E-mācību uzņēmums Intea vēlas panākt, ka Latvija ir e-mācību galvaspilsēta Eiropā

«Tas ir iespējams, tikai jāmāk līdzsvaroti attīstīties. Ja klients ar mums var strādāt angliski, varam sadarboties ar jebkuru uzņēmumu,» saka Natālija Knaidele, SIA Intea komercdirektore. Intea lieliem uzņēmumiem ražo e-mācību saturu un pēdējā gadā arvien biežāk strādā arī ar dažādām sistēmām, kur šo saturu izvietot, kā to nogādāt darbiniekiem visā Latvijā, Baltijā, Eiropā, kā arī ar iekšējā mārketinga pakalpojumiem. Liela daļa Intea klientu ir bankas, jo tām regulāri ir jauni produkti, kas ir gana komplicēti un par ko nepietiek izlasīt vienkāršu dažu lappušu tekstu e-pastā. «Bankas vienmēr bijušas IT ziņā progresīvas, tām ir dažādas IT sistēmas – daudz vairāk nekā ražošanas un mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas vēl nav tik digitāli attīstīti,» saka Natālija. Uzņēmuma nākotnes plānos ir fokusēties pēc iespējas plašāk uz klientiem Eiropā.

Intea ražo simtiem e-mācību lappušu mēnesī. Pēdējos piecos gados kompānijas veidotais vidējais mācību materiāls ir 30 minūšu garš klikšķināms saturs datorā par konkrētu tematu. Tas parasti ir par kādu konkrētu jomu, ar vairākām apakštēmām un satur teoriju, pašpārbaudes uzdevumus, situāciju risinājumus un pārbaudes darbu kursa beigās vai ārpus tā. Natālija stāsta, ka pēdējā laikā pie uzņēmuma vēršas ne vien personālvadības un IT nodaļu speciālisti, kuri meklē mācību saturu un tam nepieciešamās sistēmas, bet arī mārketinga cilvēki. Tas saistīts ar to, ka iekšējā komunikācija saplūst ar mārketingu, kas ir liels izaicinājums personālvadībā.

Apmācību jomā viens no novērojumiem ir, ka pieaugušajiem nepatīk kļūdīties, jo īpaši publiski. Tāpēc viņa uzskata, ka digitālā vide varētu būt veids, kur kļūdīšanās būtu mazāk sāpīga, – labāk «paspēlēties» tur un tikai pēc tam strādāt ar īstu klientu. «Arī darba devējam šādā gadījumā ir mazāks risks,» spriež Natālija.

Natālija ievērojusi, ka klienti vēlas arvien vairāk iesais- tošus un īsākus mācību materiālus, piemēram, nevis pusstundu vai stundu garus, bet gan īsus dažu minūšu video, kur ātri var apgūt kaut ko konkrētu, un arī telefonā, ne tikai darba datorā. «Arvien biežāk mācību materiāli ir «kumosa lieluma» – dažu minūšu gari video vai ātri izlasāmi apraksti. Viens variants ir sadalīt mācību programmu sīkos gabaliņos, lai darbinieki varētu to apskatīt, kad tiem ir brīvs brīdis, un arī, lai būtu vieglāk atrast konkrēto interesējošo satura vienību. Tas ļauj elastīgāk pielāgot mācības savam laikam, lai nav jāsēž pie datora pusstundu, kamēr noskatās visu kursu. Darbinieks seko piecu minūšu gabaliņam un uzreiz var praktiski to izmantot,» saka Natālija.

E-mācības kļūst arī sarežģītākas – interaktīvas, ar simulācijas elementiem. Piemēram, trenēt pārdevējus klātienē ar klientiem ir dārgs pakalpojums, bet to var simulēt ar sarunas trenažieriem. Šādos gadījumos Intea sadarbojas ar savu saistīto uzņēmumu BranchTrack. «Jaunais izaicinājums ir tas, ka neviens klients negrib gaidīt trīs četrus mēnešus, kamēr tiek izgatavoti mācību materiāli. Tie ir gatavi gaidīt, maksimums, mēnesi un lai rezultāts būtu izmantojams uzreiz ikdienas darbā,» viņa saka.

Agrāk Latvijā e-apmācības bija pavisam nezināma lieta. Daži lielie spēlētāji Baltijā tās izmantoja, bet tagad šo instrumentu sāk lietot arī uzņēmumi, kas agrāk to nedarīja. Tās parasti ir kompānijas, kur strādā vismaz 400 darbinieku, ir samērā liela to mainība, kas nozīmē, ka kolēģi, kurus apmāca šodien, pēc mēneša varbūt vairs nestrādās, bet vienlaikus darba devējs nevar atļauties gaidīt, kad jauno darbinieku būs tik daudz, lai visiem atmaksātos rīkot klātienes mācības. «Par e-mācībām sāk interesēties arī mazāki uzņēmumi,» novērojusi Natālija. 


Visu rakstu lasiet 28. februāra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.