Atļauja tirgot alu internetā pēc ārkārtējās situācijas beigām Latvijas mazajām alus darītavām pavērtu iespēju attīstīt eksportu un nostādītu tās vienlīdzīgā konkurencē ar nozares spēlētājiem Eiropā, uzskata alus darītavas "Valmiermuižas alus" saimnieks Aigars Ruņģis.

Ruņģis norādīja, ka pēdējos desmit gadus kopš "Valmiermuižas alus" darītavas izveides, ir sapņojis par mūsdienīgu iespēju Latvijas mazajām alus darītavām tirgot brūvējumus internetā ar piegādi. Tāpēc viņš "ļoti atbalsta" alus tirdzniecību internetā arī pēc ārkārtējā stāvokļa beigām, kas ir atļauts lielākajā daļā Eiropas Savienības (ES) valstu, būtu liels atbalsts nozarei Latvijā un pavērtu jaunas eksporta iespējas.

"Tā ir arī iespēja papildināt valsts budžetu ar akcīzes nodokli un pievienotās vērtības nodokli (PVN), kas paliks Latvijā," sacīja Ruņģis, atgādinot, ka jau pirms ārkārtējās situācijas iedzīvotāji varēja nopirkt alkoholu ārpus Latvijas reģistrētos interneta veikalos ar piegādi uz mājām, tā Latvijas budžetam zaudējot nodokļu ieņēmumus.

Ruņģis pastāstīja, ka "Valmiermuižas alus" no 13.marta piedāvā iegādāties tā ražoto produkciju internetā - tirgotava.valmiermuiza.lv un piegādāt divu darba dienu laikā uz jebkuru adresi Latvijā. Interneta tirgotavas izveide prasīja divas nedēļas darba un tajā ieguldīti 3000 eiro. Piegādi uz mājām "Valmiermuižas alus" nodrošina pašu spēkiem, taču, interneta tirgotavai topot, alus darītava aktīvi sāka sadarbību ar dažādiem citiem interneta veikaliem Latvijā, kuros ir nopērkama tās ražotā produkcija.

Atļauja tirgot alkoholiskos dzērienus internetā ir atbalsts pašreizējā situācijā, jo trešdaļu no "Valmiermuižas alus" brūvējumu pārdošanas apjoma veidoja restorāni, bāri, lidosta, kas ārkārtējā situācijā tika zaudēti diennakts laikā. Tā kā "Valmiermuižas alus" galvenais uzdevums ir noturēt ap 100 apmācīto darbinieku, kompānija izmanto arī valsts piedāvātos atbalsta mehānismus - iespēju atlikt nodokļu nomaksu, dīkstāves pabalstus un ir vienojusies ar banku par kredīta brīvdienām uz pusgadu.

Tāpat Ruņģis piebilda, ka alus piegādei uz mājām ir vairāki lieli ieguvumi - tā ir iespēja atbalstīt sociālo distancēšanos, iespēja nobaudīt alus darītavas jaunākos un īpašos brūvējumus. Tāpat, atverot tirgotavu internetā, "Valmiermuižas alum" bijusi iespēja uzklausīt uzticamāko pircēju atsauksmes visā Latvijā par tās jaunu garšu eksperimentiem, lai tās pilnveidotu un radītu bagātākas alus garšas.

Viņš teica, ka jau "Valmiermuižas alus" produkcijas internetā pirmajās piegādes dienās saņemti pasūtījumi no visas Latvijas un daudz labu atsauksmju. Par pārdošanas apmēriem ir pāragri spriest, taču "Valmiermuižas alus" plāno, ka interneta veikals varētu veidot 5% no tā kopējā pārdošanas apjoma. "Mans nākamais mērķis ir līdz Jāņiem nodrošināt "Valmiermuižas alus" piegādes uz jebkuru adresi ES, lai latvieši varētu svinēt ar Latvijā darītu alu, stiprinot latvisko alus baudīšanas kultūru un piederību Latvijai," sacīja Ruņģis.

Komentējot produkcijas internetā tirdzniecības tendences, viņš norādīja, ka nereti pasūtījumu apmaksā viens pircējs, bet kā saņēmējs tiek norādīts cits cilvēks. Līdz ar to krīzes situācijā alus tirgošana internetā ar piegādi uz mājām pavērusi jaunas iespējas mazajiem alus brūžiem un arī klientiem, dāvinot vai "uzsaucot" alu viens otram, nosūtot to ar piegādi un kopīgi to baudot virtuāli, piemēram, "Skype".

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka "Valmiermuižas alus" piegādā alkoholiskos dzērienus no plkst.8 līdz 22 un nepiegādā tos nepilngadīgām personām un tiem, kas nevar uzrādīt vecumu apliecinošu dokumentu. Arī piegādes brīdī nolūkā pārliecināties par saņēmēja vecuma atbilstību attiecīgo dzērienu iegādei klientam jāuzrāda personu apliecinošs dokuments.

2018.gadā "Valmiermuižas alus" strādāja ar 5,373 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 16,6% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga par 31,8% un sasniedza 168 173 eiro. Lai arī kompānijas auditētie 2019.gada finanšu rezultāti vēl nav publiskoti, saskaņā ar uzņēmumā pausto tā apgrozījums pērn bija 5,7 miljoni eiro, kas ir par 6,2% vairāk nekā gadu iepriekš.

"Valmiermuižas alus" reģistrēts 2005.gada jūnijā, un tā pamatkapitāls ir 1,397 miljoni eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir "Valmiermuižas ieguldījumu fonds", kurā 60% daļu pieder Ruņģim, 24% - Austrijas ieguldījumu fondam "Industrieliegenschaftenvervaltungs AG" (ILAG), bet 16% - Vācijas uzņēmumam "Thinkflink GmbH".

20.martā Saeima atļāva ārkārtējās situācijas laikā iegādāties alkoholu arī internetā. Likumā atļauts realizēt akcīzes preces, izmantojot distances līgumu, izņemot tabakas izstrādājumus un elektroniskajās cigaretēs izmantojamos šķidrumus. Reizē aizliegts realizēt alkoholiskos dzērienus personām, kuras jaunākas par 18 gadiem, kā arī aizliegts alkoholu realizēt laikā no plkst.22 līdz 8.

Savukārt Ministru kabinets 14.aprīlī atbalstīja Alkoholisko dzērienu aprites likuma grozījumu projektu, kas paredz atļaut alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā ne tikai ārkārtējās situācijas laikā. Par grozījumiem vēl jālemj Saeimai.