās pirkt dārgu, nepazīstamu produktu». Lai gan biezpiens ir katram latvietim tuvs, cilvēkos tā izmantošana čurpi ražošanā dažkārt izraisot pretreakciju – kāpēc suņiem ražot barību no pārtikas biezpiena? «Tāpēc rēķināmies, ka visi suņu saimnieki nekad nebūs mūsu klienti, bet daļa – būs,» norāda Līga. «Mēs ticam šai biznesa idejai.»

Laikraksta Dienas Bizness abonenti žurnālu Biznesa Plāns saņem bez maksas, bet tas nopērkams arī elektroniski.