Nesen pieņemtie grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL) būtiski mainīs nebanku aizdevēju tirgu, taču vienlaicīgi radīs jaunas iespējas tirgum, tiesa, konkurēt par klientiem būs grūtāk.

To intervijā DB atzīst Creamfinance Latvia izpilddirektore Līga Treiliha, uzsverot, ka uzņēmums nākotnē plāno vairāk koncentrēties uz ilgāka termiņa produktiem, cenšoties piedāvāt katram klienta dzīves posmam atbilstošu finansējumu.

Fragments no intervijas

Cik pakalpojumu veidus uzņēmums patlaban piedāvā un kāds ir kopējais izsniegto aizdevumu apjoms?

Creamfinance dibināts 2012. gadā kā latviešu uzņēmums, un aizvien lielākā daļa akcionāru ir latvieši. Mums patlaban darbojas uzņēmumi astoņās valstīs, kurās tiek nodarbināti ap 400 cilvēku. Kompānijas galvenais darbības virziens ir patēriņa kredīti, taču kopumā piedāvājam četrus aizdevuma veidus – īstermiņa aizdevumu līdz 30 dienām ar summu līdz 700 eiro, kredītlīniju līdz diviem gadiem apjomā līdz 2000 eiro un patēriņa kredītu līdz 4000 eiro līdz diviem gadiem lielāku pirkumu iegādei, turklāt no šā gada jūnija kompānija sākusi piedāvāt arī jaunu produktu zem zīmola Creamcredit labākas riska klases klientiem līdz 10 tūkstošiem eiro ar īpaši zemu procentu likmi. Šo gadu laikā, kopš darbojamies Latvijā, pie mums vērsušies gandrīz 200 tūkstoši cilvēku, no kuriem aptuveni pusei kredīts ir izsniegts. Kopējais aizdevumu skaits sasniedz gandrīz pusmiljonu.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Kurās valstīs vēl strādājat?

Pirmais tirgus, kurā sākām strādāt, bija Latvija, bet lielākais ir Polija. Strādājam arī Gruzijā, Dānijā, Spānijā, Meksikā, Čehijā, Austrijā, kurā gan neizsniedzam kredītus, bet kur mums ir 44 cilvēku plaša IT komanda, kas apkalpo pārējās valstis.

Kā sadalās kompānijas izsniegto aizdevumu veidi?

Sākotnēji, kad tika dibināts uzņēmums, tad, protams, piedāvājām tikai īstermiņa aizdevumus. Pirms 2016. gada, kad mainījās prasības tirgum, attīstot uzņēmumu, sapratām, ka ilgtermiņa pastāvēšanai ir jāievieš ilgtermiņa pakalpojumi un arī klientu vēlmes, ritot viņu dzīves ciklam, mainās. Jaunākos gados nepieciešamas mazākas naudas summas, bet pēc tam nepieciešami lielāki pirkumi, kam arī vajadzīgs aizdevums. Līdz ar to 2015. gadā izveidojām kredītlīniju. Šīs stratēģijas rezultātā patlaban jau aptuveni 50% kompānijas kredītportfeļa veido ilgtermiņa aizdevumi. Šī proporcija mainās, un ar jauno regulējumu, visdrīzāk, ilgtermiņa aizdevumu īpatsvars ievērojami augs. Savu nākotnes stratēģiju vēl izvērtējam, taču, visticamāk, īstermiņa kredīts līdz 30 dienām nākotnē nebūs pieejams, jo vairs nebūs izdevīgi piedāvāt šādus aizdevumus.

Nesen pieņemti grozījumi PTAL. Kā to stāšanās spēkā ietekmēs tirgu?

Protams, tas atkarīgs no katras kompānijas stratēģijas, un arī mēs vēl lemjam par darbības virzieniem nākotnē. Līdz šim Creamfinance varēja aizņemties pat piecus eiro uz pāris dienām. Visticamāk, šie aizdevumi ar tik mazām summām un īsu posmu vairs nebūs pieejami. Pagaidām nevaru pateikt, kāda būs minimālā summa un minimālais termiņš, taču tendence ir, ka patērētājs, kuram līdz šim vajadzēja aizņemties uz pāris dienām, būs spiests ņemt kredītlīniju uz garākiem termiņiem. Protams, arī kredītlīniju var atmaksāt ātrāk, taču parasti, ja tā ir pieejama, tad cilvēki izmanto lielāku summu, nekā viņam tā ir nepieciešama. Pieļauju, ka aizdevumu termiņš nākotnē būs no trim mēnešiem, bet summas – lielākas nekā šobrīd. 

Visu rakstu Varēs konkurēt ar bankām lasiet pirmdienas, 12.novembra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski! 

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.