Valsts budžeta iesaiste 259 miljonu eiro apmērā elektrovilcienu iegādei ir apliecinājums, ka tie tiks iegādāti, jo būtu kauns, ja Latvija trešo reizi neizmantotu iespēju un paliktu bez jaunajiem vilcieniem, šorīt intervijā LTV raidījumam «Rīta Panorāma» sacīja Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS).

Viņš atgādināja, ka tas noteikti nav viena gada darījums un līdz 2024.gadam par minēto summu tiks iegādātas arī rezerves daļas, iekļauta apkope un citas pozīcijas. Premjers minētajam darījumam vilka paralēles ar nesen iegādātajiem «Black Hawk» helikopteriem.

Tāpat viņš uzsvēra, ka minētajam darījumam nav tiešas saistības ar dzelzceļa elektrifikācijas projektu, lai gan viņš augstu novērtēja arī šo projektu, jo tas kalpos kā drošības spilvens, kas kalpos brīdī, kad tiek pārorientētas kravas un meklēti jauni klienti.

Jau ziņots, ka AS «Pasažieru vilciens» (PV) līdz 2024.gadam elektrovilcienu rezerves daļu fonda un vilcienu uzturēšanas iekārtu, kā arī vilcienu depo izbūvē varēs ieguldīt līdz 259 miljoniem eiro no valsts budžeta, pēc vakardienas Ministru kabineta (MK) sēdes žurnālistiem pastāstīja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Valdība pirmdien atbalstīja, ka laika posmā no 2019. līdz 2024.gadam jaunu elektrovilcienu, rezerves daļu fonda pieciem gadiem un elektrovilcienu uzturēšanas iekārtu iegādē, kā arī vilcienu depo izbūvē kopumā varēs ieguldīt līdz 259 miljonus eiro valsts budžeta līdzekļiem. Faktiskās izmaksas būs zināms tikai pēc PV veiktā jauno elektrovilcienu iepirkuma noslēgšanās un uzvarētāja paziņošanas, kas plānota novembra beigām. Noteiktais finansējuma apmērs neietekmēs turpmākos valdības lēmumus par līdzekļu piešķiršanu citu valstij būtisku nozaru attīstībai, jo ietekme uz valsts budžetu un tā deficītu ir neitrāla.

Līdz ar valdībā pieņemto lēmumu Satiksmes ministrijai (SM) būs jānodrošina finansējuma plūsmas uzraudzība un kontrole, lai netiktu palielināta ietekme uz valsts budžetu. Savukārt PV būs tiesīgs pabeigt iepirkuma procesu un īstenot biznesa plānu, lai nodrošinātu jaunu elektrovilcienu iegādi.

«Šī »Pasažieru vilcienam« ir vēsturiski nozīmīga diena, jo atver pavisam jaunas durvis ceļā uz iespēju sniegt mūsdienīgus un pasažieru vēlmēm atbilstošus sabiedriskā transporta pakalpojumus. Lai arī šis bija visiem nopietns izaicinājums, kopīgi ir izdarīts nozīmīgs darbs, lai rezultātā »Pasažieru vilciens« izpildītu sabiedrībai doto solījumu un beidzot iegādātos jaunus elektrovilcienus. Tagad ir jābūt drosmīgiem un izlēmīgiem. Ja vilcienus nenopirks tagad, tad tos vairs nenopirks vispār. Tas nav pieļaujams, jo iedzīvotājiem Latvijā ir tiesības pārvietoties mūsdienīgos, modernos, ērtos un kvalitatīvos vilcienos, kas kā vizītkarte vienlaikus parāda arī valsts attīstības līmeni un attieksmi pret mūsu cilvēkiem,» teica Augulis.

Arī PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis atzina, ka šis valdības lēmums ir ļoti svarīgs, lai varētu turpināt elektrovilcienu iepirkuma procedūru. «Visi četri pretendenti ir iesnieguši savus finanšu piedāvājumus un mēneša laikā mēs paziņosim uzvarētāju,» viņš sacīja.

Tāpat PV valdes priekšsēdētājs vairākkārt žurnālistiem uzsvēra, ka jebkura informācija par iepirkumu ir konfidenciāla.

Grigulis norādīja, ka vilcienus sākotnēji varēs izmantot tajās līnijās, kas jau ir elektrificētas. Pirmie jaunie vilcieni varētu būt Ogres un Tukuma virzienā, bet ar laiku tie varētu kursēt arī līdz Daugavpilij un Rēzeknei.

Jautāts, vai jaunie vilcieni ietekmēs biļešu cenas, Grigulis sacīja, ka par cenām lemj Autotransporta direkcija, bet, ņemot vērā, ka izmaksas visu laiku aug, teorētiski biļešu cenas varētu palielināties.

Tiesības piegādāt elektrovilcienus būs pretendentam, kurš piedāvā ekonomiski izdevīgāko cenu, ko vērtē visā to paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Elektrovilcienu iepirkumā piedalās vilcienu ražotāji «Talgo», «Stadler», «Caf» un «Škoda».

LASI VĒL:

PV jauno elektrovilcienu iegādē un uzturēšanā līdz 2024.gadam varēs ieguldīt līdz 259 miljoniem eiro
Grigulis: Ir pārliecība, ka šajā reizē jauno pasažieru vilcienu sastāvu iepirkums izdosies
Redakcijas komentārs: Kas traucē kvalitatīviem pasažieru pārvadājumiem