Kā pārdot lidmašīnu

Transports un loģistika
2018. gada 7. decembris 06:53

Gaisa kuģu būvē un apkalpošanā izaicinājumu netrūkst.

Grūtības saņemt finansējumu, nepilnības valsts izglītības sistēmā, darbaspēka trūkums – tie ir tikai daži no problēmjautājumiem, ar ko ikdienā saskaras Latvijas gaisa kuģu būvētāji un apkalpotāji, kuri Latvijas aviācijas domnīcas (LAD) sestajās brokastīs diskutēja gan par gaisa kuģu apkalpošanas pakalpojumu, gaisa kuģu būves un remonta konkurētspējas paaugstināšanu, gan par eksporta tirgu paplašināšanu.

Pirms neatkarības atjaunošanas Latvija bija PSRS militāri rūpnieciskā kompleksa sastāvdaļa, kura ietvaros šeit tika veikta militārās un civilās aviācijas gaisa kuģu atsevišķu mezglu būvniecība un gaisa kuģu testēšana un tika uzturēta kvalitatīva aviācijas tehniskās izglītības bāze, norāda LAD. Kaut arī gaisa kuģu būvniecība un remonts pēc 1990. gada nav vadošo aviācijas apakšnozaru sarakstā pēc produkcijas izlaides vai pievienotās vērtības lieluma, tomēr Latvijā ir vairāki piemēri, kas liecina par gaisa kuģu būves attīstības potenciālu, norāda Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Piemēram, LAS-1 ražo gaisa kuģu virszemes apkalpošanas tehnisko aprīkojumu, bet 90. gadu sākumā uz Rīgas Civilās aviācijas institūta mācību laboratoriju bāzes izveidotais uzņēmums LNK Aerospace veic Krievijā ražoto civilās aviācijas gaisa kuģu konstrukciju testēšanu. Aviatest bizness ir saistīts ar gaisa kuģu un to komponentu izmēģinājumu veikšanu, izmēģinājumu sistēmu izstrā- di, ražošanu un piegādi, uzņēmuma darbību raksturoja LNK Aerospace izpētes un attīstības direktors Andrejs Baranovskis. Komentējot Aviatest darbību, viņš atzīmēja, ka uzņēmums specializējas aviācijas tehnikas (lidmašīnu planieru, helikopteru korpusu un to agregātu) pilna mēroga stenda izmēģinājumos. Uzņēmuma sniegtos tehniskos datus, kā arī lidaparātu un to daļu fizisko pārbaužu atskaites klienti – gaisa kuģu izstrādātāji – izmanto, lai apliecinātu to lidotspēju un dažādus tehniskos parametrus. Vēsturiski kompānijas klienti pārsvarā bija no Krievijas tirgus, kur patlaban kopējais darba apjoms ir samazinājies, galvenokārt ieviesto ekonomisko sankciju dēļ. Līdz ar to uzņēmums paplašina klientu loku, piesaistot tos citos tirgos. Uzņēmumam jau izveidojušies labi kontakti Ķīnā, kas novērtē Aviatest pieredzi lidaparātu testēšanā, kā arī testēšanas aparatūras izstrādē, un tas būtu ieinteresēts sadarboties ar citām Latvijas kompānijām šī tirgus apgūšanā. Tagad uzņēmums turpina paplašināt savu līdzdalību Eiropas tirgū, iepriekš kā pētnieciskais centrs tas ir iesaistījies ES programmā Clean Sky (Eiropas Komisijas un vadošo Eiropas aviācijas būves uzņēmumu kopprojekts), veicot Eurocopter (Airbus Helicopters) un AgustaWestland (Leonardo Helicopters) izstrādātās konvertoplāna nesošās sistēmas izmēģinājumus. Komentējot to, kā redz uzņēmumu pēc 10 gadiem, viņš norādīja, ka tik liela un plaša izmēģinājumu centra ne Latvijā, ne citviet Baltijas valstīs nav, un tas pēc būtības ir tikai viens no dažiem līdzīgiem Eiropas mērogā, līdz ar ko viņš cer, ka LNK Aerospace spēs palielināt kapacitāti, paplašināt savu līdzdalību Eiropas un Āzijas aviācijas tirgū, saglabājot līdz šim salīdzinoši labi apgūto Krievijas tirgus daļu. Uzņēmums aktīvi sadarbojas ar Latvijas un Eiropas universitātēm un pētniecības centriem, kā arī ir iecere sadarbībā ar kādu Eiropas uzņēmumu paplašināt darbības sfēru aviācijas konstrukciju no inovatīviem kompozītmateriāliem izstrādē un ražošanā.

Airline Suport Baltics (ASB) savu darbību no Zviedrijas uz Latviju pārcēla pirms četriem gadiem, norādīja uzņēmuma atbildīgais pārvaldnieks Iļja Podkolzins. ASB sniedz apkopes, remonta un kapitālremonta (MRO) pakalpojumus vispārējās un biznesa aviācijas gaisa kuģiem. Sākumā veikts tikai viena veida lidmašīnu remonts, bet tagad tiek apkalpotas jau deviņu tipu lidmašīnas ‒ galvenokārt CRJ, Embraer un Fokker, taču arī Boeing un Airbus. Ir uzsākts arī gaisa kuģu dzinēju kapitālais remonts, kas ļaus būtiski paplašināt klientu loku no visas pasaules. Patlaban uzņēmuma angāros ir sešas lidmašīnas – trim tiek veikts kapitālais remonts, pārējām – kārtējā tehniskā apkope vai atkārtots remonts. Uzņēmums strādā ar Eiropas valstu, Krievijas gaisa kuģiem un drīzumā plāno apkalpot arī Kazahstānas lidmašīnas.

Visu rakstu Kā pārdot lidmašīnu lasiet piektdienas, 7.decembra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski! 

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.