Zane Veidemane-Bērziņa, partnere, zvērināta advokāte ZAB Kronbergs Čukste Derling
Kļuvis zināms, ka Eiropas Komisijas (EK) konkurences tiesību
ģenerāldirektorāts oktobra sākumā ir veicis tā saukto «rītausmas reidu»
virknē banku un to asociācijās vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
Publiski pieejamas informācijas par šo pārbaudi ir salīdzinoši maz,
tomēr zināms, ka izmeklēšana uzsākta, jo EK radušās aizdomas, ka bankas
un to asociācijas varētu būt rīkojušās ar mērķi ierobežot FinTech
uzņēmumu radīto konkurenci bankām. Proti, bankas esot liegušas inovatīvo
finanšu pakalpojumu sniedzējiem piekļuvi klientu kontu datiem,
neskatoties uz pašu klientu sniegto piekrišanu.
Visticamāk,
uzsāktās izmeklēšanas centrā ir tā sauktie maksājumu iniciēšanas un
kontu informācijas pakalpojumi, kuri saistīti ar screen scraping –
banku klienti nodod FinTech uzņēmumiem savus autentifikācijas datus, un
FinTech uzņēmumi, izmantojot attiecīgus tehnoloģiskos risinājumus,
piekļūst klienta bankas kontam, iegūst tajā atspoguļoto informāciju,
kura tiek replicēta FinTech uzņēmuma paša radītajā mobilajā aplikācijā
vai interneta vietnē. Rezultātā klients var veikt darbības ar savu
bankas kontu, izmantojot sev ērtāko un pievilcīgāko FinTech uzņēmuma
radīto mobilo aplikāciju vai interneta vietni.
Rītausmas reids
pēc savas būtības ir līdzīgs kratīšanai - tā mērķis ir pārsteigt
iespējamos konkurences tiesību pārkāpējus nesagatavotus, lai iegūtu pēc
iespējas vairāk pierādījumu par to veiktajiem konkurences tiesību
pārkāpumiem. Tomēr, ņemot vērā aizvien pieaugošo spriedzi banku un
FinTech attiecībās, nozares ekspertu vidū jau sen nebija jautājumu par
to, vai EK spers šādu soli, drīzāk jautājums bija – kad šāds solis tiks
sperts?
EK izdarītā izvēle uzsākt izmeklēšanu tieši tagad ir
ļoti zīmīga. Līdz nākamā gada janvārim dalībvalstīm jāievieš Otrā
maksājumu pakalpojumu direktīva, kura beidzot noteiks Eiropā vienotu
maksājumu iniciēšanas un kontu informācijas pakalpojumu sniegšanas
kārtību. Direktīva gan paredz, ka detalizētas prasības attiecībā uz
banku un FinTech savstarpējo drošo saziņu, sniedzot iepriekšminētos
pakalpojumus, nosakāmas atsevišķos Regulatīvajos tehniskajos standartos
(RTS), kuru projektu izstrādā Eiropas Banku Iestāde un pieņem EK. Šīs
drošās saziņas prasības kļūs saistošas 18 mēnešus pēc RTS
apstiprināšanas, kas saskaņā ar sākotnējiem plāniem būtu 2018. gada
sākums. Taču RTS apstiprināšana ir krietni aizkavējusies, un nu jau ir
skaidrs, ka RTS izklāstītā drošas saziņas kārtība nozares spēlētājiem
kļūs saistoša ne ātrāk kā 2019. gada sākumā. Zīmīgi, ka viens no
iemesliem nespējai apstiprināt RTS ir screen scraping – EK uzstāj, ka
gadījumā, ja banka nenodrošina direktīvai un RTS atbilstošu maksājumu
iniciēšanas vai kontu informācijas pakalpojumu sniedzēja piekļuvi
klienta kontam, attiecīgajam pakalpojumu sniedzējam ir jābūt tiesībām
izmantot screen scraping, savukārt Eiropas Banku Iestāde šādu viedokli
neatbalsta.
Rezultātā Eiropā darbojošās bankas nereti ir
paudušas viedokli, ka tās faktiski varētu bloķēt maksājumu indicēšanu un
kontu informācijas pakalpojumu sniegšanu vēl vismaz gadu pēc Otrās
maksājumu pakalpojumu direktīvas ieviešanas. Tādēļ EK uzsāktajai
izmeklēšanai vajadzētu kalpot kā ļoti nopietnam signālam Eiropas bankām
rūpīgi izvērtēt, vai tām tik tiešām būs tiesības ierobežot piekļuvi
klientu kontiem.
Screen scraping gan nav ne tuvu vienīgā
problēma banku un FinTech attiecībās. Kā zināms, tie FinTech uzņēmumi,
kuri sniedz ar maksājumu veikšanu saistītus pakalpojumus, parasti
darbojas kā maksājumu vai elektroniskās naudas iestādes. Saskaņā ar
spēkā esošajiem ES normatīvajiem aktiem, maksājumu un elektroniskās
naudas iestādēm nav tiesību piekļūt būtiskajām maksājumu sistēmām. Tas
nozīmē, ka, lai izpildītu klientu dotos maksājumu rīkojumus, FinTech
uzņēmumiem ir jāizmanto savu konkurentu – banku - sniegtie pakalpojumi.
Neapskaužamā situācijā tiek nostādītas gan bankas, kurām faktiski ir
jānodrošina savu konkurentu spēja veiksmīgi darboties, gan arī FinTech
uzņēmumi, kuru dzīvotspēja kļūst atkarīga no bankām. Eiropas likumdevējs
šo problēmu ir mēģinājis risināt, Otrajā maksājumu pakalpojumu
direktīvā nosakot, ka bankām ir pienākums nodrošināt šādiem FinTech
uzņēmumiem piekļuvi banku sniegtajiem maksājumu kontu pakalpojumiem,
balstoties uz objektīviem, nediskriminējošiem un samērīgiem principiem.
Gadījumā, ja dalībvalstu finanšu sektora uzraugi nevēlēsies vai nespēs
efektīvi piemērot minēto normu, arī banku un FinTech sadarbība saistībā
ar maksājumu kontu pakalpojumu izmantošanu nenoliedzami var nonākt EK
Konkurences ģenerāldirektorāta redzeslokā.
Saistībā ar jau
uzsākto izmeklēšanu ir jāņem vērā, ka ES konkurences tiesību pārkāpumu
izmeklēšana var ilgt gadiem, tādēļ velti cerēt uz drīzu situācijas
risinājumu un skaidru spēles noteikumu publiskošanu. Tajā pat laikā EK
raidītais signāls finanšu nozarei ir nepārprotams, jo ES Konkurences
tiesību ģenerāldirektorāts izmeklēšanā parasti iesaistās vien gadījumos,
kad ir aizdomas par nopietniem pārkāpumiem un būtiski skartām
sabiedrības interesēm, mazāk nozīmīgu pārkāpumu izmeklēšanu atstājot
dalībvalstu konkurences uzraudzības iestāžu ziņā.