Savu otro ēdināšanas iestādi "Kebabosta" atvēra laikā, kad citi lēma par darbības sašaurināšanu.
Šobrīd "Kebabosta" strādā divās pilsētās – Madonā
un Līvānos. ""Madonas "Kebabosta" jau ir pietiekami
nostabilizējusies, kas ļauj domāt arī par paplašināšanos. Lai
arī Madonā darbojamies jau divus gadus, joprojām ir cilvēki, kuri
pie mums nāk pirmo reizi. Ļoti patīkami ir tas, ka motivācija
viesoties "Kebabostā" ir radusies no draugu un paziņu
ieteikumiem. Arī klienti jautā, kad atvērsimies viņu pilsētā.
Tas ir apstiprinājums tam, ka virziens, kurā dodamies, ir īstais," biznesa portālam db.lv saka Liene Kājiņa, "Kebabosta" (SIA "Autem")
vadītāja Madonā.
Vaicāta, kāpēc otra ēdināšanas vieta atvērta tieši Līvānos,
viņa teic, ka šo pilsētu kā savu otru "ostu" uzņēmums
izvēlējās vairāku sakritību rezultātā – vieta, laiks,
pašreizējās un plānotās iespējas. "Protams, arī iekšējā
intuīcija, kas teica – jā, šeit mums var izdoties," norāda
L. Kājiņa.
"Kebabosta" idejas pamatā ir izveidot ātrās ēdināšanas
uzņēmuma ķēdi. Zinot, uz ko uzņēmums tiecas, tas pamazām
iegādājas nepieciešamo. Vasaras periodā šie resursi tika
izmantoti izbraukuma tirdzniecībā, bet, atverot "Kebabosta"
Līvānos, jau bija pamata bāze. "Lai "Kebabosta"
izskatītos tā, kā šodien, ir iets garš ceļš. Madonā interjera
izveidei tika izstrādāta katra mazākā nianse, kas prasīja
apjomīgus laika un finanšu ieguldījumus, bet Līvānos jau bija
skaidrs, kur ekonomēt gan laiku, gan naudu. Pateicoties iepriekš
veiktajiem sagatavošanās darbiem, kā arī tam, ka lielākā daļa
remontdarbu tikai veikta pašu rokām, finansiālais ieguldījums
jaunās vietas izveidē bija apmēram 10 tūkstoši eiro," viņa
atklāj.
Runājot par izaicinājumiem, L. Kājiņa teic, ka periods, kad katra
diena bija kā izaicinājums, nu ir noslēdzies. Ir izveidots stabils
pamats, un apzināties iespējamos neparedzētos notikumus un to
risināšanas stratēģijas nu ir ikdiena. Līdz šim uzņēmumam
bijuši trīs lielāki izaicinājumi. Pirmais, bija pati idejas
realizēšana, jo nebija pieredzes un vajadzēja izveidot strādājošu
sistēmu no nulles. Otrs izaicinošais etaps bija darbinieku atrašana
un uzticamas komandas izveide. "Šodien tas nemaz tik vienkārši
nenotiek. Ir divas lielas frontes – darba devēji un darba ņēmēji.
Abām pusēm ir savas prasības, vēlmes un nepieciešamības. Lai
rastos veiksmīga sadarbība, ir būtiski saprast, vai šis man der –
kā vienam, tā otram," norāda L. Kājiņa. Savukārt trešais
periods, kas lika elpai aizrauties un katram pamatīgi sašūpoja
pamatus zem kājām, bija Covid-19 laiks. "Te nu nācās kāpt
ārā no rāmjiem un ar vēsu prātu domāt, kā tikt galā ar esošo
situāciju," viņa teic.
