Iecerēts, ka aplikācija "SugarCat" darbosies šādi: tiek noskenēts produkts un mobilā lietotne pasaka, cik tuvu ar šī produkta apēšanu esi maksimālajai robežai.
Mobilā lietotne domāta tieši bērniem vecumā no astoņiem līdz
divpadsmit gadiem, kas ir vecums, kad viņi sāk pieņemt lēmumus
par pārtikas izvēli un ietekmē to, kādus produktus ģimene
iegādājas – našķus, brokastu pārslas utt. Bērni lieto
sociālos tīklus, kur viedokļu līderi reklamē dažādus
produktus, tāpat ietekmējas no draugu izvēlēm, vienlaikus viņiem
ir vismazāk zināšanu par pārtikas produktu saturu. Daļa bērnu
vēl neizprot daļskaitļus un viņiem nav skaidrs, ko nozīmē, ka
1/3 no produkta ir cukurs. "Ir svarīga datu pieejamība tieši
bērnu izpratnei, tāpat nepietiek ar skaitļiem – ir vajadzīga to
vizualizēšana, lai bērni saprastu, vai vienā produktā nav vairāk
cukura kā dienā ieteicams," teic M. Kāle.
Komanda ir izstrādājusi prototipu. Iecerēts sākt ar vienkāršu
aplikāciju un uzreiz to testēt, lai iegūtu atgriezenisko saiti. Ne
vien aplikācijas testēšanā, bet arī izstrādē ir iesaistīti
bērni. "Ja taisām aplikāciju bērniem, ir jāsaprot, ko viņi
no tās sagaida. Tas mums tagad apmēram ir skaidrs un strādājam
pie koncepcijas un tehniskā risinājuma," stāsta M. Kāle.
Viņa uzsver, ka komandu interesē sabiedrības veselība kopumā,
bet tā ir ļoti plaša tēma, tāpēc nolemts sākt ar vienu
problēmu – cukuru. "Mazi uzlabojumi uzturā noved pie lieliem
ieguvumiem ilgtermiņā. Ja kaut nedaudz izdotos samazināt lielo
cukura patēriņu dienā, daudz kas mainītos," teic M. Kāle.
Viņa uzskata, ka ikdienā cilvēki patērē daudz cukura, nemaz
nezinot par to, jo daudzos produktos cukurs ir slēptā veidā, tāpat
ir grūti saprast, cik daudz cukura ir konkrētos produktos.
Piemēram, ja ir zināms, ka 100 gramos kāda pārtikas produkta ir
astoņi grami cukura, tas neko daudz nepalīdz, jo lielākā daļa
cilvēku nesaprot, cik daudz tas ir. "Cukurs ir ērta un lēta
izejviela, kas ir kā vējdzirnavas, kam grūti stāties pretim, lai
arī aizvien vairāk pārtikas ražotāju cenšas piedāvāt
veselīgākus našķus. Pasaules veselības organizācija rekomendē
dienā apēst ne vairāk kā sešas tējkarotes cukura. Kā gan
zināt, vai, apēdot tortes gabalu, norma ir izsmelta vai arī vēl
var atļauties vakara tējai pievienot cukuru? Šobrīd notiek arī
planētas veselībai svarīga pāreja no dzīvnieku valsts produktiem
uz augu izcelsmes produktiem, un mums visiem jābūt uzmanīgiem, lai
šajā pārejā mazinātos arī pārtikai pievienotais cukurs,"
tā M. Kāle. Vienlaikus visā pasaulē aktualizējas otrā tipa
diabēta problēma, kas saistīta ar ēšanas paradumiem un
mazkustīgumu.
"Mums visiem interesē veselīgs dzīvesveids, bet ikdienā tam
nesanāk skrupulozi sekot līdzi. Mēs gribam baudīt dzīvi, nevis
mērīt katru savu soli. Tāpēc gribam aplikācijā iekļaut spēles
elementu, lai ir interesanti to lietot. Ir labi parādīt cilvēkiem,
cik daudz cukura viņi patērē, bet šo mērķi sasniegsim vien tad,
ja aplikāciju būs ērti un interesanti lietot. Domāju, ka šis ir
viens no iemesliem, kāpēc ir tik maz mobilo lietotņu par uzturu
bērniem, jo šo mērķi ir grūti īstenot aizraujošā veidā. Kad
aplikācija ir izklaidējoša, bērni ar to dalās, bet izglītojošas
mobilās lietotnes, kas parasti tiek izstrādātas kāda projekta
ietvaros, reti kad ir plaši izmantotas," viņa norāda.
M. Kāle šobrīd studē doktorantūrā Latvijas universitātes
Datorikas fakultātē. Viņas pētniecības lauks ir pārtikas
datorika. Vaicāta, kā nonākusi līdz idejai par šādu mobilo
lietotni, viņa stāsta, ka Covid-19 laikā viņa attālināti
mācījās programmēšanu Stenfordas universitātē. Piecu nedēļu
laikā viņa kopā ar kursabiedriem apguva programmēšanas pamatus
un noslēguma projektā M. Kāle nolēma izstrādāt kaut ko, pie kā
varētu turpināt darbu arī vēlāk. Tā viņai radās ideja par
mobilo lietotni, kas vizualizē cukura daudzumu pārtikā. "Tas
bija kas tāds, ko varēju tobrīd uzkodēt, kā arī šķita
interesants un nebijis," teic M. Kāle.
Aptuveni tajā pašā laikā viņa pamanīja informāciju par Eiropas
Inovāciju un tehnoloģiju institūta jaunuzņēmumu konkursu "EIT
Food Innovation Prize" Latvijā. Pieaicinot komandā uztura un
mašīnmācīšanās speciālistu, viņi pieteicās šim konkursam,
kur ieguva otro vietu un 3000 eiro idejas tālākai attīstībai.
"Tas ļauj maziem solīšiem iet tālāk," viņa teic.
Lietotnes "SugarCat" izstrādātāju komandā ir
Maija Kāle, Inese Siksna, Jāks Simms (Jaak Simm) un Raješs Dumpala
(Rajesh Dumpala).