Akciju tirdzniecība ir līdzīga hokeja spēlei, Nasdaq Baltijas biržu rīkotajā pasākumā CEO Meets Investors sacīja bijušais hokejists Sandis Ozoliņš.

«ASV nodzīvoju 17 gadus, tur iepazinos ar akciju tirgiem un tirdzniecības procesiem tajos, kā arī investīciju iespējām. Akciju tirgus ASV ir ļoti populārs investīciju veids, ko cilvēki izmanto, arī vismaz viens segments televīzijas ziņās tiek veltīts akciju tirgiem, līdz ar to informācijas pieejamība par tiem ikdienā ir plaša,» viņš novērojis, piebilstot, ka līdz ar to cilvēki ir vairāk informēti, un mazāk izplatīts ir mīts, ka akciju investīcijas ir domātas kādai noteiktai iedzīvotāju grupai.

Akciju tirdzniecību var pielīdzināt hokeja spēlei, viņš uzsver, piebilstot, ka nepieciešama plānošana un informācijas izvērtēšana, un vienkārši cerēt uz labu iznākumu ilgtermiņā ir riskanti. Arī hokejā notiek plānošana, analīze, konkurentu vērtēšana, apskatot viņu stiprās un vājās puses. Tādēļ šajās abās darbībās var savilkt daudz paralēles, viņš uzsver.

«Pirmoreiz skatoties uz akciju tirgiem, tie likās kā ķīniešu ābece, nesapratu, ko nozīmē zaļie un sarkanie skaitļi. Sākot investēt, man ieteica ieguldīt ar noslieci uz ilgtermiņa investīcijām. Katram ir savi mērķi un vēlmes, kā investēt, man tie bija 2, 5 un pat 10 gadi, mana labklājība nebija atkarīga no tā, kā investīcijas īstermiņā uzrāda rezultātus,» viņš dalījās pieredzē. «Neskatoties uz lielajām tirgus svārstībām, ilgtermiņā ieguldījumi bijuši veiksmīgi. Es kā investors neesmu pietiekami informēts un neesmu ikdienas treideris, bet ilgtermiņā, izmantojot finanšu padomdevēju pakalpojumus, tas ir labs investīciju veids,» sacīja S. Ozoliņš.

Cik būtisks ir veiksmes faktors? Arī sportā gadās, ka vienreiz sanāk negaidīta veiksme, kas ir pret daudziem loģikas pieņēmumiem, visi par to runā, taču ilgtermiņā arī sportā tomēr panākumus dos pragmatiska un zināšanu balstīta pieeja. Būtiska ir arī disciplīna, lai spētu noteikt mērķus un pieturēties, nepaļaujoties uz masu sensācijām, kas tiek pasniegtas publiskā telpā un var ietekmēt cilvēku darbību. Arī diversifikācija ir nepieciešama, lai sadalīt, kur viena industrija atšķiras no otras, lai samazinātu iespēju pazaudēt ieguldījumus.

«Izlasot vienu grāmatu, reti kurš varēs uzreiz kļūt par investoru, būtiski ir no dažādiem avotiem iegūt informāciju, tāpat vērts pamēģināt ar virtuālo valūtu investēt, taču šajā gadījumā rīcība būs citādāka, nekā brīdī, kad būs jāiegulda īstā nauda,» saka S. Ozoliņš.

Reiz viens kolēģis sāka investēt interesantā veidā – viņam restorānā ļoti garšoja kāds produkts, un viņš izlēma iegādāties šīs kompānijas akcijas. Tas rezultējās ar to, ka viņam patlaban pieder 6 šī restorāna franšīzes.

«Ir dzirdēti gadījumi, kur cilvēki bez zināšanām guvuši panākumus, bet ir arī tādi, kuriem bijušas neveiksmes, ir bijuši cilvēki, kuri visiem stāstījuši, ka nu tik šī būs karstā akcija, ar kuru nopelnīt, bet daļa no tām nav bijušas tik karstas, tādēļ vajadzētu būt prātīgiem,» iesaka S. Ozoliņš.