Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) izplatījusi paziņojumu, kurā vēlas precizēt publiskajā telpā izskanējušu valsts amatpersonu sniegtu nepatiesu informāciju, kas vedina domāt, ka situācija Latvijas finanšu sektorā pēc FKTK veiktās pārmaiņu vadības kopš 2016. gada, kā arī Latvijā līdz šim finanšu pakalpojumu sniedzēju īstenotā uzraudzības pieeja un tās tiesiskais ietvars it kā būtu šķērslis labam valsts novērtējumam Moneyval procesā.

FKTK norāda, ka šādi apgalvojumi nav patiesi, un šobrīd apzināti tiek veidota sabiedrību maldinoša informācijas plūsma saistībā ar Latvijas finanšu noziegumu novēršanas sistēmas novērtējumu Moneyval procesā. 

Proti, no 40 FATF rekomendācijām, kuru ieviešanas pilnīgumu Latvijā un efektivitāti Moneyval vērtēja, sagatavojot 2018. gada ziņojumu, tikai 13 attiecas uz finanšu sektoru.Pagājušā gada ziņojumā FKTK bija viena no vislabāk novērtētajām iestādēm īpaši risku vadības un starptautiskās sadarbības jomā, līdz ar to arguments par Moneyval rekomendāciju izpildi saistībā ar FKTK likuma grozījumiem un prasība mainīt FKTK vadību neatbilst patiesībai ­­ – vēršanos pret FKTK pieeju pārmaiņu vadības procesā finanšu sektorā neprasa neviena Moneyval rekomendācija.

FKTK priekšsēdētājs Pēters Putniņš: «Mums kā nozares uzraugam un Eiropas Centrālās bankas Vienotā uzraudzības mehānisma dalībniekam ir pienākums šādā brīdī reaģēt ar savu skaidrojumu, lai nepakļautu gan FKTK, gan arī ECB nepamatotam reputācijas riskam. Mēs redzam, ka t.s. finanšu sektora «kapitālais remonts» jeb FKTK pārvaldes modeļa maiņa faktiski ir sagatavošanās šīs FKTK vadības nomaiņai bez jebkāda argumentēta pamatojuma un profesionāla iestādes darba izvērtējuma. Tas, ka šis process notiek ārēja politiska spiediena dēļ, vairs netiek slēpts, to sabiedrība uzzināja iepriekšējā Saeimas budžeta komisijas sēdē. Tātad runa ir par politisku neatkarīgas iestādes ietekmēšanu un vadītāju piespiedu nomaiņu, kurus amatā taču iecēlis Latvijas Republikas parlaments, un kuru mandāts ir spēkā līdz 2022. gadam. Šis ir bezprecedenta politiskās iejaukšanās gadījums FKTK vēsturē. Turklāt nav skaidri pateikts - kādu mērķu vārdā? Vājinot stiprāko iestādi finanšu noziegumu novēršanas un uzraudzības ķēdē un sakārtotākā sektora uzraudzību, mēs vājinām visu Moneyval procesu. Arī piesauktā FKTK funkciju paplašināšana finanšu noziegumu novēršanas uzraudzībā nav nepieciešama, jo tādu mēs jau veicam. Mums nav skaidrs, ar kādu nolūku tiek veikta FKTK vadības maiņa un tiek reformēts tieši stiprākais posms uzraudzībā.»