Oskars Krampāns, Autoriepu nams direktors
Atkal
sinoptiķi ir ieminējušies par sniega iespējamību tuvākajās
nedēļās un atkal aktuāls kļūst jautājums - kādas ziemas
riepas izvēlēties? Kas jauns riepu nozarē?
Principā
nekas nav mainījies. Revolūcija nav notikusi. Nav izdomāta super
riepa, kas ir pārāka par visām pārējām un ir ideāla visām
dzīves situācijām. Kā katru gadu gandrīz katram riepu ražotājam
ir kāds jauns modelis. Lielākais jaunumu klāsts no premium
riepu ražotājiem šosezon ir Nokian. Atjaunots gandrīz viss
ziemas riepu sortiments. Gan radžotās riepas, gan skandināvijas
tipa frikcijas riepu modelis, kā arī SUV Eiropas tipa ziemas riepu
modelis. Šobrīd jaunajiem modeļiem vēl nav pieejami riepu testi
pietiekamā daudzumā, lai varētu kaut ko secināt un izlobīt
patiesību. Mans uzskats, ka no viena riepu testa secināt par riepas
izcilību nevar, bet, apkopojot vairāku testu rezultātus, jau var
sākt izdarīt secinājumus. Šobrīd vismaz viena pirmā vieta
jaunajai radžotajai riepai Nokian Hakkapeliitta 9 jau ir! Ar
lielisku startu un godalgotām vietām startējis ir arī korejiešu
riepu ražotājs Hankook ar jaunu radžoto riepu modeli
Hankook I*Pike RS2. Dalīta otrā - trēšā vieta ZaRuljom
ziemas riepu testā. Jaunumi arī Michelin nometnē. Jauna radžotā
riepa Michelin X-Ice North 4 un Eiropas tipa ziemas riepa
Alpin 6. Pēdējā gan vairāk izskatās, kā Michelin
vissezonas riepas Crossclimate nedaudz ziemīgāka versija.
Iepriekšējais Michelin modelis Alpin 5 noteikti
izskatījās piemērotāks braukšanai pa sniegu un ledu. Ne vienmēr
riepas sniegumu var novērtēt tikai pēc riepas protektora izskata,
tāpēc gaidīsim pirmos testu rezultātus un ar palielinātu
interesi vērosim sadaļu par sniegumu uz ledus un sniega.
Vasaras
riepas labākas par vissezonas!!!
Turpinot
aizskarto tēmu par vissezonas riepām, interesantu testu veicis vācu
autožurnāls Auto motor und sport. Šajā testā, paralēli
septiņiem vissezonas riepu modeļiem, piedalījās arī vasaras un
ziemas riepas. Par to, ka ziemas riepas uzrādīs labu sniegumu
testā, šaubu nebija, bet par to, ka vasaras riepas kopvērtējumā
apsteigs dažas vissezonas riepas, gan iedomāties bija grūti. Tomēr
tā notika un ļāva mums vēlreiz pārliecināties par to, ka
vissezonas riepas vēl ir attīstības sākuma stadijā un vissezonas
riepas noteikti nav manis ieteikto riepu sarakstā. Šajā testā
labākos rezultātus gan uz sniega, gan uz slapja seguma uzrādīja
ziemas riepa, vēlreiz pierādot, ka šādas riepas ir
vispiemērotākās Latvijas ziemām, kurās parsvarā ir slapjš un
nedaudz sniega.
Kāda
izmēra riepas vajag?
Vēl
viena tēma, ar ko nākas saskarties pirms ziemas riepu pirkuma, ir par
ziemas riepu izmēru. Vai nav nepieciešams mainīt esošo riepu
izmēru uz šaurākām un augstākām riepām? Senos, vecos laikos
šāda rekomendācija bija iekļauta pat automašīnas rokasgrāmatā.
