Sociālo mediju uzņēmumi apzināti padara lietotājus atkarīgus no to produktiem, lai gūtu sev finansiālu labumu, atsaucoties uz ASV Silīcija ielejas darbinieku stāstīto, vēsta BBC. 

«Tas ir tā, it kā viņi lietotu uzvedības kokaīnu un vienkārši izkaisītu to pa visu tavu interfeisu. Un tas liek tev ienākt atkal, atkal un atkal,» atzinis bijušais Mozilla un Jawbone darbinieks Aza Raskins.

«Aiz katra ekrāna attēla tavā tālrunī stāv tūkstošiem inženieru, kas strādājuši, lai to padarītu maksimāli atkarību izraisošu,» viņš skaidrojis. 

2006. gadā A. Raskins kā vadošais tehnoloģiju inženieris izstrādāja bezgalīgo ritināšanu jeb tā saukto skrollēšanu, kas ir viena no daudzu aplikāciju funkcijām. Tā ļauj lietotājam nebeidzami ritināt uz leju ekrānu, skatot saturu bez klikšķināšanas. Kā stāsta eksperts, šī inovācija liek lietotājiem skatīties savos telefonos daudz ilgāk nekā nepieciešams. A. Raskins šobrīd jūtoties vainīgs, ka piedalījies tās radīšanā. Pēc viņa vārdiem, daudzi kolēģi lielajās tehnoloģiju kompānijās - atbilstoši to biznesa modelim -  bijuši spiesti radīt atkarību izraisošas funkcijas. 

«Lai saņemtu nākamo finansējuma kārtu, lai akcju cena augtu, laikam, kuru lietotājs pavada tavā aplikācijā, ir jāpalielinās. Un, kad ir tik liels spiediens uz vienu rādītāju, tu sāc censties izgudrot jaunus veidus, kā padarīt cilvēkus atkarīgus,» viņš skaidrojis. 

Līdzīgu viedokli paudis arī bijušais sociālā tīkla Facebook darbinieks. «Sociālie mediji ir ļoti līdzīgi spēļu automātiem,» teicis Sendijs Parakils, kurš pats centies pārtraukt lietot šo sociālo tīklu pēc darba pamešanas 2012. gadā. «Sajūta bija tāda, ka es vēlētos atmest smēķēšanu,» viņš salīdzinājis. 

«Pilnīgi noteikti uzņēmumā apzinājās faktu, ka produkts ir ieradumu un atkarību radošs. Biznesa modelis veidots tā, lai tevi iesaistītu un izsūktu tik daudz laika no tavas dzīves, cik vien iespējams, un pēc tam pārdotu to reklāmdevējiem,» viņš sacījis. 

Savukārt, jāatzīmē, ka atbilstoši Facebook oficiālajai informācijai tās produkts ir paredzēts, lai «satuvinātu cilvēku ar viņa draugiem, ģimeni un to, kas viņu interesē». 

Viens no vispiesaistošākajiem aspektiem sociālajos medijos ir «Patīk» podziņas, kas izpaužas kā uz augšu pacelti īkšķi, sirsniņas vai retvīti. 

Leaha Pērlmana, kas strādājusi pie Facebook «Patīk» opcijas attīstības, stāstījusi, ka pati kļuvusi atkarīga no Facebook, jo «Patīk» opcija cieši sasaistījusies ar viņas pašvērtējumu. «Kad vien man bija nepieciešams apliecinājums, es steidzos uz Facebook,» viņa stāsta.