No nākamā gada 1.aprīļa Jūrmalā tiks atjaunota iebraukšanas maksa visu gadu, turklāt caurlaides cenu plānots noteikt dārgāku nekā līdz šim - trīs eiro apmērā dienā, lēmuši Jūrmalas pilsētas domes deputāti.

Pašlaik vienas dienas caurlaide iebraukšanai Jūrmalā ir divi eiro, līdz ar to pieaugums caurlaides cenai sasniegs 50%.

Kā skaidroja pašvaldībā, iebraukšanas maksa Jūrmalā tika noteikta 1996.gadā, un tās apmērs tajā laikā bija 1 lats ( 1,42 eiro). Pēdējo reizi iebraukšanas maksas apmērs Jūrmalas īpaša režīma zonā tika mainīts 2014.gadā, to nosakot 2 eiro. Ņemot vērā to, ka ik gadu kūrortpilsētā pieaug satiksmes intensitāte, kas rada trokšņa un gaisa piesārņojumu, secināts, ka caurlaides apmērs maksa 2 eiro apmērā nav pietiekami stimulējošs līdzeklis apvedceļa vai videi draudzīgāka transporta izmantošanai. Tāpat tika ņemta vērā kopējā ekonomiskā izaugsme šajos gados.

Domes sēdē šodien arī tika izteikts priekšlikums iebraukšanas maksu noteikt 5 eiro apmērā, taču vairums deputātu šo priekšlikumu neatbalstīja, paliekot pie ieceres iebraukšanas maksu noteikt 3 eiro apmērā.

Pašvaldība uzsvēra, ka arī pēc iebraukšanas maksas palielināšanas, tās apmērs, salīdzinot ar maksu par auto novietošanu, ko iekasē citās Latvijas piejūras administratīvajās teritorijās, ir būtiski zemāks, jo autostāvvietas Jūrmalas teritorijā ir bez maksas.

Pašvaldībā skaidroja, ka noteikumus kūrortpilsētā iecerēts mainīt, lai mazinātu tranzīta satiksmes plūsmu un stimulētu braucējus izmantot videi draudzīgākus transporta veidus.

Deklarēto jūrmalnieku īpašumā vai turējumā esošiem transportlīdzekļiem caurlaides tāpat kā līdz šim būs bez maksas. Nemainīga paliks arī ilgāka termiņa iebraukšanas caurlaižu maksa, proti, nedēļas caurlaide septiņām dienām maksās 10 eiro, mēnesim jeb 30 dienām - 31 eiro, trīs mēnešiem jeb 90 dienām - 55 eiro. 

Caurlaide visam gadam maksās 180 eiro, kas ir 0,49 eiro dienā, pusgadam jeb 180 dienām caurlaide maksās 107 eiro, bet 270 dienām - 150 eiro.

Šajā gadā kārtība vēl nemainās - no 1.oktobra līdz 1.aprīlim iebraukšana Jūrmalā būs bez maksas, uzsvēra pašvaldībā.

Noteikumus no 2022.gada 1.aprīļa Jūrmala iecerējusi mainīt, lai mazinātu tranzīta plūsmu cauri kūrortpilsētai un veicinātu apvedceļa - Ventspils šosejas - izmantošanu. Satiksme Jūrmalā ik gadu kļūst intensīvāka, to rāda arī vasaras laikā iegādāto caurlaižu statistika, jo pārdoto vienas dienas caurlaižu skaits ik gadu pieaug. Savukārt ārpus vasaras sezonas palielinās tranzīta satiksme cauri pilsētai.
Tā kā konstatēti daudzi gadījumi, kad braucēji vienreizējo caurlaidi aizmirst nopirkt iebraukšanas dienā un izrāda interesi par to samaksāt nākamajā dienā, tiek paredzēta jauna iespēja atļaut par vienas dienas caurlaidi samaksāt Jūrmalas e-pakalpojumu portālā arī līdz nākamās dienas beigām, norādīja pašvaldībā.

No nodevas samaksas iekasētos līdzekļus uzskaita pilsētas pamatbudžetā un izlieto tūrismam un kūrorta attīstībai labvēlīgas vides radīšanai, vides aizsardzībai, kultūras pieminekļu aizsardzībai, kā arī sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai. 

Ieņēmumi no caurlaižu režīma ir aptuveni 2,7 miljoni eiro gadā. 2021.gadā ceļu remontos vien kūrortpilsētā plānots ieguldīt aptuveni 6 miljonus eiro, pilsētas kopšanā un labiekārtošanā - 6,3 miljonus eiro. Pilsētas kopējie ieņēmumi gadā ir aptuveni 93 miljoni eiro, līdz ar to ieņēmumi no caurlaidēm ir neliela daļa no pilsētas kopbudžeta un pilsētas teritoriju uzturēšanā un attīstībā ieguldītajiem līdzekļiem.

Iebraukšanas maksa Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā ir spēkā kopš 1996.gada. Nodeva par iebraukšanu rudens un ziemas periodā Jūrmalā bija atcelta no 2013.gada rudens. Nodeva par iebraukšanu Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā noteikta saskaņā ar Jūrmalas pilsētas domes 2017.gada 12.janvāra saistošajiem noteikumiem "Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā".

Automātiskā caurlaižu kontroles sistēma ieviesta 2017.gadā.

Jau vēstīts, ka Saeimas sekretārs Andrejs Klementjevs (S) lūgs Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) nepieļaut noteikt maksu par iebraukšanu Jūrmalā visa gada garumā.

Klementjevs pauda, ka nav izprotams Jūrmalas domes plāns iekasēt maksu divu eiro apmērā par iebraukšanu pilsētā visu gadu.

Viņaprāt, argumenti par iebraukšanas maksas atjaunošanu ir saistīti "tikai un vienīgi" ar tranzīta plūsmas mazināšanu ziemas periodā, minot, ka pārdoto caurlaižu statistika ik gadu pieaug.