13. oktobris tiek dēvēts par «Day for Failure» jeb
kļūdu atzīšanas vai pat svinēšanas dienu; par neveiksmēm
biznesā arvien atvērtāk runā arī pie mums, pagaidām
visaktīvākie šajā jomā ir jaunuzņēmumi
«Jebkurš uzņēmējs nemitīgi pieļauj kļūdas, tāpēc man ir
ļoti grūti izcelt vienu īpašu neveiksmi. Prātā nāk
gan neveiksmīgi izvērtēti un izvēlēti biznesa modeļi, nespēja
izvēlēties virzienu vai klientu tipu, fokusa trūkums, nerūpēšanās
par uzņēmuma reputāciju, ilgstoša uzņēmuma produkta
neattīstīšana, nepareizs «taimings» u.c. Tāpat kā
programmēšanā – lielās kļūdas parasti ir vairāku mazu kļūdu
un neveiksmju kopums,» saka Artis Kehris, apdrukas platformas
«Printify» līdzdibinātājs. Arī fotoizglītības platformas
«iPhone Photography School» līdzīpašnieks Uģis Balmaks norāda,
ka kļūdas ir normāla darba sastāvdaļa un būtu naivi sagaidīt,
ka kaut kas ievērības cienīgs var tikt sasniegts, procesā
nepieļaujot kļūdas. «Visas lielākās kļūdas mūsu biznesā ir
reducējamas uz sliktiem lēmumiem par darbinieku pieņemšanu darbā.
Sekas bijušas dažādas, bet vienmēr ļoti nepatīkamas: no
darbinieka, kas no mums zaga naudu, līdz tam, ka visa komanda gadu
no vietas strādā pie nepareizā projekta,» viņš dalās pieredzē.
No tā uzņēmums ir mācījies un darbinieku atlases process kļuvis
daudz stingrāks. Pirms atrast īsto darbinieku, šobrīd katrai
vakancei «iPhone Photography School» izskata aptuveni 500
pieteikumus. Lai to varētu atļauties, tiek pieņemti darba
pieteikumi no visas pasaules.
Uzticēties sev
«Mūsu lielākā kļūda droši vien ir pārāk liela ietekmēšanās
no vairākām iesaistītajām pusēm, kā rezultātā sākām
klientiem piedāvāt līdz galam vēl neatstrādātas tehnoloģijas,
radot neērtus mirkļus kā sev, tā klientiem un pacientiem,» atzīst Jānis
Oliņš, veselības tehnoloģiju jaunuzņēmuma «CastPrint»
līdzdibinātājs. Tagad «CastPrint» īpašnieki vairāk
uzticas savam viedoklim, uzklausot arī citu pušu viedokli.
Attiecīgi arī lēmumu pieņemšanā virsroku dod savam skatījumam
un iekšējai pārliecībai.
«Lielas kļūdas maksā dārgi, tāpēc bieži «startup»
kompānijas tās nevar atļauties. Man tie parasti ir bijuši
nestandarta projekti ar tobrīd šķietami lielu potenciālu. Kad
ieguldīti resursi, kuri nenes gaidāmo rezultātu, ir grūti
samierināties, taču ir neprāts turpināt virzīt šādu ideju.
Jānoraksta izmaksas un jāatgriežas sākuma stadijā. Man kļūdas
rada dubultsparu turpināt cīnīties un sasniegt mērķi. Protams,
ar mainītu stratēģiju. Alkas pēc panākuma pieaug un sajūtu
papildus enerģiju,» saka Toms Panders, reklāmas tehnoloģiju
jaunuzņēmuma «Setupad» īpašnieks. Viņa skatījumā daudzu
biznesa modeļu vislielākais risks ir partneri. Uzņēmums spēj
atrisināt gandrīz jebko, taču tieši partneris var pievilt. Tas
saistīts ar to, ka partneriem nav līdzvērtīgas motivācijas,
tāpēc uzņēmējs iesaka rūpīgi sekot līdz un komunicēt par
uzticētā uzdevuma svarīgumu.
