Viedo iepirkšanās maisiņu Goodbag komanda cenšas mudināt plastmasas izstrādājumu vietā izvēlēties auduma somas.

Vienlaikus šī iniciatīva strādā kā veikalu lojalitātes programma un pircēji saņem atlaidi vai arī ziedo savu «peļņu» kādam videi draudzīgam projektam. Austrijas sociālā uzņēmuma Goodbag līdzdibinātājs Kristofs Hančks (Christoph Hantschk) stāsta, ka ar laiku iecerēts attīstīties arī ārpus Austrijas un pievērsties arī citiem produktiem. Vairāk par uzņēmuma ideju un sociālo uzņēmējdarbību viņš stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Kā radās Goodbag?

Mēs izveidojām kompāniju 2015. gadā, bet tolaik bija cits produkts – lojalitātes programma ar dažādām vides saudzēšanas aktivitātēm. Mēs vēlējāmies izmantot jaunākos pētījumus par uzvedības ekonomiku, kas saka, ka atgriezeniskā saite rosina rīkoties labāk, ilgtspējīgāk. Tirgū nebija risinājuma, kas iedvesmotu indivīdus un nodrošinātu viņiem īstu atgriezenisko saiti par to, kādu ietekmi rada viņu rīcība. Mums šķita, ka trūkst platformas, kas parāda indivīdiem, cik izmaksā viņu rīcības, un dotu viņiem ierosinājumu rīkoties citādāk. Tā nolēmām izveidot kompāniju un dažos mēnešos ieguvām vairāk nekā 5000 lietotāju mūsu platformā. Taču bija ļoti sarežģīti izveidot biznesa modeli ap šo ideju.

Goodbag principā strādā pēc tiem pašiem principiem, bet te vairāk ir aprites ekonomikas pieeja – paņemam vienu izaicinājumu, piemēram, plastmasas maisiņu un strādājam ar to. Katru gadu vairāk nekā triljons plastmasas maisiņu tiek izmantoti tikai 20 minūtes, un tad tie nonāk atkritumos vai vidē. Tāpēc mēs izstrādājām lojalitātes programmu, kas mudina indivīdus izmantot viedos auduma maisiņus, tādējādi iesaistoties globālu problēmu risināšanā. Platformā reālā laikā rādās, cik bieži maisiņš tiek izmantots. Vienlaikus tā ir arī lojalitātes programma, kur lietotāji var izvēlēties starp atlaidi, kas ietaupa viņu naudu, un ilgtspējīgu projektu atbalstu, kas ir labi videi. Liela problēma ir tā, ka daudzas darbības indivīdiem izskatās neredzamas, tāpēc mēs reālā laikā rādām viņa un citu radīto ietekmi. Tas lieliski motivē.

Vai esat izskaitījuši, cik daudz plastmasas maisiņu ir ietaupīti jūsu maisu dēļ?

Aplikācijā var viegli redzēt, cik bieži katrs maiss tiek izmantots, cik ilgi tiek lietots. Tas aizvieto lielu apjomu vienreizēji izmantotu maisiņu. Esam pārdevuši jau vairāk nekā 70 tūkstošus Goodbag, un vidējais lietotājs to izmanto diezgan bieži, bet mums pagaidām nav konkrētu skaitļu, ar ko es varētu padalīties.

Kāda ir jūsu nākotnes vīzija?

Mūsu ambīcija ir, lai katrs iepirktos ar Goodbag un tiktu atalgots par iepirkšanos ar savu maisiņu, kā arī atbalstītu videi draudzīgus projektus. Taču mūsu ieceres nav saistītas tikai ar iepirkšanos. Vēlamies ap Goodbag veidot platformu, kas izmanto šo mehānismu, lai reālā laikā parādītu cilvēkiem atgriezenisko saiti par viņu radīto ietekmi un piedāvātu apbalvojumus drošā vidē. Goodbag ideja viegli var tikt izmantota jebkurā citā jomā, kur vajadzīga individuāla rīcība globālu izaicinājumu risināšanā, piemēram, klimata pārmaiņu, piesārņojuma, enerģijas patēriņa, CO2 emisiju samazināšanā utt. Mūsu metode var tikt vienkārši transformēta citās jomās. Mūsu vīzija ir veidot kustību, kas ar šo platformu rāda ietekmi reālā laikā, kā arī ļauj redzēt sevis radīto ietekmi un tikt apbalvotam par to.

Vai šobrīd darbojaties tikai Austrijā?

Šobrīd mūsu maisiņus var nopirkt tiešsaistē un vairāk nekā 100 mūsu partneru veikalos Vīnē. Ja cilvēks nav no Austrijas, bet patīk mūsu ideja, viņš var pasūtīt maisiņu internetā, lejuplādēt aplikāciju un redzēt savu ietekmi. Var arī rosināt savu vietējo pārtikas veikalu sadarboties ar mums. Pagaidām esam Vīnē un Nīderlandē, bet ceram, ka strauji augsim globāli – tā ir mūsu ambīcija. Drīz mūsu aplikācija būs arī Šveicē.


Visu rakstu lasiet 24. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.