Autoservisa rezervācijas platformā Autofi auto īpašnieki var pieteikt automašīnu remontu, attiecīgi pretī no servisiem saņemt piedāvājumus, kurus iespējams salīdzināt pēc dažādiem faktoriem – cena, laiks, kvalitāte, garantija un atsauksmes

Pie paša projekta uzņēmuma komanda sāka strādāt 2017. / 2018. gada mijā, bet oficiāli kompānija reģistrēta šā gada maijā. Uzņēmuma komandā ir četri cilvēki - divi somi, viens latvietis un viens azerbaidžānis. «Nolēmām realizēt šāda veida projektu, jo redzējām to, ka auto remonta industrija ir nesakārtota un necaurspīdīga. Daudzos gadījumos auto īpašnieks nesaņem attiecīgo kvalitāti vai garantiju par veikto servisu. Šo un vēl citu iemeslu dēļ vēlējāmies izveidot vienotu tirgus platformu, kas savienotu auto īpašniekus ar autoservisiem,» stāsta platformas līdzdibinātājs Undis Neilands. Biznesa ideja ir aizgūta no ārzemēm, un platformas izveidošanas ideja nākusi no somu kolēģa - kursa biedra, ar kuru kopā U.Neilands mācās Latvijas Universitātē. Somam bija ideja, ka kaut ko tādu varētu realizēt Baltijā, jo līdz šim tik lielā mērogā tas nebija izdarīts. Latvijas uzņēmējs norāda, ka pastāv līdzīgas platformas, bet tās strādā nedaudz citādi, piemēram, servisu darbību pieteikšana notiek manuāli, bet Autofi priekšrocība ir tā, ka viss notiek automātiski.

Šobrīd platforma uzsākusi darbību Latvijā un tajā reģistrēti vairāk nekā 40 autoservisi. U.Neilands pastāsta, ka, uzsākot platformas darbību, uzņēmums uzreiz nefokusējas tikai uz lielajiem autoservisiem, bet apkopo dažādus pakalpojumu sniedzējus. Pirms uzrunāt autoservisu iesaistīties platformā, tika izvērtēts, vai tas strādā ar mūsdienīgām tehnoloģijām, piemēram, vai izmanto Facebook, vai ir izveidojuši paši savu mājas lapu un mēģina izmantot digitālā laikmeta piedāvātās iespējas, lai sevi popularizētu. Uzņēmums nonācis pie secinājuma, ka ne tikai lielie servisi, bet arī mazie cenšas sevi popularizēt interneta vidē. Sākotnēji uzņēmēji aktīvi mēģināja autoservisus piesaistīt paši, tikās ar servisu īpašniekiem, iepazīstināja ar platformu, bet laika gaitā arī autoservisu īpašnieki uzmeklēja platformas radītājus. Aptuveni trešdaļa ir to, kuri paši pieteicās un iesaistījās platformā.

Nevēlas uzspiest

Reģistrēšanās platformai ir bez maksas, bet pastāv 5% komisijas maksa, kas veidojas no noslēgtās darījuma summas. Tuvākajā laikā, kad uzņēmums varēs nodrošināt lielāku klientu skaitu platformā, tad par komisijas maksu plāno vienoties ar katru autoservisu atsevišķi. Plānotas arī dažādas samaksas iespējas par platformas izmantošanu, kā, piemēram, gada vai mēneša abonēšanas maksa, bet zemākas komisijas maksas vai pretēji - abonēšanas maksas - nebūs, būs augstāka komisijas maksa. U.Neilands norāda, ka galvenās priekšrocības autoservisiem, iesaistoties platformā, ir tās, ka katram servisam tiek izveidots līdzīgs profils kā Facebook, kurā detalizēti tiek norādīta servisa atrašanās vieta, kādi pakalpojumi tiek piedāvāti, kāda un cik ilga garantija, kādas detaļas tiek izmantotas. Kā arī tā ir iespēja, lai servisi iegūtu lielāku atpazīstamību. «Mēs centīsimies darīt tā, lai būtu dažādība un nav visiem kaut kas konkrēts un uzspiests,» skaidro U.Neilands. Viņaprāt, autoservisu atsaucība platformas sākuma stadijā bija pietiekama. Uzņēmuma mērķis bija apkopot vismaz 30 līdz 40 servisus, lai operatīvi varētu sākt strādāt. Uzņēmējs norāda, ka šobrīd vēlētos, lai atsaucība būtu nedaudz lielāka. «Mēs esam pamanījuši, ka klienti dažkārt nesaprot, kas ir šis produkts, ienāk mājas lapā, nedaudz paskatās, un viss, vai arī mūsu Facebook lapā jautā, kur atrodas mūsu autoserviss. Rodas sajūta, ka mēs esam autoserviss, bet mēs esam platforma, kas saved kopā auto īpašniekus un autoservisus,» skaidro U.Neilands.

Dosies Ziemeļvalstu virzienā

Līdz šim brīdim uzņēmums ieguldījis tikai savu personīgo finansējumu, tāpēc nevar nosaukt konkrētu summu, cik platformas izveide izmaksājusi. Sākot no programmēšanas, viss ir uzņēmuma darbinieku pašu veidots. U.Neilands norāda, ka veselīga konkurence pastāv, bet tas ir kā dzinējs, kas mudina strādāt vairāk, komunicēt ar klientiem un autoservisiem. «Ja nav konkurences, tad tas nozīmē to, ka kaut kas nav kārtībā. Ja vēlies ieviest tirgū produktu, kāpēc neviens nav ar to bijis pirms tevis?» prāto uzņēmējs. Tāpat viņš novērojis, ka vairums cilvēku uzskata - Latvijā ir daudz autoservisu, viņiem ir savs klientu loks, tāpēc turpina braukt uz vienu un to pašu servisu. «Jebkurā biznesā tā īpašnieks cenšas investēt līdzekļus reklāmā, piesaistīt klientus, bet mums ir izveidojies priekšstats, ka auto īpašniekam ir jāmeklē serviss. Lai industrijā kaut kas mainītos, tad cilvēkiem ir jāmaina savs domāšanas veids, ka viņi vēlas saņemt labāku garantiju, kvalitāti un drošības izjūtu,» uzskata U.Neilands.

Pagaidām Autofi platforma apvieno autoservisus Rīgā, Rīgas rajonā, Jūrmalā, Ādažos, bet uzņēmums plāno attīstīties visās Latvijas lielākajās pilsētās. «Mēs esam starptautiska komanda, un mūsu zināšanas nav piesaistītas vienai konkrētai valstij. Ja šis projekts laika gaitā pozitīvi izvēršas Baltijā, tad mēs plānojam attīstīties arī Ziemeļvalstīs - Somijā, Zviedrijā, Norvēģijā un Dānijā,» uzskata U.Neilands.


LASI ARĪ: 

Autoservisa īpašnieks: Latvijā pārvietojas ar, maigi sakot, draņķīgām mašīnām