Veiksmīgai spēlei jānodrošina fantastiska pieredze un jāspēj atšķirties starp citām, kā arī nepieciešams lielisks zīmols un mārketings

Tā intervijā Dienas Biznesam stāsta Somijas izglītojošo spēļu kompānijas Lightneer līdzdibinātājs un Rovio bijušais mārketinga vadītājs Peters Vesterbaka (Peter Vesterbacka). Savukārt mācību spēlēm ir vēl papildu izaicinājums – tām jābūt arī izglītojošām. Viņš stāsta arī par spēļu biznesu, konferenču organizēšanu un tuneļa būvniecību starp Helsinkiem un Tallinu.

Vairākus gadus jūs strādājāt Rovio, kas zināma saistībā ar spēli Angry Birds. Tagad jūs strādājat citā spēļu kompānijā – Lightneer. Kas ir vajadzīgs veiksmīgai spēļu kompānijai?

Starta punkts ir nodrošināt spēlētājam fantastisku pieredzi. Tā tas ir jebkurā biznesā – ir jānodrošina kaut kas lielisks.

Spēļu tirgū ir augsta konkurence. Katru dienu App Store nonāk vairāk nekā 700 jaunas spēles. Tas ir daudz. Protams, tāpat tirgū jau ir simtiem tūkstošu citu spēļu, turklāt dominē bezmaksas spēles un ir ļoti maz bremzējošo faktoru, lai cilvēks lejuplādētu spēli. Pamatā tie ir tikai pāris klikšķi – lejuplādē, tā ir klāt, spēlē un, ja nepatīk, tā ir projām. Kad cilvēks sāk spēlēt, tai uzreiz ir jābūt lieliskai, citādi fani aizies un nekad neatgriezīsies.

Kad ir plaša izvēle, jāspēj izcelties. Spēlei jābūt atšķirīgai no pārējām, un izstrādātājiem ir jādomā par to, kā izcelties. Kāpēc lai cilvēks lejuplādē tieši šo spēli, nevis kādu citu?

Tāpat ir jābūt zīmolam, stāstam, kas izceļas un atšķiras no visiem citiem. Angry Birds ir lielisks piemērs. Kad to spēlē pirmo reizi, rodas jautājums – kāpēc putni ir dusmīgi? Kad šis jautājums ir radies, tas neiziet no prāta. Nereti cilvēki domā, ka zīmols ir tikai vizuāla lieta, bet zīmols ir viss – kas esi, par ko iestājies, ko dari, ar ko izcelies. Tas ir spēles, produkta, kompānijas stāsts, zīmols ir ap to visu.

Spēļu tirgū nepietiek uztaisīt lielisku spēli. Protams, ir vajadzīgs arī lielisks mārketings.

Cik ilgu laiku vajag, lai izveidotu lielisku zīmolu?

Tas var būt dažādi. Angry Birds gadījumā mēs izveidojām milzīgu zīmolu tikai dažos gados un radījām pasaules straujāk augošo patērētāju zīmolu. Taču tipiski tas prasa daudzus gadus. Cits lielisks zīmols ir Coca Cola. Viņi pie zīmola strādā kopš 1886. gada. Ar lieliskiem zīmoliem ir tā, ka tie ir mūžam, taču, lai tā būtu, ir jāizmanto zīmols, jāstrādā ar to, tam jābūt tirgū, ikdienas dzīvē. Tas nekad nebeidzas. Katru dienu visu laiku ir jāizdzīvo zīmols, jāelpo caur to, jādomā par to. Tas prasa nepārtrauktu uzmanību, nevar par to aizmirst un cerēt, ka zīmols būs pats par sevi. Vēl viens lieliska zīmola raksturlielums – tas kļūst par daļu no dzīves. Taču tam vajadzīgs nepārtraukts darbs.

Visu interviju Lielisks zīmols prasa nepārtrauktu darbu lasiet ceturtdienas, 8. februāra, laikrakstā Dienas Bizness!