Dāvida Kļaviņa būvēto klavieru digitālā
versija iekļauta mūzikas kompānijas Native Instruments skaņu bibliotēkā
un ļauj mūziķiem kaut vai savā dzīvojamajā istabā radīt darbus, ko
pārdot visā pasaulē.
Fragments no intervijas, kas publicēta 28. septembra laikrakstā Dienas Bizness:
Cik tālu ir aizceļojuši jūsu instrumenti?
Mans
tālākais klients ir Ņujorkā. Klienti ir visā Eiropā, vesela virkne no
tiem ir Francijā, šķiet, ka francūžiem mani instrumenti visvairāk iet
pie sirds. Ir arī klienti Anglijā, Vācijā, Beļģijā, Zviedrijā. Ir arī
pasūtījumi no Brazīlijas, Malaizijas. Instrumenti nav lēti, dažiem
ilgāku laiku jākrāj nauda, pirms tos pasūtīt. Domāju, ka Ķīnai es
nespētu sabūvēt, tāpēc tur domāju atrast uzņēmumu, kas ražotu pēc
licences. Kad īstais laiks būs pienācis, tas ir reāli izdarāms.
Šobrīd
tos galvenokārt pazīst profesionālā mūziķu pasaule un privātā publika
lielā mērā vēl neko nav dzirdējusi. Ar katru instrumentu situācija
mainās, jo mūziķi tos izmanto publikai redzamā veidā. Esmu pārliecināts,
ka laika gaitā privāti klienti uzzinās par tiem un vienam otram
iepatiksies.
Latvijas mūziķi ir labi zināmi, un pēdējos gados
veidojas ar mūzikas instrumentiem saistīti uzņēmumi – Erica Synths
modulārie sintezatori, Gamechanger Audio skaņas paildzināšanas pedāļi,
audio tehnoloģiju jaunuzņēmums Sonarworks. Kāpēc tas notiek tieši tagad?
Zināms, ka latviešu gēnos mūzika ir tā iekodēta, ka bez tās mēs
nevaram, tāpēc ir loģiski, ka šajā jomā attīstās viss iespējamais.
Latvijā ir daudz kreatīvi domājošu cilvēku, kuriem vajag tikai impulsu
un iespējas.
Cilvēki attīstītajās valstīs sāk vairāk ciest no
mūsu dzīves un darba tempa un spiediena, izdeg. Tādā situācijā cilvēkiem
rodas lielāka vēlēšanās pēc atslodzes, kaut kā skaista, kas kompensē šo
nenormālo darba ritmu. Tāpēc pieaug interese par mūziku. Varbūt dažiem
mūzika un kultūra ir bēgšana no realitātes. Esmu pārliecināts, ka
eksistē arī šāds moments un caur mūziku ļaudis novēršas no neglītā,
biedējošā un pievēršas kaut kam skaistam un atslodzi radošam – ne tikai
mūzikai, bet visdažādākajām kultūras jomām.
Un digitālo
instrumentu pasaule paver pilnīgi jaunas iespējas veidot skaņas, radoši
strādāt un izmantot iespējas, ko nesniedz dabiskie instrumenti.
Akustiskā un digitālā instrumenta versija ir pilnīgi ideāls variants,
kas daudzus cilvēkus iedvesmo. Viņi redz, piemēram, Nilsu Frāmu, kurš ir
sekmīgs tajā, ko dara. Par laimi, globalizācija ir arī padarījusi mūs
par lielas saimes sastāvdaļu, kur cits no cita mācās, noskatās.
Parasti par mūziku runā kā par kultūru un mākslu, ne tik daudz kā par normālu biznesu. Kā jūs uz to skatāties?
Manā
skatījumā kultūra un māksla ideālā gadījumā nes naudu, un mūsu gadījumā
tas ir iespējams. Instrumenti un skaņu ieraksti komerciāli dod atdevi.
