SIA Kaltenes krasti atjaunoto plakātu kolekcija izceļ pagājušā gadsimta 20.-30. gadu izcilākos Latvijas vēsturiskā dizaina piemērus un nākotnē plāno piedāvāt arī mākslas darbu reprodukcijas.

«Mēs ar Mariju jau vairākus gadus strādājam kopā – pie TechChill konferences un citiem projektiem, kas saistīti ar stratēģiju, komunikāciju un projektu vadību. Tie ir lieliski procesi, bet pēc trešā kopīgā TechChill, kad mazliet atkāpāmies no ikdienas organizēšanas, radās vēlme pārmaiņas pēc īstenot kaut ko taustāmu un rokās paturamu,» stāsta Līva Pērkone, SIA Kaltenes krasti (zīmols Kaltene) līdzīpašniece. Tajā mirklī bija iespēja mazliet atpūsties, bet nemiera gars turpināja urdīt. «Mētājāmies ar dažādām idejām, pa pusei nopietni, pa pusei pa jokam – kas būtu tāds, ko mēs varētu radīt, pēc iespējas atšķirīgu no tā, ko darām ikdienā? Līva atcerējās par reklāmas plakātiem no Latvijas pirmās neatkarības gadiem, ko bija pētījusi pirms gadiem desmit, un kādi tie ir populāri suvenīri citās Eiropas valstīs. Man plakāti iepatikās, un jau nākamajā rītā satikāmies bibliotēkā, lai noskaidrotu tālākos soļus,» atminas otra uzņēmuma līdzīpašniece Marija Ručevska. Laikā, kad Līva studēja vēsturi un jau bija sākusi strādāt komunikācijas nozarē, reklāmas plakāti viņu ieinteresēja, jo bija kā vienojošais elements starp komunikāciju, vēsturi un ekonomiku. «Ja tā padomā, tad arī ar šo hobiju nekur tālu neesam aizgājušas no tā, ko darām ikdienā. Periodikas arhīvs un plakāti bija viena no pirmajām lietām, kas tika digitalizēta un bija pieejama tiešsaistē, neejot uz bibliotēku. Tā bija mana pirmā īstā saskare ar digitalizāciju un tās iespējām,» atzīst Līva.

Tie, kas pašām patīk

Šobrīd Kaltenes piedāvājumā ir 15 plakāti. No tiem astoņi ir ar vēsturiski patriotisku ievirzi, kas bija raksturīgs konkrētajam periodam, un septiņi ir reklāmas plakāti. «Dizaina izvēlē bijām subjektīvas un izvēlējāmies tos, kas mums pašām patīk vislabāk. Tā kā šis ir mūsu prieka projekts, jau no pirmās dienas prioritāte bija kvalitāte, nevis peļņa, un piegājām izvēlei un izstrādei ļoti rūpīgi, lai radītu lietas, ar kurām varam lepoties,» saka Marija. Tā kā plakāti ir izteikti latviski, idejas autores atzīst, ka lielākā daļa klientu ir latvieši, tūristi tos iegādājas retāk. Klientu vidū ir arī daudz ārzemju latviešu, un Kaltene lielu daļu plakātu sūta uz Austrāliju, Kanādu, ASV. Patriotiski noskaņotie plakāti bija populāri simtgades svinību periodā, bet Ziemassvētku dāvanām pircēji vairāk izvēlējās neitrālāku reklāmas tematiku. 

Otrs virziens ir cilvēki, kuri iegādājas darbus savam birojam un liek pie sienas, piemēram, Latvijas karogu vai plakātu «Viens par visiem, visi par vienu». «Mājām vairāk izvēlas reklāmas plakātus ar konfektēm, cukuru u.tml., kas iederas interjerā ar konkrētu vēstījumu,» saka Līva. Drīzumā Kaltene piedāvās vēl trīs vēsturiskos plakātus, kas izcels VEF un radiotehnikas sasniegumus. Savukārt turpmāk viņas lūkosies arī uz cita tipa darbiem. Tā kā autores vēlas izmantot iespēju izcelt Latvijas mākslas un dizaina sasniegumus arī ārvalstīs, viņas vērtēs iespējas ar Kaltenes palīdzību stāstīt ne tikai par Ansi Cīruli vai Rihardu Zariņu, bet arī izcilākajiem māksliniekiem no starpkaru perioda, piemēram, Gustavu Kluci. «Šobrīd esam sarunās ar Latvijas Nacionālo mākslas muzeju, bet arī šeit prioritāte būs rūpīga attieksme pret autoriem un darbiem,» uzsver Līva.


Visu rakstu lasiet 11. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.