BMX riteņbraucējs un veselīgā saldējuma ražotājas SIA Avenei īpašnieks Dāvis Dudelis secinājis, ka pieprasījums pēc vegāniskiem saldējumiem ir tik liels, ka jāpalielina ražošanas jauda, komanda, kā arī jāizstrādā jaunas garšas un iepakojumi.

Avenei tirgū piedāvā Latvijā ražotus vegāniskus saldējumus – bez piena produktu klātbūtnes. Šobrīd tiek piedāvātas septiņas saldējuma garšas, tomēr to skaits aug. «Avenei ar piena saldējumiem ir netieša konkurence, jo mēs ražojam produktus, kas ir bez dzīvnieku izcelsmes izejvielām. Šajā nišā konkurence ir maza. Protams, mēs nekad nevarēsim konkurēt ar lielajiem ražotājiem, bet es arī negribu ar viņiem konkurēt,» biznesa portālam db.lv stāstīja D. Dudelis. 

Viņš ir pārliecināts, ka vegānisms un veģetārisms nav mūsdienu modes tendence. «Cilvēki arvien vairāk izvēlas dzīvot veselīgi. Uzskatu, ka nākotnē samazināsies industriālā lopkopība un cilvēki arvien vairāk izvēlēsies augu valsts produktus, to īpatsvars palielināsies, kļūstot pieejamākiem gan izvēles, gan cenas ziņā. Ražotāju uzdevums ir dot iespēju un organizāciju uzdevums - izglītot,» pauž D. Dudelis.

Uzņēmuma īpašnieks vēlētos ieviest videi draudzīgus iepakojumus: «Es par šo domāju jau pērn rudenī, tomēr, apsverot domu par bioloģiski noārdāmiem iepakojumiem, saskāros ar dažādiem šķēršļiem. Šobrīd bioplastmasas iepakojumi nav viennozīmīgi dabai draudzīgāki un Latvijā šie atkritumi netiek savākti un pareizi pārstrādāti. Noskaidroju to, ka, ja tie dabā sadalās sīkākās daļās, tie var būt kaitīgi dzīvniekiem, kā arī šo iepakojumu ražošanas process var patērēt vairāk resursu. Es vēlos, lai iepakojums būtu videi draudzīgs, tāpēc nākotnē centīšos rast risinājumu.» 

D. Dudelis biznesu sāka, piedāvājot saldējumu sociālo tīklu vegānu grupās, pats tos piegādāja pircējiem uz mājām vai biroju. Arī divus gadus vēlāk šāda iespēja nogaršot saldējumu vēl pastāv. Paralēli piegādēm Avenei saldējumi pamazām ienāk arī veikalos un citās tirdzniecības vietās. D. Dudelis šobrīd aktīvi domā arī par sadarbību ar lielākiem veikalu tīkliem, tomēr, lai sadarbība būtu veiksmīga, uzņēmumam nepieciešams palielināt ražošanas jaudu un komandu. Šķērslis ir arī produkcijas pašizmaksa, kura ir pārāk augsta, tādēļ nākotnē to plānots samazināt. «Man biznesā palīdz tas, ka es neiespringstu. Visas problēmas uztveru kā izaicinājumus, ar kuriem vienkārši ir jātiek galā. Tos pārvarot, es varu kļūt labāks,» akcentē D. Dudelis.

Šobrīd saldējuma ražotne atrodas Rīgā, vecā ledus ražotnē. D. Dudelis savus saldējuma eksperimentus uzsāka savā mājas virtuvē. «Visiem ļoti garšoja mani saldējumi, tāpēc es sāku domāt, ka varētu izvērst biznesu. Tā arī tas viss iesākās,» viņš atceras.

Ideja radusies, strādājot restorānā The Beginnings, kur D. Dudelis daudz domājis par to, ka papildu profesionālajai BMX braucēja karjerai vēlētos izveidot savu uzņēmumu. Sākotnējās idejas vairāk sliecās uz smūtiju biznesu, tomēr pamazām viņš nonācis pie saldējumiem. Šo ideju D. Dudelis aizguva ASV, kur populāri ir augļu sulas saldējumi uz kociņa. Tur tie ienākuši no Meksikas, kur ir raksturīgi sablendēt un sasaldēt augļus kopā ar dažādām piedevām un piedāvāt šādu saldējumu dažādos tirdziņos. «Es jau no 17 gadu vecuma esmu veģetārietis. Desmit gadus pavadīju kā veģetārietis, jo sākotnēji šķita, ka vegānisms būs par traku. Tomēr, ēdot mājās, pamazām sāku atteikties arī no piena un citiem produktiem. Vegānisku ēšanu piekopju aptuveni pusotru gadu,» stāsta D. Dudelis.

Viņš atzīst, ka apvienot sportu ar biznesu nav vienkārši. «Ir jākoncentrējas vienai lietai. BMX ir mana sirdslieta, tomēr pēdējos gados saldējuma bizness man ir kļuvis tuvāks. Laika gaitā prioritātes mainās, tas ir dabīgi,» secinājis jaunais uzņēmējs.

Avenei saldējumu ražošanas process sākas ar augļu sagatavošanu, tad tie tiek blendēti vai no tiem tiek izspiesta sula. Kopumā vienas dienas laikā SIA Avenei spēj saražot 500 saldējuma vienības. «Tad, kad augļi ir sablendēti, masa ir jāpilda saldējuma formās. Tālāk ar speciālas iekārtas palīdzību, notiek sasaldēšana. Saldējums ātri sasalst un līdz ar to neveido lielus ledus kristālus, konsistence ir daudz labāka,» teic D. Dudelis.

D. Dudelis neslēpj, ka vasaras sezonā pieprasījums ir līdz pat septiņām reizēm lielāks nekā gada aukstajos mēnešos. 

D. Dudelis neatklāj, cik lieli finanšu līdzekļi ir ieguldīti uzņēmumā, tomēr neslēpj, ka ieguldīti personīgie līdzekļi, kā arī uzņēmuma attīstībā palīdzējis Latvijas Universitātes (LU) studentu Biznesa inkubators.