Pārņemot Honkongas saldo ēdienu tradīcijas, Santa Belte ar draugu Norbertu Zalpēteru izveidojuši SIA Tatti, kuras meistarstiķis ir burbuļvafeles.

SIA Tatti piedāvā burbuļvafeles, ko cep no pašu gatavotas mīklas, pilda ar saldējumu, papildina ar dažādām mērcēm, sezonas ogām un citiem labumiem, ko ikviens pats var izvēlēties. Uzņēmums savas vafeles piedāvā izbraukumos, tikko atvērtajā kafejnīcā Bauskā, bet nākotnē ir plānots piedalīties ielu ēdiena jeb street food pasākumos kaimiņvalstīs.

Šādas vafeles nāk no Honkongas, kur tas ir tradicionāls ielu ēdiens. «Mēs ar Norbertu kādu laiku dzīvojām Itālijā, mazā ciematiņā ar nosaukumu Tatti. Tas bija brīnišķīgs laiks, ļoti šarmanta vieta, tāpēc, domājot par uzņēmuma nosaukumu, ilgi galva nebija jālauza, uzreiz zinājām, ka nosaukums būs Tatti. Burbuļvafeļu ideja nav mūsu unikāls izgudrojums. Vēsturiski šīs vafeles nāk no Honkongas, bet jau vairākus gadus to gatavošana ir pasaules trends. Tā arī mēs ceļojot noskatījām burbuļvafeles kā kaut ko interesantu,» stāsta S. Belte. Abi 2017. gadā nopirka pirmo burbuļvafeļu pannu, tad arī tika izmēģinātas neskaitāmas receptes, līdz nonāca līdz īstajai. Apņēmības pilni, bez īpašām cerībām, tikai ar domu pamēģināt pirmo reizi piedāvājuši vafeles klientiem.

Jauna pieredze

«Šī pieredze ir pretēja tam, ko parasti apgūst, mācoties uzņēmējdarbību. Nesākām ar rūpīgu biznesa plānu, smalkiem aprēķiniem, mērķiem, vīzijām un tamlīdzīgām pamatlietām. Atceroties pašus pirmsākumus, ir nedaudz smieklīgi, jo sākām ar vienu panniņu, telti un galdiem, ko bijām aizņēmušies, saldējumu vitrīnu, ko rezervējām vienam pasākumam. Sākām gandrīz bez jebkādām investīcijām ar domu, ka tas ir kaut kas interesants, ar mīklu, kas mums pašiem garšoja, un Tatti burbuļvafeļu saldējuma noformējumu, kas šķita pievilcīgs. Izrādījās, ka tas patīk un garšo ne tikai pašiem un draugiem, bet arī daudziem citiem cilvēkiem,» teic S. Belte.

Uzņēmējdarbība attīstījās, tika papildināts aprīkojums, produkta noformējums, taču sākotnējā ideja ir saglabājusies – pārdot to, kas pašiem garšo un patīk. «Varbūt šādā veidā attīstība ir lēnāka, bet mums nav pilnīgi nekādu saistību pret investoriem vai kreditoriem,» viņa piebilst.

Šī Tatti būs trešā vafeļu sezona. «Šobrīd nav domas pāriet uz masu ražošanu. Lai šīs vafeles fasētu un pārdotu aukstas, ir jāmaina tehnoloģija un recepte. Šobrīd neesam atraduši tādu risinājumu, lai mēs šādā veidā tās gribētu realizēt,» komentē uzņēmēja.

Jauns virziens

Līdz šim Tatti bija iespējams sastapt tikai izbraukumos un dažādos pasākumos. Tomēr tagad viņus var sastapt arī jaunās telpās Bauskā, kur viņi atvēruši netradicionālu kafejnīcu. Tās darba laiks būs nedēļas nogalēs un svētku dienās. «Mēs joprojām gribam saglabāt to, ka burbuļvafeles ir kaut kas īpašs, ka tie ir svētki. Telpas nav lielas, aptuveni 40 kvadrātmetru, vafeles tāpat kā līdz šim būs pieejamas līdz- ņemšanai, bet 10–15 cilvēki arī uz vietas varēs padzert kafiju un nobaudīt Tatti burbuļvafeles. Šeit būs pieejamas ne tikai burbuļvafeles, bet arī saldējums, kafija, saldējuma kokteiļi u.c. lietas. Bauska ir pilsēta, kur esmu uzaugusi. Tā ir vieta, kur pirmo reizi tirgojām burbuļvafeles, kur cilvēki lika noticēt, ka šī ir vajadzīga lieta un no viena pasākuma idejas tā ir jāturpina, tāpēc Bauska ir īpaša,» pauž S. Belte. Tādējādi Tatti vafeles šobrīd var nobaudīt vien Bauskā, Rīgā un tās apkārtnē.

