Pēdējā
gada laikā uzņēmums
īstenojis
vairākas inovatīvas ieceres, tostarp izveidojis jaunu
zīmolu "Veggy
Crush," ar kuru ražo gaļai alternatīvus produktus, piemēram, no teksturētiem
pelēkajiem zirņiem gatavotus dārzeņu burgerus, pelmeņus u.c. "Jau kādu laiku vēlējāmies piedāvāt veselīgu
alternatīvu ne tikai brokastu pārslu segmentā, bet arī gatavo
maltīšu segmentā, lai aizņemti cilvēki, atnākot mājās,
vienkāršā veidā varētu baudīt ērti pagatavojamu, siltu un
veselīgu maltīti," stāsta
uzņēmuma
vadītājs Enno Ence.
Otrais
MILZU!
lielākais jaunums ir jaunās, graudaugus nesaturošās brokastu
pārslas "Veggy
Cereal",
kas vēl pirms nonākšanas pārdošanā septembra sākumā jau baudīja nozares profesionāļu novērtējumu ārpus Latvijas. Uzņēmums
iekļuvis
inovāciju izlasē
SIAL
Innovation Selection Paris 2020,
kas
ir viena no pasaulē lielākajām pārtikas izstādēm. Šāda
atzinība parāda "Milzu!" radītā
produkta
konkurētspēju, kas uzņēmumam
ir
ļoti nozīmīgi.
Jaunās pārslas ir ražotas no Latvijā audzētiem,
bioloģiskiem pelēkajiem zirņiem. Tā ir iespēja bērnam dažādot
uzturu, bez graudaugiem piedāvāt arī dārzeņus pārslu formātā.
Uzņēmums
novērojis, ka šobrīd
patērētāji
arvien vairāk novērtē tīru, saprotamu sastāvu – bez garšas
pastiprinātājiem, aromātvielām, mākslīgi pievienotiem
vitamīniem. Patērētājs meklē produktus, kuros ir iespējami maz
pievienotā cukura, bioloģiskus produktus, jo sākam vairāk saprast
un novērot, kādu ietekmi uz veselību atstāj pesticīdu
atliekvielas. Sabiedrība lēnām atgriežas pie uzturzinātnes
pamatiem un izvēlas kvalitatīvu pārtiku.
Pandēmijas
laikā top jaunumi
Pārslu realizācija pirmajā pusgadā
turpinājusi stabili pieaugt. "Ar tām nebija kā ar griķiem, tās
strauji neizpirka, taču mērens pieaugums bija. Sākotnēji
nevarējām saprast, kā mainīsies iedzīvotāju pirkšanas
paradumi, pārejot no iepirkšanās klātienē uz tiešsaisti. Bet
mūsu rezultāti eksportā pierādīja, ka mūsu iestrādnes strādā
un tās jāattīsta. Eksports mums ir audzis straujāk nekā patēriņš
vietējā tirgū," komentē
E.Ence.
Runājot
tieši par Covid-19 ietekmi uz
uzņēmuma attīstību, "Milzu!" vadītājs
norāda,
ka bija
jāsagrupējas. "Pieņēmām jaunā vīrusa esamību kā faktu, kam
jāmeklē risinājumi. Mums ir pārdošanas pieaugums, lai gan ir arī
tādi ražotāji, kam ir liels realizācijas apmēru kritums.
Koncentrējāmies uz to, ka jādara viss, lai var turpināt strādāt.
Pandēmijas sākumā mums nebija plāna sākt ražot produktus zem
preču zīmes "Veggy
Crush" tieši šogad, taču sākām sadarbību ar lielu izplatītāju, kurš
nolēma pāriet no B2B jeb "bizness-biznesam" sektora pa
tiešo uz B2C jeb "bizness patērētājam" sektoru caur
interneta veikalu. Tāpēc varētu teikt, ka zināmā mērā Covid-19
laikā tapa mūsu produkts un jaunais "Veggy
Crush" zīmols.
Pirms tam mums bija tikai ideja, kurai saskatījām potenciālu un
pie tās strādājām. Taču Covid-19 zināmā mērā paātrināja šo
produktu nonākšanu pie patērētāja. Domājām ar šiem produktiem
vēl pirms pandēmijas startēt standarta veikalos, prezentēt tos
patērētājiem un dzirdēt viņu atsauksmes. Taču tad sākās
pandēmija. Produkti jau mums bija, jo testi tika veikti. Sapratām,
ka nesēdēsim un negaidīsim, kad viss atgriezīsies vecajās
sliedēs. Ātri uztaisījām kilogramu lielus caurspīdīgus
iepakojumus un ar sociālo tīklu starpniecību informējām, ka šāds
produkts pastāv,"
stāsta
E.Ence. Uzņēmumam Covid-19
laiks ļāva pievērsties inovāciju izpētei un lieliem soļiem
virzīties produktu attīstībā.
Pieaug
eksports
Šobrīd "Milzu!" produkti aizceļo uz 20 valstīm un augstākie
pārdošanas rādītāji vērojami Polijā, Vācijā un Ukrainā. Ja
uzņēmuma kopējais apgrozījums šā gada pirmajos sešos mēnešos
pieauga par 8% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo
periodu, tad eksportā par 17%. Sešos mēnešos graudaugu pārslu
apgrozījums Latvijā pirmajā pusgadā audzis par 6%, bet Polijā
brokastu pārslu realizācija ir augusi par 38%.