Ja cilvēks ir tik naivs un optimistisks kā es, viņš uzskata, ka šī
atdeve ir jāiegulda atkal kultūrā. Ir ārkārtīgi svarīgi subsidēt un
atbalstīt kultūras un mākslas projektus, kuri sevi neatpelna. Mana
pamata interese ir līdzekļus, ko nopelnu ar uzņēmumu, ieguldīt citos
kultūras projektos. Mans sapnis ir izveidot fondu. Ja mans bizness
veiksmīgi attīstīsies, tas varētu būt ārkārtīgi sekmīgs un mierīgi
ienest miljonu ienākumus. Man nav ne mazākās intereses tos izdot
muļķīgās luksusa lietās, braukt ar dārgām mašīnām. Mani tas interesēja
manā pirmajā jaunībā, bet tagad vairs ne. Esmu ieinteresēts visus
līdzekļus un spēkus ieguldīt labos projektos kultūras jomā.
Es
mazāk saprotu mūziku, mazliet vairāk biznesu, un īpaši mani interesē
tehnoloģiju bizness. Pastāstiet vairāk par šiem virtuālajiem
instrumentiem – kā tie īsti darbojas?
Vienalga, vai tās ir
klavieres, ģitāra vai vijole, viss balstās uz to, ka ieraksta šo
instrumentu skaņu ārkārtīgi precīzi – klasikā gadījumā vismaz 12
dinamikas pakāpēs, vēlams – 20. Tad programmatūras eksperti šīs skaņas
dažādi modificē. Šajās dienās elektroniskās pasaules attīstības dēļ ir
daudz iespēju, kā skaņu ar dažādiem paņēmieniem pārveidot. Piemēram, tai
liek klāt sfēriskas atbalsis, ir neierobežotas iespējas pievienot
dažādas skaņas telpas oriģināli ierakstītam instrumentam.
Elektroniskie
instrumenti, piemēram, vijoles skaņas bibliotēka, paver iespējas to
darbināt ar taustiņiem. Tā neskan īsti dabiski, bet eksperti, piemēram,
viens anglis ir attīstījis skārienjutīgu sistēmu ar sensoriem, ko uzlīmē
klaviatūrai, un tā var spēlēt instrumentu tā, ka normāls cilvēks
nedzirdētu, ka tā nav dabiskā vijole.
Instrumentu digitālās
versijas tos padara pieejamus tik daudz cilvēkiem, kuriem citādi nebūtu
iespējas tos iegādāties. Šodien katrs mūziku var producēt jebkur – ja
kreatīvs cilvēks sapērk šīs bibliotēkas, var radīt mūziku dzīvojamajā
istabā un pārdot visā pasaulē caur YouTube un citiem kanāliem.
Ir
arī digitāla ieraksta un atskaņošanas sistēma, kas paver jaunas
sadarbības iespējas ar māksliniekiem citos pasaules nostūros – viņi sēž
pie saviem instrumentiem un pārraida uz koncertzāli signālus, ko ievada
lielajās klavierēs, kuras atskaņo konkrēto mūziku. Papildus rāda video,
kā japānis Tokijā spēlē, savukārt viņam rāda video no mūsu gala, kā
cilvēki bauda koncertu. Digitālā ieraksta sistēma paver iespēju
pārraidītā koncerta signālu ierakstīt digitāli un vēlāk, kad ir
piemēroti apstākļi, atskaņot un veikt ierakstu. Nospied pogu, un vēlreiz
perfekti atskan pianista spēle. Protams, viss atkarīgs no tā, cik
jutīga un cik precīzi ieregulēta un kalibrēta ir atskaņošanas sistēma.
Ja tā ir ideāli iekārtota, faktiski nedzird starpību starp oriģinālo
spēli un atspēli. Viss ir precīzi tā, kā pianists nospēlēja. Ja
gadījusies kļūdiņa, to var izlabot un vēlreiz elementāri palaist.
Visa intervija Reizēm jāpagaida 30 gadi lasāma 28. septembra laikrakstā Dienas Bizness.
Pērc avīzi elektroniski DB HUB vietnē.
Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.