Garantētais minimālais ienākumu (GMI) līmenis Latvijā neatbilst
Satversmei, šādu spriedumu 25. jūnijā pasludināja Latvijas Republikas
Satversmes tiesa (ST). Tiesas secinājumos norādīts, ka likumdevējs nav izlēmis
būtiskākos ar GMI saistītos jautājumus.
ST nolēma, ka apstrīdētā GMI norma ir spēkā neesoša jau no nākošā gada
1. janvāra, kas nozīmē, ka likumdevējam steidzami jāstrādā pie jauna
regulējuma.
Lietas būtība ir par to, ka Latvijas tiesībsarga apstrīdētajā normā GMI
līmenis neatbilst cilvēka cieņai un sociāli atbildīgas valsts principiem. ST
GMI normas atbilstību Satversmei izskatīja atbilstoši Satversmes 1. pantam un
Satversmes 109. pantam.
Latvijas
Tiesībsarga tīmekļvietnē norādīts, ka pēc jaunākās statistikas 2019. gadā
Latvijā bija 41 522 trūcīgas personas, savukārt tikai 17 249 personas bija GMI
saņēmēji, no kurām bērni – 3165, un vecuma pensijas personas – 2819. Vidējais
GMI pabalsta apmērs vienai personai 2019. gadā bija 42,79 eiro mēnesī.
ST spriedumā teikts, ka no cilvēka cieņā balstītas sociāli atbildīgas
valsts pamatprincipa izriet likumdevēja pienākums izveidot tādu sociālo
nodrošinājumu, kas vērsts uz cilvēka cieņas kā demokrātisks tiesiskas valsts
augstākās vērtības aizsardzību, sociālās nevienlīdzības izlīdzināšanu un valsts
ilgtspējīgu darbību.
Citējot Satversmi – tajā jau ievadā rakstīts: “Latvija kā demokrātiska, tiesiska, sociāli atbildīga un
nacionāla valsts balstās uz cilvēka cieņu un brīvību.”
Satversmes 109. pants ir šāds: “Ikvienam
ir tiesības uz sociālo nodrošinājumu vecuma, darbnespējas, bezdarba un citos
likumā noteiktajos gadījumos.” ST skaidrojot šo pantu likumdevējam norāda, ka
ar sociālā
nodrošinājuma jēdzienu ir saprotami arī tādi pasākumi, kas nav saistīti ar
sociālo apdrošināšanu un iemaksu veikšanu, bet arī tas ko valsts piešķir
personai, lai sniegtu tai nepieciešamo sociālo palīdzību.
Tiesa uzsvēra, ka, lai ikviens varētu dzīvot tādu dzīvi, kas atbilst
cilvēka cieņai, sociālās palīdzības minimumam vajadzētu būt tādam, ka katrs
valsts iedzīvotājs var nodrošināt sev pārtiku, apģērbu, mājokli un medicīnisko
palīdzību, kā arī citas elementāras dzīves nepieciešamības, lai varētu justies
pilnvērtīgs sabiedrības loceklis.
ST spriedumā kopumā secināts, ka Latvijas valsts ir veikusi sociālās
drošības sistēmas izvedi, tomēr GMI kā viens no šīs sistēmas elemntiem, kas
nodrošina trūcīgu personu dzīvi atbilstoši cilvēka cieņai, ir nepietiekams.
ST arī norādīja, ka GMI līmenis ir zemākais tiesību aktos noteiktais
minimālo ienākumu līmenis vai zemākais atskaites punkts, kuru Latvijā izmanto,
lai paredzētu sociālā atbalsta pasākumus personai. Galasecinājums ir, ka
likumdevējs būtiskos ar GMI līmeņa noteikšanu saistītos jautājumus nav izlēmis,
ar konkrētu norādi spriedumā, ka tas jādara Ministru kabinetam, īstenojot
Saeimas kā likumdevēja piešķirto pilnvarojumu.
ST spriedumā norādīts, ka GMI līmenis jānoteic pēc pamatotas un
argumentētas metodes, jo tikai tā cilvēki Latvijā varēs dzīvot cieņpilnu
dzīvi. ST izskatot lietu tā arī neguva
pamatojumu tam, kādēļ GMI līmenis ir noteikts 64 eiro, norādot, ka MK rīcībā
nav bijusi pamatota un argumentēta metode GMI noteikšanai.
ST spriedums nav pārsūdzams, tas
ir stājies spēkā tā pasludināšanas brīdī. Tas tiks publicēts "Latvijas
Vēstnesī" kā noteikts Satversmes tiesas likuma 33. panta pirmajā daļā
noteiktajā termiņā.
Latvijas tiesībsargs institūcijas tīmekļa vietnē pauž gandarījumu par
panākumu tiesā un apgalvo, ka noticis būtisks pavērsiens sociālo un ekonomisko
tiesību jomā Latvijā.
“Satversmes tiesa ir pieņēmusi
vēsturisku spriedumu, kas ietekmēs vismazāk aizsargāto Latvijas iedzīvotāju
labklājību,” teikts paziņojumā. Arī tiesībsargs norāda uz to, ka trūcīgu
personu noteikšana nav nekādos aprēķinos balstīta un strukturēta, līdz ar to tā
neatbilst sociālajai realitātei.