#Kā jebkurai kompānijai, arī sociālajam
uzņēmumam vajag labu biznesa modeli
un daudz darba.
Šobrīd Latvijā ir aptuveni 200 sociālie uzņēmumi un šajā jomā ienāk arvien jauni produkti, pakalpojumi, inovācijas, kas apliecina šīs nozares potenciālu, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Labdarības veikalu un fonda
Otrā elpa valdes priekšsēdētāja
Elīna Neilande novērojusi,
ka ar katru gadu palielinās
sabiedrības izpratne
par sociālo uzņēmējdarbību, kas
notiek, lielā mērā pateicoties Latvijas
Sociālās uzņēmējdarbības asociācijai,
kas veic izglītojošo un praktisko darbu.
Vienlaikus attīstība ir diezgan lēna, sociālās
ekonomikas jautājumi tiek skatīti
gausi un sabiedrībā joprojām skeptiski
tiek vērtēta nevalstisko organizāciju
(kuras līdz šim pārsvarā nodarbojās ar
sociālo uzņēmējdarbību) vēlme un vajadzība
nodarboties ar biznesu.
«Latvijā
ir ļoti daudz iedvesmojošu un brīnišķīgu
sociālā biznesa piemēru, no kuriem citiem
vajadzētu mācīties, vienlaikus vēl ir
daudz kas darāms, jo daudzās pilsētās un
reģionos ir nepieciešamas jaunas pieejas
veco problēmu risināšanai,» saka Diāna
Lapkis, sociālā biznesa akseleratora New
Door vadītāja.
!Viens no stabilākajiem sociālā biznesa klientiem ir un varētu būt valsts un pašvaldības.
«Kā jebkurai kompānijai, arī sociālajam
uzņēmumam vajag labu biznesa modeli
un daudz darba, lai tas kļūtu ilgtspējīgs.
No sākuma jāiemācās izdzīvot tirgū un
neslinkot, apgūstot visus iespējamos biznesa
rīkus, izmantot kontaktus un apkārt
esošās iespējas, bet jārēķinās, ka būs kļūdas,
sāpes un asaras, un tikai pēc tām atnāks
veiksme. Ir jāstrādā un jākoncentrējas
uz savu ideju,» uzsver D. Lapkis.
Viņas skatījumā, viens no stabilākajiem
sociālā biznesa klientiem ir un varētu būt
valsts un pašvaldības. Sociālā biznesa
modelis var būt divpusēji ļoti izdevīgs.
Latvijā ir vairāki veiksmīgi šādas sadarbības
piemēri, tādēļ atbalsts varētu būt
tieši aktīvā sadarbībā un valstij piederošo
telpu iznomāšanā un aprīkošanā, kas
sociālam uzņēmumam ir nepieciešams,
lai iesāktu savu darbību.
!Sociālās
uzņēmējdarbības
attīstībā šobrīd
Latvijā ļoti
nepieciešams ir
tieši nefinansiāls
atbalsts, kas palīdz
šādiem uzņēmumiem
stiprināt biznesa pusi,
MADARA ŪLANDE,
LATVIJAS SOCIĀLĀS
UZŅĒMĒJDARBĪBAS
ASOCIĀCIJAS
DIREKTORE.
E. Neilande piekrīt, ka sociālajā biznesā valsts, pašvaldību un citu institūciju atbalsts ir ļoti būtisks – sākot ar tiesisko regulējumu, kas pamatojas uz šādu uzņēmumu īpašo vērtību un sociālajai ekonomikai raksturīgu elementu atzīšanu, kā arī atzīstot to politikas virzienos. «Ir nepieciešama lielāka izpratne un interese no valsts un pašvaldību puses, jo lielākoties šie uzņēmumi risina sociālas problēmas, kas teorētiski ietilpst valsts atbildības sfērā,» viņa spriež. Lai sociālais bizness būtu ilgtspējīgs, ir vajadzīgs valsts atbalsts, sniedzot organizācijām, kas darbojas sabiedrības labā un šim mērķim pašas piesaista līdzekļus no saimnieciskas darbības, iespēju nodarboties ar saimniecisko darbību, piemērojot atvieglotus konkurences noteikumus, mazāku birokrātisko un nodokļu slogu. Piemēram, Otrajai elpai nav ražošanas izdevumu un visas ekonomiskās aktivitātes tiek veiktas uz ziedotu materiālu bāzes. Pakalpojumu izmaksas galvenokārt veido darbs, kuru klienti ir fiziskas personas, tāpēc 21% PVN šim uzņēmumam ir ievērojams sadārdzinājums, tāpat arī noteiktā PVN robeža nav pietiekama.
Visu rakstu Aug izpratne lasiet 5. februāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.