"Latvijas dzelzceļa" (LDz) vadībai jāizstrādā visiem likumiem atbilstošs jaunā biznesa modeļa risinājums, otrdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta Panorāma" sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

"Tas ir kompānijas vadības uzdevums izstrādāt tādus risinājumus, lai tie atbilstu visiem likumiem," sacīja ministrs, komentējot iepriekš izskanējušo informāciju, ka LDz jaunais biznesa modelis, kas paredz sniegt plašāku pakalpojumu spektru, piedāvājot arī jūras un autokravu ekspedīcijas, kā arī termināļu un noliktavu pakalpojumus, varētu būt pretrunā Valsts pārvaldes iekārtas likumam.

Ministrs uzsvēra, ka LDz ir ļoti svarīgi piesaistīt kravas. "Protams, ka visi konkurences darbības likumi ir jāievēro, bet tajā pašā laikā mums ir svarīgi dzelzceļam piesaistīt kravas. Faktiski katra tonna ir svarīga, tāpēc mums ir svarīgi, lai LDz pavērš seju pret klientu un izprot klienta vēlmes," teica Linkaits, atzīmējot, ka LDz plānotā darbības paplašināšana ļautu vairāk pievērsties iekšzemes pārvadājumiem.

Tāpat ministrs norādīja, ka ir redzama neliela tirgus atlabšana, lai gan joprojām iztrūkst pa dzelzceļu pārvadāto ogļu kravu, kā arī sarūk pārvadāto naftas produktu apmērs. "Tā jau nav, ka LDz nav ko darīt," sacīja Linkaits.

Jau vēstīts, ka, iepazīstoties ar publiski pieejamo informāciju par LDz jauno biznesa modeli, Konkurences padome konstatējusi, ka LDz ir iecerējis līdzās dzelzceļa pārvadājumiem piedāvāt arī jūras pārvadājumu un autokravu ekspedīcijas, kā arī termināļu un noliktavu pakalpojumus, kas pēc būtības ir līdzšinējās darbības paplašināšana, proti, tādu pakalpojumu sniegšana, ko kapitālsabiedrība līdz šim nav sniegusi.

https://www.db.lv/zinas/latvijas-dzelzcels-jaunais-biznesa-modelis-paredz-paplasinat-darbibu-497631

Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam publiska persona - valsts un pašvaldības - savu funkciju efektīvai izpildei var lemt par līdzdalības iegūšanu vai saglabāšanu kapitālsabiedrībā. Tomēr, lai to darītu, nepieciešams pamatot, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi novērst tirgus nepilnību, radīt preces vai pakalpojumus vai pārvaldīt īpašumus, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.

Tāpat ziņots, ka dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs šogad pirmajā pusgadā samazinājās par 47,2% salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo periodu un veidoja 11,563 miljonus tonnu. Tostarp starptautisko pārvadājumu apmērs veidoja 10,925 miljonus tonnu, kas ir kritums par 48,7% salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo periodu, bet iekšzemes pārvadājumu apmērs pieauga par 5,7% - līdz 638 000 tonnu.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".