Ne visiem biznesiem pasaulē Covid-19 kaitē. Viena no jomām, kurai pandēmijai pasaulē vismaz pagaidām nav pamatīgi skādējusi, ir arī mājdzīvnieku industrija. 

Pieejamā informācija liecina, ka šīs pandēmijas apstākļos daudzi cilvēki izlemj uzņemties rūpes par kādu mājdzīvnieku. Attiecīgi tam seko arī lielāks pieprasījums pēc dažāda veida šādas medicīnas un diagnostiskajiem pakalpojumiem. Tāpat līdz ar to, ka lielāka dienas daļa nu tiek pavadīta mājās, daudzi cilvēki vairāk laika var atlicināt rūpēm par saviem mīluļiem.

Rezultātā, piemēram, veterinārā aprīkojuma ražotāja “Idexx Laboratories” akcijas cena ASV biržā kopš šā gada sākuma palēkusies par 61%. Savukārt dažādu dzīvnieku vakcīnu nozares milža un lielākā publiski tirgotā dzīvnieku veselības aprūpes uzņēmuma “Zoetis” akcijas cena šajā termiņā palielinājusies par ceturto daļu. 

20201023-1516-zoetis.png

“Mājdzīvnieku industrija nu jau vairāku pēdējo gadu laikā ir bijusi neticami spēcīga. Neskatoties uz sākotnējām bažām par Covid-19 negatīvo ietekmi, šis šai nozarei būs vēl viens spēcīgs gads,” “The Wall Street Journal” klāsta, piemēram, “Bank of America” analītiķi.

Par kvalitāti jāpiemaksā

Vairāki finanšu eksperti gan norāda, ka, ņemot vērā gandrīz nepārtraukto šīs nozares akciju cenu pieaugumu, šie vērtspapīri nebūt nav uzskatāmi par lētiem. Piemēram, “Zoetis” akcijas cenas pret 2021. gada sagaidāmās peļņas (Price/Earnings) rādītājs atrodas pie 40. Savukārt “Idexx Laboratories” tas atrodas pie 62, rēķina “Jefferies” analītiķi. Kopējam ASV Standard & Poor's 500 indeksam nākamo 12 mēnešu Price/Earnings rādītājs atrodas pie 26.

P/E rādītājs ir viens no populārākajiem veidiem, kā gan analītiķi, gan individuālie investori vērtē to, cik dārgas vai lētas ir attiecīgās akcijas. Viens no veidiem, kā interpretēt P/E attiecību, ir domāt par to, kāds ir laika periods, kurā investīcija sevi atpelna.  Piemēram, ja akcijas cena ir 10 eiro un uzņēmuma peļņa uz vienu akciju (Earnings per Share jeb EPS) pēdējā gada laikā ir viens eiro, tad šajā gadījumā P/E attiecība būs 10. Tas nozīmē – ja ieguldīsim uzņēmumā šobrīd, tad šī investīcija pie pašreizējās akciju cenas un pašlaik aktuālās peļņas (bieži gan investori izmanto sagaidāmo 12 mēnešu peļņu) sevi varētu atpelnīt 10 gadu laikā. Jo ilgāks laiks ir nepieciešams, lai investīcija sevi atpelnītu, jo par dārgākām var uzskatīt noteikta uzņēmuma akcija.

Lai nebūtu jāliek likme uz konkrētām akcijām, var iegādāties arī ar mājdzīvnieku industriju saistītus biržā tirgotos fondus. Šāds fonds ir, piemēram, ProShares Pet Care ETF (biržas kods: PAWZ). Būtībā tas izdara likmi uz to, ka cilvēki turpinās cilvēciskot savus mājdzīvniekus. Proti, tie to vajadzībām tērēs arvien vairāk - gan barībai, gan to labsajūtai, gan veselības uzturēšanai. 

!Piemēram, šobrīd modē ir ēst veselīgāk, un patērētāji to pašu attiecina arī uz saviem mājdzīvniekiem. 

Fonda veidotāji norāda, ka aptuveni divas trešdaļas no tā aktīviem plūst tieši uz dzīvnieku veselības aprūpes uzņēmumu akciju pusi. Daudzi tērējot arvien lielākas summas smagu savu četrkājaino draugu slimību ārstēšanai un operācijām. Savs dzīvnieku medicīnas bizness ir arī dažiem lielajiem pasaules farmācijas milžiem. Piemēram, aptuveni 10% no “Merck” ienākumiem veido šādu produktu pārdošana.

Kā ģimenes loceklis

Mājdzīvniekiem mūsdienās ir tendence dzīvot ilgāk, kur palīdz tas, ka tiem ir iespēja tikt klāt gan kvalitatīvai barībai, gan veselības aprūpei, ko liela daļa saimnieku arī tiem cenšas nodrošināt. Palielinoties dzīvnieku vecumam, veselības aprūpes izdevumi mēdz augt. Te var vilkt zināmas paralēles ar Rietumvalstu sabiedrību kā tādu. Iepriekšēji 60 gadi bijuši raksturīgi ar to, ka attīstītajās valstīs ģimenēs bija mazāk bērnu un dzīves ilgums ievērojami audzis (un kādā brīdī var pienākt doma bērna vietā paņemt, teiksim kaķi vai divus).

Pasaules ekonomikas stūrei pakāpeniski nonākot Millennials paaudzes rokās, ieguldījumu speciālisti jau kādu laiku mēģina izsecināt, ko nozīmēs šīs pārmaiņas un kādām investīcijām tās nāks par labu. 

!Jeb jautājums ir – kurp plūdīs Millennials nauda, un izskatās, ka mājdzīvnieku bizness būs viena no tām nozarēm. 

"Laiki ir mainījušies. Agrāk mājdzīvnieki atradās tikai kaut kur sētā, kur tagad tie jau atrodas iekšā mājā un pat - ļoti ticams - gultā. Cilvēku skaitam augot un esot aktuālai novecošanās tendencei, tam komplektā nāk arī vajadzība pēc kompanjona-mājdzīvnieka," finanšu ziņu portālam “Barron's” pirms laika klāstīja jau minētā “Zoetis” pārstāvji.