Sabiedrisko attiecību nozarei šis gads ir bijis ražīgs neatkarīgi no tā, kurā jomā aģentūra specializējas, – vai tā būtu kultūra, politika vai ekonomika

Visiem darba pietika. «Dziesmu un deju svētki, valsts simtgades svinības bija lielie notikumi, kas vienoja tautu, un šajā ziņā sabiedrisko attiecību (SA) cilvēkiem, kas specializējas kultūras jomā, bija daudz, ko darīt. Protams, jāmin arī Saeimas vēlēšanas, kur neiztikt bez SA atbalsta. Visbeidzot – lielas izmaiņas ekonomikā, kas saistītas ar jauno nodokļu reformu, kura skar ikvienu iedzīvotāju un uzņēmēju. Jāpiemin arī OIK reforma, pārmaiņas veselības aprūpē, e-veselības ieviešana un 1% veselības nodokļa ieviešana, lai risinātu sasāpējušās problēmas nozarē,» šī gada nozīmīgākās aktualitātes akcentē SIA Mediju Tilts (Burson Cohn & Wolfe ekskluzīvais pārstāvis Latvijā) valdes priekšsēdētāja Laura Minskere. 

Arī PR Studio un Womstar.lv vadītājs Baltijā Toms Briedis akcentē, ka gads SA nozarē ir bijis tikpat aktīvs kā šī gada simbols pēc ķīniešu kalendāra – suns. Tirgus kūsā, nemitīgi kustas uz priekšu jaunu komunikācijas risinājumu virzienā, jo šobrīd apstāties un nepaspēt līdzi pasaules un Latvijas tirgus tendencēm un novitātēm nozīmētu neveiksmi un uzstādīto mērķu nesasniegšanu. 

«Ne tikai valsts simtgade izteikti veicināja SA jomas attīstību, jo notika ļoti daudz dažāda mēroga projektu, komunikācijas kampaņu, pasākumu, kur bez SA neiztikt. Par redzamu notikumu kļuva arī Vispārīgās datu aizsardzības regulas (GDPR) stāšanās spēkā. Tas lika daudzām organizācijām nopietni izanalizēt, ar kādiem datiem un kā viņi strādā,» akcentē Komunikācijas aģentūras A. W. Olsen & Partners (SIA PR Kvadrāts) partnere Olga Kazaka.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Šajā gadā apgriezienus uzņēma tā dēvētais influenceru jeb viedokļu ietekmētāju, aģentu vai līderu mārketings. Tiesa, viņu un pasūtītāju attiecību veidošanā vēl ir nepieciešams sakārtot vairākas lietas, un nolūkā veicināt tīrākas un godīgākas tirgus attiecības šogad tika izveidota Blogeru un influenceru asociācija. «Īsumā aktuālā nozares formula – auditorija dod organizācijām savu uzmanību apmaiņā pret emocijām. No tā izriet arī daudzas šī gada tendences. Tā par spilgtu 2018. gada tendenci ir kļuvusi budžetu pārnese uz tiešsaistes vidi, it īpaši uz sociālajiem medijiem un sadarbību ar sociālo tīklu slavenībām. Interese par šo jomu ir liela, jo nodrošina autentisko produktu un pakalpojumu integrēšanu populāro cilvēku dzīvesstilā. Influenceru mārketings ir jau kļuvis par industriju,» ir pārliecināta O. Kazaka. Viņasprāt, ļoti svarīga ir kļuvusi arī prasme pārvaldīt emocijas.

Viedokļu līderu mārketingu izmanto teju visas SA aģentūras, un arī PR Studio 2018. gadā tika attīstīta mikroinfluenceru platforma Womstar.lv. «Tirgus pēdējos gados mainās līdzi tehnoloģijām, to lieliski varēja redzēt arī priekšvēlēšanu laikā Latvijā, kad arvien vairāk politisko spēku lielu daļu savu līdzekļu ieguldīja sociālo tīklu komunikācijā un reklāmā. Tas ir efektīvākais veids, kā sasniegt «dzirdīgas ausis». To var attiecināt arī uz uzņēmumiem – samazinot reklāmas budžetus klasiskos komunikācijas kanālos, vieta tukša nav paliksi, jo uzstādītie mērķi ir jāsasniedz. Līdz ar to arvien vairāk klientu SA un mārketinga kampaņās vēlas redzēt jaunus risinājumus, kas sniedz atdevi,» novērojis T. Briedis.

Savukārt pilna servisa sabiedrisko attiecību aģentūras Repute īpašniece Iveta Dzērve piekrīt tam, ka uzņēmumi fokusējas uz jauniem un modernākiem veidiem, kā uzrunāt auditoriju. Līdztekus sociālo mediju viedokļu līderu pieaugošajai iesaistei lielāka uzmanība tiek pievērsta arī vizuāliem pasniegšanas instrumentiem un stāstu stāstīšanai kā tādai. «Vēlos izcelt klientus, kuri saprot, ka tēze «saturs ir karalis» nav tikai skaisti nopulēts sauklis. Īstajā brīdī aktualizēta problēma vai ideja, kura auditoriju aizrauj un veido personīgo pieredzi, vienmēr būs kas vairāk par vienkāršu skrejlapu,» pārliecināta I. Dzērve.

Visu rakstu Raibs kā dzeņa vēders lasiet 5. decembra laikrakstā Dienas BiznessLasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!