SIA "Kedeon Solutions" risinājumu testē pieci pārtikas
piegādes uzņēmumi un ir uzsāktas sarunas ar vairāk nekā 40
uzņēmumiem; divu mēnešu laikā plānots to piedāvāt tirgū.
Šobrīd piegādes biznesā ienāk daudzi uzņēmumi, kas iepriekš
ar to nav nodarbojušies, un arī lielie spēlētāji pie lielas
noslodzes sadarbojas ar partneruzņēmumiem vai individuāliem
kurjeriem. Šādos apstākļos, jo īpaši karstā vasarā, rodas
jautājums, vai pārtika ir droša ēšanai.
"Ja piegādes laikā ir nepareiza temperatūra un pircējs saņem
bojātu ēdienu, tas var ne tikai slikti ietekmēt uzņēmuma
reputāciju, bet arī apdraudēt patērētāja veselību. Visā
pasaulē gada laikā aptuveni 600 miljoni cilvēku saslimst un 420
tūkstoši nomirst bojātas pārtikas dēļ. Varētu domāt, ka tas
notiek tikai neattīstītās valstīs, bet pat Amerikā gada laikā
četri tūkstoši cilvēku nomirst šāda iemesla dēļ. Nevienam
nevajadzētu mirt bojātas pārtikas dēļ, taču, redzot pārtikas
piegādes pakalpojumu attīstību, risks arvien palielinās. Visiem
uzņēmumiem, kas veic pārtikas piegādi, vajadzētu sekot līdzi
pareizai uzglabāšanai un pārtikas drošumam. Es pieļauju, ka ar
laiku kontrole šajā piegādes posmā kļūs obligāta," spriež
Reinis Skorovs, SIA "Kedeon Solutions" dibinātājs.
Uzņēmuma izstrādātā iekārta sastāv no sensora, baterijas un
modema, kas visu laiku mēra temperatūru, gaisa mitrumu, gaismu,
kustību un citus apstākļus un šos datus nosūta un saglabā
blokķēdē. Šai informācijai var sekot līdzi gan piegādes
uzņēmums, gan restorāns vai uzņēmums, no kura šī pārtika
nopirkta, gan arī pats pircējs. Uz preces iepakojuma ir QR kods, ko
pircējs var noskenēt un redzēt gan vienkāršotu informāciju par
pārtiku, kas parāda, vai tā ir pārvadāta atbilstošos apstākļos,
gan arī piekļūt detalizētākiem datiem par temperatūru un citiem parametriem. R. Skorovs uzsver, ka sensors ir ieslēgts visu laiku
un, tā kā tiek izmantota blokķēdes tehnoloģija, ar datiem nav
iespējams manipulēt, tos mainot vai dzēšot.
Pagājušā gadā SIA "Kedeon Solutions" piesaistīja 40
tūkstošu eiro investīcijas no akselerācijas fonda "Overkill
Ventures". Uzņēmums ir ieguvis finansējumu no "Horizon
2020" apakšprogrammām "Blockpool" un "BlockStart".
Šie granti ļāva paplašināt komandu līdz septiņiem darbiniekiem
un fokusēties uz sensoru iekārtas un programmatūras izstrādi. No
šīm grantu programmām piesaistīti 50 tūkstoši eiro.
SIA "Kedeon Solutions" ir viens no sešiem uzņēmumiem,
kas ir kvalificējies Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma
atbalstam fiksētam nodokļu maksājumam un iedzīvotāju ienākuma
nodokļu atlaidei.
R. Skorovs ir uzaudzis Vācijā, uz kurieni viņa vecāki pārcēlās,
kad dēlam bija pieci gadi. Tomēr daudziem par pārsteigumu viņš
izlēma studēt Latvijā un teic, ka tieši te viņam pavērās
iespēja strādāt interesantos uzņēmumos, kas soli pa solim
aizveda arī līdz paša dibinātam uzņēmumam. Kopā ar Mārtiņu
Bratuškinu un Andri Merkulovu viņš dibināja "Monetizr",
kas piedāvā tehnoloģiju spēļu izstrādātājiem, kas palīdz
palielināt šo kompāniju ieņēmumus, uzlabot lietotāju iesaisti.
https://www.db.lv/zinas/sekojot-idejai-palielina-vertibu-482131
Kādā brīdī uzņēmums darbojās gana pašpietiekami, un kad R.
Skorova iesaiste ikdienā vairs nebija tik nepieciešama, viņš nolēma
pabeigt iesāktās studijas Rīgas Tehniskajā universitātē, kur
viņam bija palicis vien uzrakstīt bakalaura darbu. "Daudzi
runā par blokķēdi un tās potenciālu, bet pagaidām vēl ir maz
risinājumu, kas tiek reāli izmantoti, turklāt tie visi ir tikai
digitālajā vidē. Man šķita nozīmīgi piedāvāt risinājumu,
kas savieno blokķēdi ar reālo pasauli. Ideja par šādu ierīci
man bija jau vairākus gadus, tāpēc aizgāju no "Monetizr"
un savā bakalaura darbā beidzot uztaisīju ierīci, kas seko līdzi
pārtikas drošībai," viņš stāsta.
Gan no universitātes, gan uzņēmumiem bija interese un tika
identificēts, ka kompānijām būtu interese šādu risinājumu
izmantot pārtikas piegādes ķēdē no ražotnes uz noliktavām un
veikaliem, jo temperatūras svārstības tos var sabojāt. "Sākām
sadarboties ar vairākiem uzņēmumiem, izstrādājām prototipu un
vairāki Latvijas, Eiropas, kā arī Baltkrievijas un Ukrainas
uzņēmumi tos sāka testēt savās piegādes ķēdēs. Nākamais
solis bija turpināt izstrādi un no prototipa nokļūt līdz
gatavajam produktam, bet sākās pandēmija un neviens konkrētajā
brīdī vairs negribēja ieguldīt naudu potenciāli inovatīvā
risinājumam," stāsta R. Skorovs.
Domājot, ko iesākt, radās ideja strādāt ar nozari, kas šobrīd
īpaši strauji attīstās – pārtikas un ēdienu piegādi līdz
gala klientam jeb tā saukto pēdējās jūdzes piegādi. Runājot par
pārorientāciju, R. Skorovs teic, ka tā bijusi viegla. Iepriekš
"Kedeon Solutions" kā mazam jaunuzņēmumam bija grūti
pārliecināt lielus potenciālos sadarbības partnerus, ka uzņēmums
ir gana nopietns profesionāla pakalpojuma piegādātājs. Jo lielāks
uzņēmums, jo ilgāk un vairāk līmeņos notiek pārrunas –
daudzos gadījumos tās var prasīt pat gadu. Savukārt ēdienu
piegādē līdz durvīm strādā daudzi mazi un jauni uzņēmumi, kas
ir daudz elastīgāki un ieinteresētāki, kas pārrunu procesu
ievērojami atvieglo.