Šobrīd mainījušās ir riepu ražošanas tehnoloģijas,
izejmateriāli un gandrīz viss, kas saistīts ar riepām, izņemot
pašu nosaukumu - riepa. Automašīnas ir kļuvušas tehnoloģiski
sarežģītākas un prasīgākas pret auto riepām, tāpēc mana
atbilde ir NĒ! Nav nepieciešams mainīt riepu izmēru, izvēloties
ziemas riepas. Iemeslu, kāpēc to nedarīt, ir daudz. Viens no tiem
ir auto ražotāji. Viņi ir veltījuši tūkstošiem stundu, lai
atrastu pareizo auto apriepojumu konkrētajam auto. Vērtējuši auto
vadāmību un uzvedību ekstremālos apstākļos un izvēlējušies
konkrētam auto vispiemērotāko riepu izmēru. Mainot riepu
augstumu, būtiski mainās auto smaguma centrs, kas palielina auto
svārstības un var ietekmēt auto noturību līkumos un noturību
pret apgāšanos, negaidīti apbraucot šķērsli. Mainot riepas
izmērus, mainās arī riepas svars, attiecīgi arī auto neatsperotā
masa. Tas negatīvi ietekmē auto kustīgās šasijas daļas -
bukses, šarnīrus, stūres pirkstus, riteņu gultņus, jo uz šīm
detaļām iedarbojas krietni lielāki spēki, nekā to ir paredzējuši
auto ražotāji. Attiecīgi šīs visas detaļas nolietosies ātrāk.
Pavisam vienkāršs piemērs par riepu svara palielinājumu, izvēloties nedaudz augstākas riepas. Viena un tā paša ražotāja
riepu modelis izmērā 205/55R16 sver 9.15kg, bet izmērs 205/60R16
jau 10.92kg. Svara pieaugums gandrīz par 20%, kas ir gandrīz piektā
daļa!!! Tas ir daudz. Īpaši jūtīgi pret riepu izmēra maiņu var
būt auto ar 4x4 riteņu piedziņu. Riepu aprites diametrs var
būtiski ietekmēt diferenciāļa un ātrumkārbas darbību.
Par
riepu izmēru maiņas tēmu ir veikti arī daži ziemas riepu testi,
kuros tiek salīdzināti viena ražotāja riepu modeļi dažādos
izmēros. Pēdējais no tiem ir vācu autokluba ADAC ziemas riepu
tests, kurā tiek testēts Dunlop Winter Sport 5 piecos
dažādos izmēros (195/65R15, 205/55R16, 205/50R17, 225/45R17,
225/40R18). Būtiskas atšķirības starp šo izmēru riepu
sniegumiem netika konstatētas. Nedaudz labāki rezultāti šaurākām
riepām bija akvaplanēšanas sadaļā un ieskrējienā uz sniega.
Šaurākais un platākais riepu izmērs uz R17 testu beidza ar
identisku rezultātu. Līdzīgu testu pagājušā gada janvārī
veica poļu autožurnāls Auto Swiat, kurš beidzās ar
līdzīgu rezultātu. Pirmo vietu ieguva riepas ar izmēru 225/40R18,
bet pēdējās palika riepas ar izmēru 195/65R15. Priekšrocības
šaurajām riepām līdzīgas kā ADAC testā, akvaplanēšanas
sākšanās pie lielāka ātruma un ieskriešanās uz sniegota ceļa,
toties platajām riepām labāks sniegums, bremzējot uz sniega, sausa
un slapja seguma, kā arī labāka vadāmība uz visiem
ieprēkšminētajiem segumiem. Secinājums: nav būtiskas atšķirības
starp platākām un šaurākām ziemas riepām tipveida izmēros.
Pareizo sava auto riepu izmēru parasti var atrast uz degvielas
tvertnes vāciņa iekšpuses vai arī uz vadītāja durvju statnes.
Tur pat arī var atrast pareizos riepu spiediena datus jūsu
automobilim. Kad atrasts pareizais riepu izmērs, tad droši
dodieties uz iemīļotāko specializēto riepu tirdzniecības vietu, izvēlieties un nomainiet ziemas riepas, jo pirmās sniegpārslas
jau sagaidīsim drīz!