Igaunijas valsts pārvaldes ministrs Jāks Ābs par nereālu nodēvējis somu uzņēmēja Pētera Vesterbakas vēlmi līdz 2024.gada beigām pabeigt zemūdens tuneli starp Helsinkiem un Tallinu, otrdien vēstīja Igaunijas sabiedriskā raidorganizācija ERR.

Ābs sarunā ar ERR sacījis, ka ir apkopoti pirmie pamata dati, lai lemtu par izraudzītas teritorijas plānojuma, kas nepieciešams tuneļa būvniecībai, sākšanu, tomēr pastāv arī bažas, kas galvenokārt saistītas ar projekta finansēšanu un ietekmi uz vidi.

Ministrs sacījis, ka lielākā daļa atbildīgo Igaunijas ministriju ir iepazinušās ar Vesterbakas kompānijas «FinEst Bay Area Development» iesniegtajiem dokumentiem un sniegušas savu vērtējumu par attīstītāja plāniem.

«Atsevišķu ministriju vēstules liecina, ka tās vēlas saņemt papildu informāciju no attīstītāja. Kad būs saņemtas visas vēstules, mēs varēsim izlemt, vai lūgt papildu informāciju vai arī nosūtīt jautājumu izskatīšanai valdībā, lai redzētu, vai ir izpildīti visi priekšnosacījumi izraudzītas teritorijas plānojuma ierosināšanai,» klāstīja Ābs.

«Ja godīgi, tas man nešķiet īpaši reāli, jo tikai izraudzītas teritorijas plānojuma procedūra vien ir ļoti ilga. Aplēses liecina, ka arī projektēšana, būvniecība ir ilgāka nekā Pēters Vesterbaka ir apgalvojis,» ministrs komentēja uzņēmēja plānus tuneli pabeigt līdz 2024.gada beigām.

Ābs paskaidroja, ka dzelzceļa tuneļa izbūve starp Tallinu un Helsinkiem ir starptautisks projekts ar būtisku ietekmi uz vidi, tādēļ vienīgā Igaunijas likumos paredzētā iespēja ir pieņemt izraudzītas teritorijas plānojumu. Somijā šāda veida projektam nav nepieciešams izraudzītas teritorijas plānojums.

Jau vēstīts, ka Vesterbaka šonedēļ plāno parakstīt nodomu protokolu ar Ķīnas būvkompāniju CREC, kas specializējas dzelzceļa būvniecībā.

«FinEst Bay Area Development» aplēses liecina, ka zemūdens tuneļa starp Igaunijas un Somijas galvaspilsētām izbūve varētu ilgt sešus gadus un tajā iesaistīti būtu 20 tūkstoši cilvēku gadā. Igaunijā projekts gadā varētu dot 6000 darbavietu.

Martā «FinEst Bay Area Development» un Ķīnas investīciju fonds «Touchstone Capital Partners» parakstīja nodomu protokolu, kas paredz, ka Ķīnas uzņēmums ir gatavs tuneļa izbūvē ieguldīt 15 miljardus ASV dolāru.

Vesterbaka iepriekš paziņojis, ka Ķīnas pusei projektā nebūs lēmējtiesību, kā arī gaidāms, ka projektam pievienosies investori no Eiropas un Ziemeļvalstīm.

Vienlaikus ar Vesterbaka projektu arī Igaunijas un Somijas valdības izvērtē iespējas būvēt zemūdens dzelzceļa tuneli starp abu valstu galvaspilsētām, bet pagaidām nav pieņemti lēmumi par projekta finansēšanu.