Pāvilostas iedzīvotāji portālā Manabalss.lv sākuši parakstu vākšanu, lai Pāvilostas centrā tiktu izveidota promenāde pretēji domes nolūkiem tur ierīkot autostāvvietu.

Pāvilostas pašvaldība ir sākusi projektu "Zvejas ostas pievedceļa pārbūve, infrastruktūras un atpūtas zonas izveide Dzintaru ielā no Tirgus ielas līdz promenādei Pāvilostā", kas jau iesniegts EJZF fonda atbalstam, taču daļa Pāvilostas iedzīvotāju pret to iebilst. 

Projektēšanas uzdevumā, par ko jau ir noslēgts līgums, paredzēts arī labiekārtots ceļš. Tomēr šobrīd acīs krītošākā daļa ir iecerētās autostāvvietas divu kvartālu garumā pretī visai no upes redzamajai Dzintaru ielas apbūvei. Dome vēlas auto stāvlaukumu vienā no ainaviskākajām Pāvilostas vēsturiskajām daļām, ignorējot teritoriālajā plānojumā paredzēto stāvvietu zonas. Tāpat netiek ņemta vērā Pāvilostas ostas attīstības programma un citas ostas ieceres, kas vērstas uz modernas un daudzpusīgas ostas, tajā skaitā kvalitatīvas un publiski pieejamas vides, veidošanu. Projekts arī nav izdiskutēts ar iedzīvotājiem, rakstīts biedrības "Pāvilostas laivas" un domubiedri iniciatīvā. 

"Līdz mums nonācis projekts iesniegšanai LAD - projektēšanas uzdevums un arī skice, kas it kā paredz labiekārtot Dzintaru ielu un teritoriju līdz Sakas upei. Taču ietvertie risinājumi, tajā skaitā blīvas automašīnu stāvvietu rindas izveidošana, pirmkārt, nav vispār apspriesti ar sabiedrību, iedzīvotājiem, otrkārt, ir pretrunā ar teritorijas plānojuma nosacījumiem un citām likumdošanas normām. Mēs - Pāvilostas iedzīvotāju grupa - esam par šī projekta realizāciju, jo ir skaidrs, ka autostāvvietu jautājums un infrastruktūras sakārtošana Pāvilostas vēsturiskajā centrā ir jāveic. Tomēr savā vēstulē, ko sūtījām Pāvilostas domei norādām uz šī projekta nepilnībām un ceļam trauksmi, jo šādā veidā projekts nevar tikt realizēts, tas pārkāpj likumdošanas normas - par sabiedriskās apspriešanas nepieciešamību, detālplānojuma izstrādi šīm teritorijām utt," komentē Pāvilostas iedzīvotāja, arhitekte Brigita Bula. 

Pēc iniciatīvas autoru domām, par ceļu no centra līdz ostai - nav šaubu; visi par to priecātos. Tomēr steidzami ir jāmaina projektēšanas uzdevums un kā nākamajai prioritātei tajā - atbilstīgi gan projekta nosaukumam, gan likumdošanai, gan pirms 10 gadiem notikušā Pāvilostas Plānošanas plenēra slēdzieniem un veselajam saprātam - ir jābūt promenādei, nevis stāvvietām. 

Viņuprāt, projektēšanas uzdevums ir jāmaina nosakot šādas prioritātes: 1. Promenāde ar tai pieguļošām zaļajām zonām un infrastruktūru jāprojektē augošas kūrortpilsētas cienīgā platumā no Tirgus ielas līdz muzejam ar brīvu skatu uz upi, ostu un pilsētu. 2. Piedāvātie projekta risinājumi nedrīkst Pāvilostas ostas teritorijā radīt traucēkļus esošo funkciju veikšanai vai jau apstiprināto funkciju attīstībai, bet, no otras puses, tam būtu jāiekļauj ostas teritorijā paredzētās publiski pieejamās/atpūtas zonas, tai skaitā plaša terasveidīga pieeja pie upes Dzintaru ielā 2E pretī mūzikas skolai atbilstīgi Laivu Parka projekta skicēm. 3. Projektā, ciktāl to pieļauj pirmais un otrais punkts, jānodrošina pilsētas iedzīvotājiem nepieciešamā auto novietošana; par to daudzumu (mazumu) viegli gūt priekšstatu darbadienās no oktobra līdz aprīlim. Gan ostas pievedceļa, gan iedzīvotāju un tūristu interesēs būtu nepieciešams risināt automašīnu stāvvietu skaita un transporta intensitātes samazināšanu. 

Pāvilostas iedzīvotāji grupa uzskata, ka domei ir jāorganizē publiskā apspriešana projekta risinājumiem, kas projektēti saskaņā ar iepriekšminētajiem principiem, nevis atbilstīgi esošajam uzdevumam, kā to šobrīd piedāvā Pāvilostas dome. Ir publiski jāizvērtē plānotās ieceres ietekme uz pilsētas ainavu un iedzīvotāju dzīves kvalitāti. Iniciatīvas autoriem līdz šim nerodas iespaids, ka dome ir atvērta kādiem piedāvājumiem vai vismaz dialogam. Gluži otrādi – pašvaldības iestāžu vadītājiem jau ir uzdots vākt parakstus domes esošā projekta aizstāvībai.

Arhitekte norāda, ka viņas lielākais satraukums ir tieši par to, ka šāda mēroga projektam nav veikta nekāda padziļināta izpēte, piesaistot pilsētbūvniecības speciālistus, netiek izdiskutēts ar sabiedrību. "Mūsdienās, kad visas pilsētas cenšas atslogot savus centrus no automašīnu plūsmas, Pāvilostā akli mašīnas tiek projektētas pašā centrā, uz vēsturiski vērtīgas ainavas fona. Projektēšanas līgums ir noslēgts ar "lētako piedāvājumu", ir skaidrs, ka nekāda kopīga vīzija netiks radīta, vienkārši tiks realizēts domes (kurā nav neviena arhitekta vai urbānista, vai pat šīm jomām pietuvināta speciālista) šoreiz jāsaka neproefesionāli izveidots uzdevums," pauž B.Bula. 

Pēc Pāvilostas novada domes priekšsēdētāja Uldis Kristapsona domām, uz šo brīdi ir sacelta priekšlaicīga un nepamatota ļaužu maldināšana sociālajos tīklos par projektu.

'Vēlos teikt, ka vispār nav plānots jauns automašīnu stāvlaukums šajā teritorijā, bet labiekārtots esošais, kas tika izveidots jau 2007. gadā. Stāvlaukuma segums šobrīd ir no grants un automašīnas tur tiek novietotas haotiski, tādēļ mūsu plāns ir labiekārtot laukuma segumu ar bruģakmeni un ar  atsevišķām bruģakmens krāsām iezīmēt automašīnu novietošanas kārtību. Šobrīd esošais stāvlaukums arī kalpo par vietu, kur piekrastes zvejnieki novieto savas automašīnas," skaidro U.Kristapsons. 

Šobrīd notiek tehnisko noteikumu saņemšana, lai varētu uzsākt projektēšanas darbus. Tiek plānots, ka skiču projekts būs tuvāko nedēļu laikā, ko projektētājiem ir jāiesniedz pasūtītājam saskaņošanai.

Tāpat plānots meklēt iespējas, lai informētu iedzīvotājus, kā arī plānots rasts risinājumu, lai iedzīvotājiem parādītu skiču projektu un ņemtu vērā viņu ieteikumus.