Pēc gadu ilgas sagatavošanās VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) un uzņēmums Stena Line kopīgi atklāja pirmo “Zaļo pārmiju” Latvijā. 

Proti, uz īpaši pielāgotas dzelzceļa vagona platformas tika uzcelta smagās automašīnas piekabe, tā atklājot smago automašīnu piekabju pārvadājumus pa dzelzceļu. 

“Šāds projekts nebūtu jaunums Eiropas savienībā kopumā, jo šādi pārvadājumi vecajās Savienības valstīs notiek un kļūst aizvien populārāki. Latvijā šis ir pirmais projekts, kura mērķis ir gan samazināt CO2 izmešus, jo zināms, ka dzelzceļa pārvadājumi no šāda aspekta ir ekoloģiskāki, gan samazināt Latvijas autoceļu noslodzi, kā arī risināt darbaspēka trūkumu. Nav jau noslēpums, ka šoferu trūkst un šī ir iespēja problēmu risināt,” projekta atklāšanā pie Rīgas ostas Centrālā termināla Eksporta ielā sacīja LDz valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs. 

Ik gadu pa Latvijas autoceļiem komercpārvadājumos tiek pārvadāti aptuveni 60 miljoni tonnu kravu. Pēdējo piecu gadu laikā pa autoceļiem pārvadāto kravu apjoms ir palielinājies par 25%. Autoceļu noslodzi ir iespējams krietni mazināt, izmantojot kombinētu transportu. Jautāts, vai šobrīd ir konkrētas prognozes par pārvadājumu apjomiem, M. Kleinbergs uzsvēra, ka patlaban LDz ir 20 īpaši aprīkoti vagoni kravas automašīnu piekabju pārvadāšanai un ik nedēļu uz Liepāju dodas viens sastāvs. Līdzīgi sastāvi varētu tikt komplektēti arī uz Ventspili. Mērķis ir sasniegt pilnu sastāva noslodzi ik dienu. 

Stena Line ir šī LDz projekta galvenais sadarbības partneris. Uzņēmums jau pērn veicis pamatīgas investīcijas, lai palielinātu pārvadājumu kapacitāti vismaz par 30%. 

“Projekts ir papildu ierocis pārvadātāju somā. Ievērojot mūsu prāmju kapacitātes palielinājumu uz Zviedriju par 30% un uz Travemundi par 40% mēs šo pakalpojumu izmantosim,” sacīja Stena Line komercdirektors Oskars Osis. Arī viņš pagaidām neizteica konkrētas prognozes, kāds būs pieprasījums tuvākā gada laikā. “Interese ir liela un domāju, ka pieprasījums pēc pakalpojuma būs. Ir jāļauj uzņēmējiem to iepazīt, veikt aprēķinus,” Db.lv sacīja O. Osis.

Klātienē bija iespēja pārliecināties, kā smagās automašīnas treileris tiek uzcelts uz dzelzceļa vagona. Tas aizņēma aptuveni 15 minūtes, līdz krava bija vietā un gatava kustībai. Jautāts, vai pakalpojums būs arī finansiāli izdevīgāks par pārvadājumiem pa autoceļiem, M. Kleinbergs paskaidro, ka tīri cenas ziņā atšķirības būs nelielas. “Būtiskākais šīs iespējas piedāvājums pārvadātājam ir iespēja risināt darbaspēka trūkuma jautājumu,” uzsvēra LDz vadītājs. 

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”. 

LDz ir saņēmis Ilgtspējas indeksa Platīna novērtējumu, kā arī ierindojas starp vērtīgākajiem un vislabāk pārvaldītajiem Latvijas uzņēmumiem.