Tatti galvenā mērķauditorija ir bērni, jo viņiem patīk, kā vafeles izskatās. Bērniem patīk, ka viņi paši var izvēlēties saldējumu un to, ko tam likt virsū. S. Belte ir novērojusi, ka bērni ir sajūsmā par noformējumu un viņiem garšo saldumi, bet ne katrs bērns lielo porciju spēj apēst. «Mēs paši klientus arī apkalpojam un ar viņiem aprunājamies. Pie mums nāk vieni un tie paši cilvēki atkal un atkal, par ko ir liels prieks. Vienmēr ir rinda, bet tā gan ne vienmēr nozīmē tikai popularitāti, to ietekmē arī pasniegšanas ātrums. Katru vafeli cepam klienta acu priekšā. Nepasniedzam vafeles, kas ceptas pirms stundas vai agrāk. Tas prasa laiku, tāpat kā tas, ka ļaujam katram klientam individuāli izvēlēties gan saldējumus, gan mērces, gan garnējumus,» skaidro S. Belte.

Vairāki izaicinājumi

Tatti konkurenci neizjūt, lai gan burbuļvafeles šobrīd jau piedāvā daudzi. «Tas, ka mūs jauc ar citiem, varbūt ir tas nepatīkamākais. Ir cilvēki, kas neizstāv rindu un saka, – aizbrauksim pie citiem tur un tur, nesaprotot to, ka, tāpat kā maizi piedāvā simtiem ražotāju, arī burbuļvafeles piedāvā daudzi un tās ir pilnīgi atšķirīgas. Konkurence var būt ar līdzvērtīgu produktu. Ne ar aukstu, no rīta ceptu burbuļvafeli lielveikalā, ne ar burbuļvafeli, kas gatavota no pulvera, mēs nekonkurējam,» savās pārdomās dalās S. Belte.

Galvenās ikdienas problēmas un izaicinājumi uzņēmumam saistās ar izejvielām, piemēram, viena ražotāja milti var atšķirties. Ir svarīgi, lai būtu skaidrs sastāvs. Savukārt, piemēram, par vegānu vafelēm un saldējumu uzņēmēji pašlaik nedomā. Vafeļu gatavošanā netiek izmantoti ne konservanti, ne krāsvielas. Sākotnēji izmantots Latvijā ražots saldējums, bet šobrīd kā labāko risinājumu uzņēmēji ir atzinuši un jau otro sezonu izmanto Carte d’Or saldējumu.

Kopumā, neskaitot mīklas sagatavošanu, vafele tiek cepta aptuveni divas minūtes, tad tai mazliet jāatdziest un tiek piešķirta konusa forma, beigās tā tiek pildīta ar saldējumu.

S. Belte atzīst, ka Tatti galvenais izaicinājums ir saistīts ar salīdzinoši īsu Latvijas vasaru. Viņu komanda un resursi ir mazi un ne vienmēr var pagūt un piedalīties visos pasākumos, kuros gribētu. Ne vienmēr ir iespējams precīzi prognozēt nepieciešamās izejvielas katram pasākumam. Pagājušajā vasarā pirmais izaicinājums bija vienlaicīgi piedalīties divos milzīgos pasākumos dažādās Latvijas vietās. Gana sarežģīti ir arī pasākumi, kas notiek vairākas dienas pēc kārtas, pa vidu vēl jāpaspēj sagatavot mīklu un visu citu nepieciešamo. Tomēr uzņēmējus atbalsta ģimene un draugi, kas gatavi nepieciešamības gadījumā piepalīdzēt.

Šogad Tatti plāno piedalīties ielu ēdiena pasākumos arī ārpus Latvijas robežām, kas būs sava veida izaicinājums spēt visu sagatavot ārpus ierastās vides, arī klientu gaume varētu atšķirties. Vafeles plānots piedāvāt kaimiņvalstīs – Igaunijā un Lietuvā. Mērķis nav pārvērst Tatti burbuļvafeles par masu produktu, tas paliks kā mazais bizness. Tatti darbinieki pagājušajā sezonā bija tikai ģimene, draugi un radi. Atkarībā no pasākumu daudzuma tiek piesaistītas papildu darbarokas. Standartā nepieciešami divi cilvēki, bet ir brīži, kad ir nepieciešams vairāk cilvēku.

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.