Maizes un konditorejas izstrādājumu patiesās tirgus cenas patērētāji vēl joprojām neredz, taču to pieaugumu maskējošais pārejas periods lēnām tuvojas noslēgumam, tāpēc šajā segmentā notiks pārmaiņas. 

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Lāči īpašnieks Normunds Skauģis.

Tā kā iedzīvotāju skaits samazinās un mainās ar patērētāju izvēle, tad, viņaprāt, nenoliedzami kopējais maizes patēriņš Latvijā samazinās, un maizes ražotājiem ir jādomā, kā to kompensēt, – ar lielākiem eksporta apjomiem (jauniem eksporta tirgiem un lielākiem realizācijas apjomiem esošajos noieta tirgos) vai (un) arī ar jauniem produktiem. 

Fragments no intervijas

Kāda situācija ir maizes tirgū, jo īpaši, ja Latvijā iedzīvotāju skaits ar katru gadu samazinās? 

Situāciju maizes tirgū var vērtēt gan no maizes ražotāju, gan no patērētāju skatupunkta. Jāņem vērā, ka situācija un līdz ar to arī vērtējums būs atšķirīgs, jo ražotāju viedoklis atkarīgs no tā, pie kādas grupas tie pieder – pie lielajiem vai mazajiem maizes cepējiem. Vienīgais visas grupas – patērētājus un ražotājus – vienojošais ir izejvielu cenu pieaugums. Piemēram, maizes cepšanai būtiskākās izejvielas – miltu – cenas gada laikā ir dubultojušās. Tajā pašā laikā ražotāji cenšas, cik vien tas iespējams, produkta cenu celt minimāli, lai patērētājiem to joprojām būtu interese iegādāties. Lāču gadījumā maizes cena ir palielināta, vienlaikus tā nav pieaugusi tik lielā apmērā, kādā kāpušas izejvielas. 

Nenoliedzami, ka no biznesa viedokļa tas ir dīvains lēmums – risinājums, taču ilgtermiņā ir jāsaglabā mūsu produkcijas patērētāji. Tieši tāpēc ļoti rūpīgi sekojam līdzi cenām un pirms to paaugstināšanas septiņas reizes nomērām. Protams, no patērētāja skatupunkta maizei cena ir pieaugusi, jo īpaši mazākiem maizes ražotājiem salīdzinājumā ar lielajiem ražotājiem. To ļoti labi var redzēt, analizējot tā dēvētās plauktu cenas. Kāpēc? Tāpēc, ka lielajiem maizes ražotājiem ir ilgtermiņa miltu un citu izejvielu (cukura, sāls utt.), arī energoresursu (dabasgāzes) piegādes līgumi. Tas nozīmē, ka būtībā patērētāji vēl joprojām neredz patieso maizes ražošanas izejvielu sadārdzināšanos veikalu plauktos. 

Tajā brīdī, kad lielražotāji sāks piegādāt savu produkciju jau pēc jauno līgumu un līdz ar to arī izejvielu cenām, tikai tad patērētāji ieraudzīs maizes nosacīti jauno – patieso cenu. To ļoti labi var redzēt, piemēram, attiecībā uz piena produktiem, kur vienā mazumtirdzniecības ķēdē, kura importē tos no Polijas ļoti lielos apmēros, cenas ir būtiski zemākas par analogu produkciju, kura ražota Latvijā un atrodama citu mazumtirgotāju veikalos.

Visu rakstu lasiet 21.jūnija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!