Attīstības institūciju vai attīstības banku misija visā pasaulē ir finansēt projektus, nozares, kuras kādu iemeslu dēļ nefinansē privātais sektors vai dara to nepietiekamā apjomā. 

Tas gan nenozīmē, ka finansējam jebko, kas tiek prezentēts kā biznesa iniciatīva. Arī pie mums potenciālais finansējuma saņēmējs sastopas gan ar projekta kvalitātes un pamatotības, gan ar likumības kritēriju pārbaudi. Atšķirība ir tāda, ka Altum, pateicoties savai īpašajai misijai, saglabājot tikpat lielu atbildību pret finansējumu kā jebkurš cits finanšu tirgus dalībnieks, var atļauties elastīgāku pieeju daļā no šiem kritērijiem. Tā arī ir galvenā atšķirība starp Altum un komercbanku.

Taču nodokļu parādi, neskaidra finanšu izcelsme un maksājumu kavējumi ir negrozāmas sarkanās līnijas. Ja šeit ir problēmas, sadarbība ar Altum nesanāks. Ir vēl vairāki kritēriji, kuriem mūsu klientiem ir jāatbilst. Tāpat kā jebkurš kreditētājs, viena no pirmajām lietām, ko pārbaudīsim, ir biznesa pamatotība. Proti, gaidāmie ienākumi būs lielāki par izdevumiem un projekta īstenošana uzņēmējiem ļaus gūt peļņu. Te ir ļoti plašs izvērtēšanas lauks, sākot ar uzņēmuma komandu un tās prasmēm, ienākumu un izdevumu pamatotību, pieprasījumu, konkurenci, izplatīšanas kanāliem, nepieciešamo aprīkojumu, iespējamajiem riskiem, līdz pat tam, vai nav piemirsts zelta likums, ka sākotnēji rodas izmaksas, bet ieņēmumi – tikai pēc kāda laika, īpaši uzņēmējdarbības sākuma posmā. Banku nozarē aizdevuma piešķiršanu pieņemts skatīt kontekstā ar vēsturiskajiem darbības apjomiem, saistībām jeb kredītvēsturi. Altum loma ir veicināt uzņēmējdarbības uzsākšanu, palīdzēt klientiem attīstīties un izaugt, kļūt par banku klientiem. Šī ir viena no galvenajām jomām, kur mūsu loma ir būt elastīgākiem, – varam vairāk veltīt laiku sarunām ar klientu, uzņemties papildu riskus, strādāt ar uzņēmējiem bez kredītvēstures, varam piedāvāt garākus aizdevumu atmaksas termiņus. Protams, arī šeit ir vieta samērīgumam – lai arī cik ļoti jaunais uzņēmējs tic, ka saņems miljona aizdevumu un otrajā darbības gadā būs ar vairāku miljonu apgrozījumu, tas, visdrīzāk, nav ticams scenārijs. Kopumā uzņēmēji ir kļuvuši zinošāki, tomēr joprojām redzam arī vieglprātību, pārlieku lielu pašpārliecinātību vārdos, bet paviršību aprēķinos un idejas pamatošanā. Bieži Altum loma ir tieši pārliecināt klientu, ka nepieciešams investēt mazākā apjomā vai pie idejas vēl nepieciešams pastrādāt.

Otrkārt, jautājums par finansējumu vienmēr būs saistīts ar nodrošinājumu. Mūsu prasība ir vismaz 74% no aizdevuma atšķirībā no banku standarta prakses (100% vai vairāk). Aizdevumiem līdz 25 tūkstošiem eiro nodrošinājuma prasību varam nepiemērot. Finanšu attīstības atbalsta instrumenti Altum kredītriska zaudējumiem mums ļauj būt elastīgākiem un prasīt mazāku nodrošinājumu, taču nodrošinājuma prasība saglabājas, jo biznesa neveiksmes gadījumā Altum nedrīkst palikt bez iespējas atgūt daļu no ieguldītā. Turklāt nodrošinājuma neprasīšanu augstāku procentu likmju veidā izjustu visi klienti.

Nākamais ir jautājums par uzņēmēja paša līdzdalību savā projektā. Lai arī mikroprojektiem (līdz septiņiem tūkstošiem eiro) paša ieguldījumu mēs neprasām, kopumā šo prasību uztveram kā uzņēmēja līdzatbildību par idejas realizēšanu, tas ir kā uzņēmēja paša balsojums par ticību savam projektam. Altum var prasīt mazāku ieguldījumu nekā banka, taču Altum gadījumā minimālie 10%, kas nāk no klienta paša, apliecina viņa attieksmes nopietnību un gatavību.

Ceturtkārt, bieži apspriestais galvojums. Nereti klienti vēlas, lai finansētājs nokreditē visu projektu, neprasa nodrošinājumu un arī galvojumu. Praksē ir pierādījies, ka galvojums strādā kā motivators, īpaši jau tad, kad iestājas grūtāki brīži. Faktiski galvojums starp iepriekš minētajiem kritērijiem ir visnopietnākais uzņēmēja solījums – es personīgi uzņemos atbildību par šī projekta īstenošanu un aizdevuma atmaksu. Jaunajiem uzņēmējiem mēdz gadīties, ka sākotnējā aizgrābtība ar ieceri apdziest un otrajā, trešajā darbības gadā kļūst skaidrs, ka realitāte ir smagāka nekā sapņi, un grūtību brīdī parādās vilinājums visam atmest ar roku. Galvojums šādā brīdī ir piespiedu motivators nepadoties pie pirmajiem sarežģījumiem. Jo ir skaidrs, ka paņemt aizdevumu ir daudz vienkāršāk, nekā atdot. Mūsdienu informācijas pieejamības apstākļos reputācija ir viena no dārgākajām lietām, un galvojums ir saistīts ar reputācijas saglabāšanu, attiecīgi arī ar cīņu līdz uzvarai.

Atsevišķi jāpiemin arī tāds kritērijs kā uzņēmuma finanšu veselība, ko raksturo dažādi finanšu rādītāji. Arī te mums ir elastīgāka pieeja, tomēr ne bezizmēra labvēlība. Tēlaini skaidrojot – ja uzņēmumam ir nobrāzums vai sasitums un banka šādā situācijā ir finansēšanā atturīga, Altum var būt risinājums. Taču, ja runa jau ir par neārstējamu plaušu karsoni, arī ar Altum sadarbība nesanāks. Atsevišķs jautājums ir arī uzņēmēju finanšu pratība. Šajā jomā Latvijā vēl ļoti nopietns ceļš jāmēro, vairākām institūcijām spēkus liekot kopā.

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.