Gatavojas straujai izaugsmei

Start-up
2020. gada 29. septembris 08:57

Rīgā radīto lokalizācijas procesu automatizācijas un tulkošanas vadības risinājumu "Lokalise" izmanto "Revolut", "Yelp", "Tesco", "Delivery Hero", "Daimler", “TransferGo" un citi.

"Pirmos trīs gadus veiksmīgi attīstījāmies, nepiesaistot ārējās investīcijas. Ar laiku pie mums sāka vērsties pasaules mērogā lieli klienti, kuri pieprasa cita veida funkcionalitāti un līmeni. Sapratām, ka ar ārējo finansējumu, ko varētu ieguldīt jaunu cilvēku pieņemšanā darbā un produkta attīstīšanā, mēs varētu izdarīt ko lielāku nekā līdz šim," saka Niks Ustinovs, "Lokalise" līdzdibinātājs.

Nesen "Lokalise" piesaistīja 5,1 miljona eiro (sešus miljonus ASV dolāru) investīcijas. Šī investīciju raunda divi galvenie investori ir Austrijas riska kapitāla fonds "capital300" un Maiks Šalfens (Mike Chalfen), kurš ir viens no Eiropas aktīvākajiem solo investoriem un iepriekš ir bijis riska kapitāla fonda "Mosaic Ventures" līdzdibinātājs. Tāpat investoru vidū ir 12 biznesa eņģeļi, kam ir pieredze līdzīgu kompāniju dibināšanā. N. Ustinovs uzsver, ka visi uzņēmumi, ko šie cilvēki ir dibinājuši, jau ir t.s. vienradži jeb to novērtējums investīciju piesaistes rezultātā ir pārsniedzis miljardu dolāru. Privāto investoru vidū ir "Miro", "Algolia", "Intercom", "GoCardless" un citu tehnoloģiju kompāniju dibinātāji. "Galvenā doma ir izmantot viņu zināšanas, pieredzi, kontaktu tīklu. Jā, mēs saņēmām finansējumu, bet tikpat svarīgas ir iespējas, ko šādu investoru līdzdalība var palīdzēt sasniegt," teic N. Ustinovs.

Uzņēmums jau iepriekš testēja savu spēju strādāt attālināti un Covid-19 laiks pierādīja, ka tas ir iespējams. Iepriekš "Lokalise" bija birojs trijos stāvos, tagad – tikai pusē stāva, kur ir 15 darbavietas tiem, kuriem ir apnicis strādāt mājās un laiku pa laikam ir vēlme atnākt uz biroju. "Latvijā ir grūti atrast speciālistus, kuri mums kaut ko var iemācīt, jo mēs jau esam viens no lielākajiem programmatūra kā pakalpojums biznesa risinājumiem. Tāpēc galvenā doma, reklamējot sevi kā uzņēmumu, kas strādā pilnībā attālināti, ir piesaistīt jaunus kolēģus no ārzemēm. Ja gribam piesaistīt labus cilvēkus, jāspēj arī sniegt labas iespējas – darbs no jebkuras vietas ir pievilcīgs," teic N. Ustinovs.

Šobrīd "Lokalise" strādā jau 62 cilvēki, no kuriem 50 kolēģi ir Latvijā, bet 12 – ārzemēs, piemēram, ASV, Ukrainā, Filipīnās. Vaicāts, kā nodrošināt darbinieku no ārzemēm ievirzīšanu darbā, N. Ustinovs stāsta, ka visiem jaunajiem darbiniekiem ir divu nedēļu tiešsaistes apmācības, tāpat visi ar darbu saistītie procesi ir elektroniskajā vidē. Tomēr kompānija cenšas strādāt tā, lai izstrādes komanda ir Latvijā vai laika zonā ar divu stundu nobīdi, lai darbs veikli ietu uz priekšu. Savukārt jaunā pārdošanas un klientu attiecību speciālistu komanda pārsvarā tiek veidota ASV, jo Eiropā šī funkcija jau ir pietiekami pārstāvēta.

Līdz gada beigām darbinieku skaits varētu sasniegt 100. Liels atbalsts darbinieku piesaistē ir investori, kam ir nozīmīgs kontaktu loks un, savedot kopā potenciālo kolēģi ar "Lokalise", veidojas labāks dialogs nekā situācijā, ja uzņēmums konkrēto cilvēku mēģinātu uzrunāt bez investora rekomendācijas.