"Mums ir segmenti,
kuros bija arī neliels kritums, piemēram, šokolādes realizācijā,
bet kopsummā ir pieaugums. Jāņem vērā arī tas, ka šokolādes
segmentā visiem tirgus dalībniekiem bija kritums. Taču mūsu
pamatbizness joprojām ir graudaugu pārslu realizācija, kuru
pārdošanas rādītāji pirmajos sešos mēnešos, neraugoties uz
Covid-19, bija stabila. Plānojot rezultātus, neviens jau nevarēja
prognozēt Covid-19 ietekmi uz tiem," skaidro
E.Ence.
Uzņēmums
plāno iekarot arī jaunus eksporta tirgus. Latvijā
realizētais "Milzu!" produkcijas apmērs patlaban ir 38%, bet eksporta īpatsvaram ir
tendence palielināties. Piemēram, ja 2019.gadā kopumā Latvijā
tika
realizēti
42% no kopējā saražotās produkcijas apmēra, tad šogad pašmāju
tirgū realizētās produkcijas īpatsvars sarucis līdz 38%. "Katru
gadu eksporta īpatsvaram ir tendence augt, kas ir loģisks solis. Tu
vienmēr vari eksportā izdarīt vairāk nekā pašmāju tirgū. Es
teiktu, ka mūsu produkcijas realizācijas apmēri Polijā drīzumā
apsteigs Latvijā pārdotās produkcijas apmērus. Polija ir milzīgs
tirgus, ja iedzīvotāju skaitu tajā salīdzina ar iedzīvotāju
skaitu Latvijā. Šie tirgi ir nesalīdzināmi, tāpēc vienmēr esam
lūkojušies ārpus mūsu mīļās Latvijas robežām," pauž
E.Ence.
Plāno
sasniegt Skandināviju
Dienas
Bizness
jau pērn rakstīja, ka brokastu
pārslu zīmols "Milzu!" meklē
investorus, lai, atbildot uz pieprasījumu eksporta tirgos, kāpinātu
uzņēmuma ražošanas kapacitāti. "Milzu!" šobrīd
uzsāk jaunu posmu savā attīstībā, jo izdevies
piesaistīt
investoru. Investoram B5
Holding Limited pieder
49% "Milzu!" kapitāldaļu,
un tas
nozīmē, ka uzņēmums strādās
kopā ar Gintu Dandzbergu un viņa komandu. To varētu dēvēt par
divu ģimeņu sanākšanu kopā, kā rezultātā turpinās izaugsme,
kas
plānota arī šogad. Pērn "Milzu!" apgrozījums
sasniedza 906 881 eiro, kas ir 41% pieaugums.
"Varējām sasniegt
vēl lielāku izaugsmi, bet mums bija naudas plūsmas deficīts. Mēs
ļoti strauji augam un ļoti daudz strādājam pie izpētes un
attīstības. Tāpēc pagājušajā gadā apgrozījums būtu varējis
būt vēl lielāks. Apgrozījuma ziņā šogad pirmo reizi varētu
izdoties pārsniegt miljons eiro atzīmi," atklāj
E.Ence.
Eksports ir "Milzu!" prioritāte. Skandināvija ir šobrīd neapgūta, tāpēc
uzņēmums to izvirzījis
kā vienu no mērķa tirgiem, kā
arī
attīstīs
esošos tirgus. "Jebkurš segments, kurā mēs turpmāk ieiesim,
būs veselīga alternatīva līdzšinējam piedāvājumam - tīri
produkti bez garšas pastiprinātājiem, stabilizatoriem vai citām
sintētiskām piedevām. Atgriezīsimies pie sākotnes, tulkojot no
angļu valodas - "back to basic". Šajā virzienā ir visa
nākotne, jo cilvēki arvien vairāk vēlas lietot veselīgu uzturu,"
stāsta
E.Ence.
Ja
uzņēmums rada produktu, tad skatās, lai
tas būtu pieprasīts nākotnē. "Šī diena ir pagātne, viss, ko
mēs redzam veikalā, ir pagātne. Paredzam, ka nākotnē pieaugs
šāda tipa produktu patēriņš, ko apliecina arī tendences. Uz
augu bāzes balstīti produkti nav paredzēti tikai vegāniem vai
veģetāriešiem, bet gan visiem. Tiek izdalīta dzīvesstila grupa flexitarian jeb elastīgs, kas nozīmē uztura izvēlē
fleksiblus cilvēkus. Viņi var ēst gaļu un var ēst arī dārzeņus,
un uz augu bāzes balstītus produktus. Arī Eiropas Savienības
Kopējās lauksaimniecības politika nosaka, ka zemniekam platību
maksājumu saņemšanai daļa no platības jāaizņem aramzemē
sētajiem zālājiem un papuvei vai pākšaugiem. Mūsu jaunā
produkta sastāvā ir pākšaugi - zirņi, kas ir labi augu sekai -
atpūtina zemi un ļauj tai elpot, pretējā gadījumā zeme tiek
noplicināta. Attīstot darbību kādā konkrētā segmentā, ņemam
vērā pētījumus par ēšanas paradumiem, ietekmi uz vidi un
veselību, kā arī nākotnes tendences. Tostarp globālo institūciju
arvien pieaugošos aicinājumus pārvērtēt ikdienas ēšanas
paradumus, izvēloties vairāk dārzeņus un pākšaugus ikdienā. No
vienas puses, mūsu virzienu nosaka zinātniskie pētījumi, no otras
puses, patērētājs. Saliekot šīs zināšanas kopā, var radīt
nākotnes produktus," teic
E.Ence.
Raksts tapis sadarbībā ar izdevniecības Dienas Bizness informācijas platformu DB HUB.