Latvijas Mākslas akadēmijas absolvente Marta Prēdele kā savu materiālu jūt porcelānu, no tā rada funkcionālus dizaina traukus, kas attēlo ainavu.
M. Prēdeles bakalaura darba pamatdoma ir vērst uzmanību uz ainavas
estētiskajām vērtībām. "Es atradu veidu, kā varu savu
iedvesmu – ainavu – izpaust telpiskā funkcionālā objektā caur radošu un arī glezniecisku procesu – radot porcelāna
glāzes. Katras glāzes ainavas attēls ir unikāls un, grozot glāzi
uz riņķi, var redzēt pilnu ainavas loku. Īpašais dizaina moments
šajā darbā ir tas, ka, saliekot visas 12 glāzes joslā, tās
veido vienu kopīgu ainavas attēlu, jo glāzes savā starpā ir
saistītas ar ainavas attēlu, kas attīstās no vienas glāzes otrā.
Glāzes var sadalīt arī mazākās grupās un radīt mazākas
gleznas. Rezultātā šis darbs ir gan kā konceptuāla kolekcija un
eksponējams izstāžu darbs, gan ikdienā kalpojoša māksla, no
kuras baudīt dzērienus un padarīt savu vidi estētiskāku,"
viņa teic.
Ainava veidojas atkarībā no tā, kā M. Prēdele porcelāna
liešanas procesā kustina formu. "Tas ir ļoti izjusts un
radošs process, kas man dod piepildījumu. Iekrāsotā porcelāna
toņus, kamēr tas nav apdedzināts, gandrīz neredz – gleznainā
kopaina ir redzama tikai manā iztēlē. Tas prasa lielu
koncentrēšanos, lai visas glāzes sader vienotā kompozīcijā cita
ar citu," viņa saka.
M. Prēdeles skatījumā Latvijas jaunie dizaineri veiksmīgi
attīstās. "Man ir liels prieks, ka Latvijā ir vairāki vērā
ņemami jaunie zīmoli – "Rozenthal Ceramics", "Esse
Ceramics", "Laine Berina Ceramics", "2kg
concept","Laima Ceramics" u.c. Jaunajiem māksliniekiem
ir ko rādīt un piedāvāt," viņa saka, piebilstot, ka
Latvijas tirgus ir visai komplicēts roku darba keramikai. Cenu
amplitūda, kādā tiek tirgoti dizaineru darbi, neatbilstot
ieguldītajam darbam, materiāliem un zināšanām, bet pirktspēja
ir ierobežota.
"Cenu kategorija, kas Latvijā jātur, lai kāds nopirktu
dizaina keramikas izstrādājumus, ir neadekvāti zema. Tāpēc es
uzreiz plānoju skatīties uz starptautisko tirgu un domāju par to,
kā es varu būt konkurētspējīga globāli," teic M. Prēdele.
Atbildi uz šo jautājumu viņa vēl meklē, bet jau tagad ir
skaidrs, ka svarīga ir spēcīga zīmola identitāte, kvalitatīva
interneta platforma un klientu apkalpošana, iespēja nosūtīt
preces uz pircēja adresi. "Keramikas sūtīšana pa pastu nav
vienkārša, jo produkti ir plīstoši. Ir jādomā par rūpīgu un
drošu produktu iepakošanu, vienlaikus domājot videi draudzīgi.
Izaicinājums ir arī diezgan augsti muitas nodokļi, kas atšķiras,
piemēram, aksesuāriem un keramikas traukiem, kas manā gadījumā
nav pārāk izdevīgi. Taču es zinu, ko vēlos - veidot un attīstīt
ekskluzīvu dizaina keramiku, ar ko cilvēks savā dzīvē var ienest
jaunas sajūtas un personalizēt savu vidi" viņa stāsta.
"Roku darba keramika, ar kuru cilvēkam ikdienā ir taktils
kontakts, ir viens no ļoti viegliem veidiem, kā cilvēks var
veicināt skaistu dzīves kvalitāti un vidi ap sevi padarīt sajūtām
bagātāku, estētiskāku un celt intimitāti savā dzīvē. Māksla
ir ļoti jaudīga enerģija, kas ietekmē un veido cilvēku. Apzināti
radu tādu mākslu, kas ir pietuvināta cilvēkam ikdienas dzīvē.
Man ir gandarījums savu radošumu ieguldīt šādā jomā. Savos
darbos apzināti meklēju vidusceļu starp mākslu un funkciju,"
teic M. Prēdele.
Šobrīd viņa pēta, kādi soļi jāveic, lai kvalitatīvi startētu
uzņēmējdarbībā. "Vērojot citus zīmolus, esmu secinājusi,
ka vēlētos izveidot tādu uzņēmumu, kur katrs profesionālis var
darīt savu darbu augstākajā kvalitātē. Man ir svarīgi saglabāt
to, ka es pati esmu māksliniece, dizainere, darba autore un
izpildītāja, un atrast komandā profesionāļus mārketingā,
grāmatvedībā, interneta platformu jautājumos utt. Ja es centīšos
to visu darīt pati saviem spēkiem bez zināšanām un izglītības
konkrētajā jomā, es nevaru sasniegt tādu kvalitāti, ko vēlētos
piedāvāt," viņa teic.
Tuvākās nākotnes plānos ietilpst atrast starta kapitālu
studijas-darbnīcas izveidei, izveidot mājaslapu un attīstīt un
padarīt klientiem pieejamas radītās dizaina un mākslas darbu
sērijas: porcelāna glāzes ''Landscape Space'', porcelāna dizaina
servīzi ''View'', porcelāna traukus ar sievietes krūts reljefa
motīvu "Milk Message'' un ķermeņa fragmentu skulpturālu
servīzi ''Body Landscapes''. "Visus manus darbus vieno
funkcionāla māksla. Man ir saistoši dot iespēju mākslai kalpot
cilvēkam. Pakāpeniski eju uz to, kas man pašai ir tuvs un
aizraujošs – māksla un dizains," teic M. Prēdele.
Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā M. Prēdele studēja
tēlniecību, bet Latvijas Mākslas akadēmijā izvēlējās
keramiku, jo viņai patīk darbs ar plastiskiem materiāliem.
"Mākslas akadēmijā ir lieliska iespēja strādāt ar visiem
keramikas materiāliem, tostarp porcelānu, ko jūtu kā sev
vistuvāko. Darbā ar to vajadzīga pacietība, uzmanība, jušana,
kuras dabiski manī ir," stāsta M. Prēdele.