Ideja – dārgāka par naudu

Start-up
2018. gada 7. februāris 13:19

#Idejas pašas par sevi nemaksā neko, tās var ģenerēt tūkstošiem, lūzuma punkts ir cilvēku vēlme un spējas tās realizēt.

Idejas esamība nenozīmē pārmaiņas, pats svarīgākais seko pēc tās

Idejas pašas par sevi nemaksā neko, tās var ģenerēt tūkstošiem, lūzuma punkts ir cilvēku vēlme un spējas tās realizēt. Somijas futūrists un savā ziņā arī uzņēmumu psihologs Niko Herlins (Niko Herlin) mēdz teikt, ka neviena ideja nav mainījusi pasauli. Ideja pati par sevi neko nemaina, varbūt vienīgi proteīna daudzumu cilvēka pelēkajās šūniņās. Pārmaiņas notiek, kad ideja tiek iedzīvināta, un tā parasti ir uzņēmumu lielākā problēma. Tas ir lēns process, solīšiem ir jābūt maziem, nevar arī darīt visu uzreiz.

«Katrs ceļš sākas ar pirmo soli, jā, vajag saskatīt kopējo vīziju, bet nevajag uzreiz domāt 10 soļus uz priekšu, jo citādi negribēsies neko darīt. Jaunuzņēmējam ir jābūt tādam dzinulim iekšā – gribēt ideju realizēt un pārvērst to īstā produktā. Svarīgi ir arī patiesi noticēt savai idejai un izdarīt nākamo soli – meklēt komandas biedrus, risinājumus,» uzskata bijusī Latvijas Start-up uzņēmumu asociācijas Startin.LV valdes priekšsēdētāja Jekaterina Novicka. Ja ideju attīstīt būtu viegli, tad visi to arī būtu izdarījuši. Jaunuzņēmumu komandās ir daudz grūtu momentu, kad rokas nolaižas, bet ir jāceļas un jāiet tālāk. Brīžiem tas nemaz nav aizraujoši – lai īstenotu savu ideju, ir katru rītu jāceļas un jādara, un atkal jādara, un atkal jādara.

!Mans sapnis ir dārgāks par naudu.

Atlas Dynamics dibinātājs Ivans Tolčinskis spriež, ka cilvēks daudz ko var izdarīt un paveikt, bet tas ir atkarīgs no viņa iekšējā, garīgā spēka. «Cilvēki, arī jaunieši, bieži vien nesaprot, ka sapnis ir dārgāks par visu. Ticu, ka dzīvē var tikt dota viena iespēja, un, ja to palaiž garām, otras var vairs nebūt. Mans sapnis ir dārgāks par naudu. Visu mūžu nožēlotu, ka neesmu pamēģinājis īstenot savu sapni. Nauda jau tikai palīdz dzīvot un strādāt,» vērtē I. Tolčinskis.

##Sāk ar pazīstamo

Cilvēki rada jaunas idejas tajā jomā, ar kuru viņi ir pazīstami, turklāt klasiskā variantā par naudu un peļņu tajā brīdī vispār netiek domāts, tikai par to, kā mainīt esošo lietu kārtību, kā atrisināt kādu jautājumu, kā uzlabot procesus. Arī investori parasti norāda, ka labprāt finansē tādus jaunuzņēmumus, kuru dibinātāji ir labi pazīstami ar jomu, kurā attīsta savu biznesu. To apstiprina neskaitāmi piemēri. Tā CheeksUp dibinātāja Ilze Zaharāne ir profesionāla audio logopēde, kas savulaik strādāja rehabilitācijas centrā gan ar bērniem, gan ar pieaugušajiem. Bija vairāki gadījumi, kad viņa sajuta, ka nav attiecīgu instrumentu, lai palīdzētu cilvēkiem. Un tas bija impulss radīt jaunu produktu, instrumentu – logopēdisko spēli bērnu runas traucējumu risināšanai.

Visu rakstu Ideja – dārgāka par naudu lasiet 7. februāra laikrakstā Dienas Bizness.

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.