Pērn "Lokalise" komanda auga vairāk nekā divreiz, darbinieku skaitam pieaugot no 12 līdz 30. "Izaicinājums izaugt no 12 līdz 30 ir grūts jebkurā kompānijā, notiek pāreja no mikromenedžmenta uz menedžmentu un veidojas nodaļas, sistēma, procesi. Tas ir izaicinoši," iepriekš norādījis N. Ustinovs.

N. Ustinovs uzskata, ka, visu laiku strādājot attālināti, ir svarīgi, lai darbinieki ir apmierināti un lai saglabājas uzņēmuma kultūra. "Attālinātā režīmā strādājot, ikdienā neredzi kolēģus, visu laiku tiecies tiešsaistē un runā tikai par darbu. Negribam, lai būtu situācija, ka ir Rīgas birojs un "citi", tāpēc piestrādājam pie kultūras. Esam iecerējuši, ka tad, kad tiks atcelti ceļošanas ierobežojumi, divas reizes gadā visi darbinieki satiksies siltā vietā, kur divas nedēļas būt kopā, paralēli strādājot un atpūšoties," viņš stāsta.

2019. gadā "Lokalise" apgrozījums bija četri miljoni eiro, kas ir gandrīz četras reizes vairāk nekā 2018. gadā, kad apgrozījums bija 1,32 miljoni eiro.

Gada sākumā uzņēmuma apgrozījums auga pēc iepriekšējā plāna, kas paredzēja palielināt pagājušā gada apgrozījumu četras reizes. 

https://www.db.lv/zinas/2020-gada-lokalise-plano-augt-cetrkartigi-494167

Taču Covid-19 laikā izaugsme tika piebremzēta, jo "Lokalise", tāpat kā citi uzņēmumi, nezināja, kā situācija attīstīsies. "Nevienu neatlaidām, neko daudz nemainījām, bet tajā laikā jaunus cilvēkus nepieņēmām. Līdz ar to šogad apgrozījums varētu sasniegt septiņus miljonus eiro," paredz N. Ustinovs.

Sākotnēji "Lokalise" tapa kā blakusprodukts N. Ustinova un Pjotra Antropova iepriekšējam produktam "Roamer", kas bija domāta, lai palīdzētu ietaupīt izmaksas par telefonzvaniem, esot ārzemēs. Pirms 20 gadiem N. Ustinovs izveidoja "Inbox.lv", bijis arī "Pozitel", "Vide Infra" un "Double Coffee" līdzdibinātājs. Savukārt P. Antropovs bijis video straumēšanas platformas "Megogo.net" līdzdibinātājs, "one.lv" un "odnoklassniki.ru" valdes loceklis, Beļģijas investīciju bankas "KBC Securities" vadītājs Ukrainā, kā arī strādājis "Norvik" bankā un "Parex" bankā.

N. Ustinovs atzīst, ka viņam vēl nav izdevies nevienu IT uzņēmumu attīstīt līdz tik augstam līmenim kā "Lokalise" – gan attiecībā uz darbinieku skaitu, gan finanšu rezultātiem, gan ambīcijām. "Mācoties no kļūdām, pieredze ar katru nākamo uzņēmumu nodrošina labākus rezultātus. Ceru, ka šis būs tas, ar ko nodarbošos ilgi un kas būs veiksmes stāsts," viņš teic.

Runājot par kļūdām, N. Ustinovs uzsver, ka bizness tāpēc ir bizness, ka uzņēmumam ir jāpelna nauda. Tikpat svarīga ir attieksme pret cilvēkiem, ar ko strādā kopā. "Ar katru nākamo uzņēmumu saprotu, ka viss atkarīgs no cilvēkiem. Tāpēc mēs daudz ieguldām cilvēku labjūtā, pērkam dažādu aprīkojumu, nodrošinām veselības apdrošināšanu, pusdienas, tāpat visiem darbiniekiem pieder akciju opcijas uzņēmumā," uzskaita N. Ustinovs.

Viņš arī uzsver, ka uzņēmums nenodarbojas ar tulkošanu. "Mēs nodarbojamies ar lokalizācijas procesu automatizāciju un tulkošanas vadības risinājumu izstrādi. Salīdzinājumam – "Microsoft" uztaisīja "Word", bet nav rakstnieki. Līdzīgi mēs piedāvājam rīku, kur tulkot un automatizēt procesus, bet neesam tulkošanas uzņēmums," teic N. Ustinovs.