No Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (LSEZ) pārvaldes īstenotajiem projektiem ieguvums ir ne tikai uzņēmējiem, bet arī pārējiem pilsētas iedzīvotājiem, uzsver LSEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš. Kopumā līdz 2020. gadam plānots apgūt teju 45 milj. eiro, lielākā daļa tiek finansēta ar ES Kohēzijas fonda atbalstu. 

Jaunās tēmas, uz ko plānots likt uzsvaru, ir jahtu centra attīstība un kruīza kuģu piesaiste.

No vidējas par Panamax ostu

Apjomīgākie līdzekļi – vairāk nekā 24 milj. eiro – tiek ieguldīti Liepājas ostas padziļināšanā. Paralēli tam tiek būvēta specializēta piestātne, kas nodrošinās lieltonnāžas kuģu piekraušanu iekšējā reidā.

«Liepājas osta vēsturiski ir veidojusies kā graudu pārkraušanas osta. Attīstoties uzņēmēju spējai piesaistīt papildu kravas un mainoties tirgus tendencēm, radās jautājums, vai Liepāja spēj apkalpot arī Panamax tipa kuģus, kuru garums ir 230 un vairāk metru,» stāsta J. Lapiņš. 12 m dziļums ostas iekšējā daļā un 12,5 m pie ieejas kanālā tehniski tos ļauj apstrādāt, taču nav iespējams uzņemt pilnu kravu – tam dziļums nav pietiekams. Tāpēc kuģi nepieciešams izvest ārējā reidā, kur, ņemot vērā laikapstākļus – straumes, viļņus, vēju, lietu –, tā uzkraušana ir sarežģīta un ilga.

Nolemjot turpināt attīstīties lauksaimniecības kravu segmentā, kur uzņēmējiem ir ilgstoša pieredze un vienlaicīgās uzglabāšanas jaudas vienas no lielākajām Baltijas reģionā, tika pieņemts lēmums darīt visu iespējamo, lai šāda veida pārkraušanas operācijas turpmāk varētu veikt ostas iekšienē. Piestātnes izbūve paredzēta pie Brīvostas Sadalošā mola. Vēl paredzēts priekšostas akvatoriju un kanālu padziļināt līdz 14 m, bet ostas vidus vārtos – līdz 14,5 m. Projekts ietver arī viļņlauža un Sadalošā mola pārbūvi, molu galvu zemūdens pārbūvi un stiprināšanu ostas vidus vārtos.

Uzstādīs trokšņu sienu

Risinot jautājumu, kā nodrošināt ostas jaudas piepildījumu no sauszemes puses, LSEZ pārvalde realizē projektu par pievadceļu attīstību. Patlaban tiek veikta autoceļa pārbūve Brīvostas ielā, sākot no O. Kalpaka ielas līdz caurlaidei. «Ieguvumu izjutīs visi pilsētas iedzīvotāji, jo tā ir publiski pieejama teritorija,» skaidro J. Lapiņš. Pa šo ceļu kursē transports arī uz prāmju termināli.

Posmā, kuram pieguļ dzīvojamo māju rajons, tiks izbūvēta trokšņu aizsargsiena apmēram 350 m garumā. «Maksimāli centīsimies mazināt ietekmi, kas rodas no kustības pieauguma,» sola J. Lapiņš. Sevišķi tas izjūtams rudenī, kad sākas graudu sezona.

Projekts paredz arī ostas iekšējā koplietošanas ceļa pārbūvi un seguma nomaiņu vairākām dzelzceļa pārbrauktuvēm. Aktuāls aizvien ir jautājums par dzelzceļa pārbrauktuvi Raiņa ielā, kur brīžos, kad ceļā dodas vagoni, veidojas sastrēgumi. Modelēšana pierādījusi, ka dzelzceļa pārvada izbūve no izmaksu un būvniecības viedokļa ir sarežģīti realizējama.

«Šķērsojumu skaits pār Raiņa ielu noteikti mazāks nekļūs, bet mēs darām visu, lai tas būtu operatīvāks, raitāks,» apgalvo LSEZ pārvaldnieks. Pārbrauktuves sliktā stāvokļa dēļ iepriekš autovadītājiem bija izveidojies paradums piesardzīgi tai tuvoties un šķērsot lēnām. Arī tas no rītiem un darbdienas beigās veidoja sastrēgumus. Tagad pārbrauktuvei pilnībā nomainīts klājs.

Autoceļu pārbūve šī projekta laikā tiek īstenota aptuveni 2,7 km garumā, teju tikpat liels ir jaunbūvējamo un rekonstruējamo dzelzceļa posmu garums no Rietumu parka līdz Liepājas stacijai. Dzelzceļa izbūve ir pabeigta, patlaban norit dokumentācijas saskaņošana un objekta pieņemšana ekspluatācijā. Autoceļu izbūvi plānots pabeigt līdz nākamā gada vasarai.


Visu rakstu lasiet 17. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.