Līvānu "Kebabosta" atvērta 13. martā – tieši dienā,
kad Latvijā tika izsludināta ārkārtējā situācija. "Protams,
13. marts kā atvēršanās diena bija plānota jau laikus. Kad darbs
pie "Kebabosta" izveides Līvānos bija jau sākts,
Covid-19 medijos vēl nefigurēja. Kad parādījās pirmās ziņas
plašsaziņas līdzekļos, atkāpšanās ceļa vairs nebija,"
saka L. Kājiņa. Visneomulīgākā šajā posmā bijusi neziņa –
kā uzņēmums tiks galā, vai spēs noturēties, vai cilvēki būs
atvērti kam jaunam. Atskatoties uz šo laika posmu, viņa spriež,
ka nav ļaunuma bez labuma – ir atrasts jauns darba laika formāts,
ir atmests liekais. "Esam noturējušies visu šo laiku atvērti
abās pilsētās. Un tā šķiet kā uzvara," norāda L. Kājiņa.
Viņa zina stāstīt, ka Madona dažādos veidos cenšas piesaistīt novadam investīcijas un atbalstīt uzņēmējus. Viens no veidiem, kā pilsēta atbalsta jaunās idejas, ir biznesa ideju konkurss "Madona var labāk", kurā ir iespēja iegūt pašvaldības līdzfinansējumu novadā jaundibinātam uzņēmumam vai saimnieciskās darbības veicējam. Tāpat ir iespēja pievienoties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Madonas biznesa inkubatora uzņēmumu pulkam.
https://www.db.lv/zinas/pasvaldibam-ipasas-programmas-uznemumu-atbalstam-496165
Grantu konkursa "Madona var labāk"
atbalsta iegūšana bija pirmais solis, lai ideju par "Kebabosta"
varētu sākt realizēt. Viņa pieļauj, ka tad, ja nebūtu šāda
atbalsta, pirmā vieta būtu atvērta kādā citā pilsētā. Tūdaļ
pēc tam uzņēmums iestājās LIAA Madonas biznesa inkubatorā. "Inkubators ir liels atbalsts. Sākot jau ar atvērto
biroju, ko izmantojam ikdienā, un turpinot ar grantiem, ar kuru
palīdzību esam iegādājušies tehniku, darbinieku formas, kā arī
mārketinga materiālus u.c. Tāpat ir iespēja apmeklēt dažādas
apmācības un konsultācijas. Pateicoties tām bieži vien paveras
jauns redzējums – tā ir iespēja palūkoties uz sev aktuālo no
cita skatupunkta," stāsta L. Kājiņa.
Vaicāta par nākotnes mērķiem, L. Kājiņa teic, ka tie ir tendēti
uz attīstību. "Mums ir būtiski turpināt vairot šīs
kvalitātes, ko uzskatām par vērtībām – cilvēcīgumu,
patiesumu, kvalitāti visos aspektos, ko dari un radi," viņa
norāda.
"Madona ir novada centrs un darbadienās pilsētas ielas ir
ļaužu pilnas. Saplānotais laiks cilvēkam ir ļoti svarīgs. Un
mums kā ātrās ēdināšanas pārstāvjiem ir jānodrošina
cilvēkam ļoti būtisku faktoru kopums – kvalitatīva, ātra un
garda maltīte. Spriežot pēc apmeklētības, mums ir izdevies
plašajai mērķauditorijai izveidot stabilu pārliecību par šo
vērtību kopumu, ko piedāvājam," teic L. Kājiņa.
Uzņēmumu 2018. gadā Madonā dibināja klases biedri Ansis Lauriņš un Mārcis Siders. Šobrīd, strādājot divās pilsētās, "Kebabosta" kolektīvs ir izaudzis līdz 12 darbiniekiem. "Televīzijas raidījums raisīja interesi ielūkoties ielas ēdiena jeb "street-food" pasaulē un radīja kāri būt daļai no tās. Gadiem ejot, ik pa brīdim veidojās situācijas, kuras arvien vairāk virzīja šo impulsu auglīgā gultnē un pirms diviem gadiem "Kebabosta" pirmo reizi vēra durvis klientiem," stāsta L. Kājiņa.