Iecerēts, ka aplikācija "SugarCat" darbosies šādi: tiek noskenēts produkts un mobilā lietotne pasaka, cik tuvu ar šī produkta apēšanu esi maksimālajai robežai.

Mobilā lietotne domāta tieši bērniem vecumā no astoņiem līdz divpadsmit gadiem, kas ir vecums, kad viņi sāk pieņemt lēmumus par pārtikas izvēli un ietekmē to, kādus produktus ģimene iegādājas – našķus, brokastu pārslas utt. Bērni lieto sociālos tīklus, kur viedokļu līderi reklamē dažādus produktus, tāpat ietekmējas no draugu izvēlēm, vienlaikus viņiem ir vismazāk zināšanu par pārtikas produktu saturu. Daļa bērnu vēl neizprot daļskaitļus un viņiem nav skaidrs, ko nozīmē, ka 1/3 no produkta ir cukurs. "Ir svarīga datu pieejamība tieši bērnu izpratnei, tāpat nepietiek ar skaitļiem – ir vajadzīga to vizualizēšana, lai bērni saprastu, vai vienā produktā nav vairāk cukura kā dienā ieteicams," teic M. Kāle.

Komanda ir izstrādājusi prototipu. Iecerēts sākt ar vienkāršu aplikāciju un uzreiz to testēt, lai iegūtu atgriezenisko saiti. Ne vien aplikācijas testēšanā, bet arī izstrādē ir iesaistīti bērni. "Ja taisām aplikāciju bērniem, ir jāsaprot, ko viņi no tās sagaida. Tas mums tagad apmēram ir skaidrs un strādājam pie koncepcijas un tehniskā risinājuma," stāsta M. Kāle.

Viņa uzsver, ka komandu interesē sabiedrības veselība kopumā, bet tā ir ļoti plaša tēma, tāpēc nolemts sākt ar vienu problēmu – cukuru. "Mazi uzlabojumi uzturā noved pie lieliem ieguvumiem ilgtermiņā. Ja kaut nedaudz izdotos samazināt lielo cukura patēriņu dienā, daudz kas mainītos," teic M. Kāle.

Viņa uzskata, ka ikdienā cilvēki patērē daudz cukura, nemaz nezinot par to, jo daudzos produktos cukurs ir slēptā veidā, tāpat ir grūti saprast, cik daudz cukura ir konkrētos produktos. Piemēram, ja ir zināms, ka 100 gramos kāda pārtikas produkta ir astoņi grami cukura, tas neko daudz nepalīdz, jo lielākā daļa cilvēku nesaprot, cik daudz tas ir. "Cukurs ir ērta un lēta izejviela, kas ir kā vējdzirnavas, kam grūti stāties pretim, lai arī aizvien vairāk pārtikas ražotāju cenšas piedāvāt veselīgākus našķus. Pasaules veselības organizācija rekomendē dienā apēst ne vairāk kā sešas tējkarotes cukura. Kā gan zināt, vai, apēdot tortes gabalu, norma ir izsmelta vai arī vēl var atļauties vakara tējai pievienot cukuru? Šobrīd notiek arī planētas veselībai svarīga pāreja no dzīvnieku valsts produktiem uz augu izcelsmes produktiem, un mums visiem jābūt uzmanīgiem, lai šajā pārejā mazinātos arī pārtikai pievienotais cukurs," tā M. Kāle. Vienlaikus visā pasaulē aktualizējas otrā tipa diabēta problēma, kas saistīta ar ēšanas paradumiem un mazkustīgumu.

"Mums visiem interesē veselīgs dzīvesveids, bet ikdienā tam nesanāk skrupulozi sekot līdzi. Mēs gribam baudīt dzīvi, nevis mērīt katru savu soli. Tāpēc gribam aplikācijā iekļaut spēles elementu, lai ir interesanti to lietot. Ir labi parādīt cilvēkiem, cik daudz cukura viņi patērē, bet šo mērķi sasniegsim vien tad, ja aplikāciju būs ērti un interesanti lietot. Domāju, ka šis ir viens no iemesliem, kāpēc ir tik maz mobilo lietotņu par uzturu bērniem, jo šo mērķi ir grūti īstenot aizraujošā veidā. Kad aplikācija ir izklaidējoša, bērni ar to dalās, bet izglītojošas mobilās lietotnes, kas parasti tiek izstrādātas kāda projekta ietvaros, reti kad ir plaši izmantotas," viņa norāda.

M. Kāle šobrīd studē doktorantūrā Latvijas universitātes Datorikas fakultātē. Viņas pētniecības lauks ir pārtikas datorika. Vaicāta, kā nonākusi līdz idejai par šādu mobilo lietotni, viņa stāsta, ka Covid-19 laikā viņa attālināti mācījās programmēšanu Stenfordas universitātē. Piecu nedēļu laikā viņa kopā ar kursabiedriem apguva programmēšanas pamatus un noslēguma projektā M. Kāle nolēma izstrādāt kaut ko, pie kā varētu turpināt darbu arī vēlāk. Tā viņai radās ideja par mobilo lietotni, kas vizualizē cukura daudzumu pārtikā. "Tas bija kas tāds, ko varēju tobrīd uzkodēt, kā arī šķita interesants un nebijis," teic M. Kāle.

Aptuveni tajā pašā laikā viņa pamanīja informāciju par Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta jaunuzņēmumu konkursu "EIT Food Innovation Prize" Latvijā. Pieaicinot komandā uztura un mašīnmācīšanās speciālistu, viņi pieteicās šim konkursam, kur ieguva otro vietu un 3000 eiro idejas tālākai attīstībai. "Tas ļauj maziem solīšiem iet tālāk," viņa teic.

Lietotnes "SugarCat" izstrādātāju komandā ir Maija Kāle, Inese Siksna, Jāks Simms (Jaak Simm) un Raješs Dumpala (Rajesh Dumpala).