«Tehnoloģiju jomā ļoti svarīgi būt kaut nedaudz priekšā
pārējiem ar kādu unikālu pārdošanas punktu. Katra kļūda ļauj
apšaubīt esošo viedokli par to, kas ir vērtīgs klientam un
uzlabot pakalpojumu tehnoloģiski. Esmu iemācījies neticēt
cilvēkiem, kuri saka «šis nav iespējams»,» teic T. Panders.
Par kļūdām jārunā
A. Kehris uzskata, ka ir ļoti svarīgi runāt par neveiksmēm un
gūtajām mācībām. Viņš novērojis, ka latviešiem patīk
ilgstoši būvēt produktu, bet mazāk fokusēties uz paša biznesa
modeļa attīstīšanu. Tas noved pie tā, uzņēmums ar foršu
produktu jau pamatos iebūvē nepareizu biznesa modeli un noliek sevi
uz izgāšanās takas tuvā nākotnē. «Tāpēc ļoti svarīgi ir
dalīties ar pieļautajām kļūdām, lai arī citi nestaigā apkārt
ar pārsistu degunu. Ja aiz stūra var dabūt pa seju, manuprāt, ir
svarīgi par to informēt citus, un vēl labāk – informēt citus,
kā no tā izvairīties vai sevi aizsargāt,» līdzībās runā A.
Kehris.
J. Oliņš uzskata, ka runāt par kļūdām ir gandrīz tikpat
svarīgi, kā tās apzināties, jo to atzīšana ir pirmais solis uz
kļūdu novēršanu. «Un dalīties ar savu pieredzi ir svarīgi, jo
tā, iespējams, ļaus kādam citam izvairīties no līdzīgas kļūdas
savā dzīvē. Vislabāk tomēr ir mācīties no citu kļūdām,
nevis no savējām,» tā viņš.
T. Pandera skatījumā ir svarīgi cilvēcīgi izrunāties uzņēmuma
komandas starpā. Tas atbrīvo no iespējamas vainas sajūtas un ļauj
ātrāk nodoties jauniem darba uzdevumiem. Uzņēmējam jāiemācās
sadzīvot ar neveiksmēm, jo neviens cits tās nejūt tik spēcīgi,
kā kompānijas vadītājs vai īpašnieks. Cilvēki mēdz uztvert
neveiksmes personīgi, tāpēc ir jātrenē tolerance pret kļūdām
un neveiksmēm. Tiem, kuri nav gatavi sastapties ar regulārām
neveiksmēm, T. Panders neiesaka uzsākt vai vadīt biznesu.
Pamācoša pieredze
«Mūsu uzņēmumā esam pat ieviesuši īpašu rīku kļūdu
analizēšanai. Iedrošinām darbiniekus atzīmēt visas kļūdas,
kas uzņēmumā tiek pamanītas, lai visa komanda no tām var
mācīties,» saka U. Balmaks. A. Kehris norāda, ka katru reizi, kad
viņš kļūdās, viņš gūst jaunu mācību, kā rīkoties nākotnē
vai ko darīt citādāk. «Man bieži konferencēs prasa, kā man
izdodas tik veiksmīgi veidot biznesus. Nav jau tā, ka esmu
veiksmīgāks par citiem, vienkārši esmu uzkāpis uz daudziem
grābekļiem, un tāpēc esmu iemācījies nevis pārsist uzaci,
degunu un muti vienlaicīgi, bet reaģēt tā, ka dabūju tikai pa
plecu, un varu doties tālāk. Ar laiku uzņēmēji iemācās
izvairīties no grābekļiem, vadoties pēc intuīcijas,» viņš
spriež. Arī T. Panders norāda, ka tiem, kuri patiešām cenšas,
ik pa laikam uzspīd necerēta veiksme. «Šādas situācija ir
jānosvin, par to kopīgi jāpriecājas un pat publiski jālielās,»
viņš piebilst.