SIA "Kedeon Solutions" risinājumu testē pieci pārtikas piegādes uzņēmumi un ir uzsāktas sarunas ar vairāk nekā 40 uzņēmumiem; divu mēnešu laikā plānots to piedāvāt tirgū.

Šobrīd piegādes biznesā ienāk daudzi uzņēmumi, kas iepriekš ar to nav nodarbojušies, un arī lielie spēlētāji pie lielas noslodzes sadarbojas ar partneruzņēmumiem vai individuāliem kurjeriem. Šādos apstākļos, jo īpaši karstā vasarā, rodas jautājums, vai pārtika ir droša ēšanai.

"Ja piegādes laikā ir nepareiza temperatūra un pircējs saņem bojātu ēdienu, tas var ne tikai slikti ietekmēt uzņēmuma reputāciju, bet arī apdraudēt patērētāja veselību. Visā pasaulē gada laikā aptuveni 600 miljoni cilvēku saslimst un 420 tūkstoši nomirst bojātas pārtikas dēļ. Varētu domāt, ka tas notiek tikai neattīstītās valstīs, bet pat Amerikā gada laikā četri tūkstoši cilvēku nomirst šāda iemesla dēļ. Nevienam nevajadzētu mirt bojātas pārtikas dēļ, taču, redzot pārtikas piegādes pakalpojumu attīstību, risks arvien palielinās. Visiem uzņēmumiem, kas veic pārtikas piegādi, vajadzētu sekot līdzi pareizai uzglabāšanai un pārtikas drošumam. Es pieļauju, ka ar laiku kontrole šajā piegādes posmā kļūs obligāta," spriež Reinis Skorovs, SIA "Kedeon Solutions" dibinātājs.

Uzņēmuma izstrādātā iekārta sastāv no sensora, baterijas un modema, kas visu laiku mēra temperatūru, gaisa mitrumu, gaismu, kustību un citus apstākļus un šos datus nosūta un saglabā blokķēdē. Šai informācijai var sekot līdzi gan piegādes uzņēmums, gan restorāns vai uzņēmums, no kura šī pārtika nopirkta, gan arī pats pircējs. Uz preces iepakojuma ir QR kods, ko pircējs var noskenēt un redzēt gan vienkāršotu informāciju par pārtiku, kas parāda, vai tā ir pārvadāta atbilstošos apstākļos, gan arī piekļūt detalizētākiem datiem par temperatūru un citiem parametriem. R. Skorovs uzsver, ka sensors ir ieslēgts visu laiku un, tā kā tiek izmantota blokķēdes tehnoloģija, ar datiem nav iespējams manipulēt, tos mainot vai dzēšot.

Pagājušā gadā SIA "Kedeon Solutions" piesaistīja 40 tūkstošu eiro investīcijas no akselerācijas fonda "Overkill Ventures". Uzņēmums ir ieguvis finansējumu no "Horizon 2020" apakšprogrammām "Blockpool" un "BlockStart". Šie granti ļāva paplašināt komandu līdz septiņiem darbiniekiem un fokusēties uz sensoru iekārtas un programmatūras izstrādi. No šīm grantu programmām piesaistīti 50 tūkstoši eiro.

SIA "Kedeon Solutions" ir viens no sešiem uzņēmumiem, kas ir kvalificējies Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma atbalstam fiksētam nodokļu maksājumam un iedzīvotāju ienākuma nodokļu atlaidei.

R. Skorovs ir uzaudzis Vācijā, uz kurieni viņa vecāki pārcēlās, kad dēlam bija pieci gadi. Tomēr daudziem par pārsteigumu viņš izlēma studēt Latvijā un teic, ka tieši te viņam pavērās iespēja strādāt interesantos uzņēmumos, kas soli pa solim aizveda arī līdz paša dibinātam uzņēmumam. Kopā ar Mārtiņu Bratuškinu un Andri Merkulovu viņš dibināja "Monetizr", kas piedāvā tehnoloģiju spēļu izstrādātājiem, kas palīdz palielināt šo kompāniju ieņēmumus, uzlabot lietotāju iesaisti. 

https://www.db.lv/zinas/sekojot-idejai-palielina-vertibu-482131

Kādā brīdī uzņēmums darbojās gana pašpietiekami, un kad R. Skorova iesaiste ikdienā vairs nebija tik nepieciešama, viņš nolēma pabeigt iesāktās studijas Rīgas Tehniskajā universitātē, kur viņam bija palicis vien uzrakstīt bakalaura darbu. "Daudzi runā par blokķēdi un tās potenciālu, bet pagaidām vēl ir maz risinājumu, kas tiek reāli izmantoti, turklāt tie visi ir tikai digitālajā vidē. Man šķita nozīmīgi piedāvāt risinājumu, kas savieno blokķēdi ar reālo pasauli. Ideja par šādu ierīci man bija jau vairākus gadus, tāpēc aizgāju no "Monetizr" un savā bakalaura darbā beidzot uztaisīju ierīci, kas seko līdzi pārtikas drošībai," viņš stāsta.

Gan no universitātes, gan uzņēmumiem bija interese un tika identificēts, ka kompānijām būtu interese šādu risinājumu izmantot pārtikas piegādes ķēdē no ražotnes uz noliktavām un veikaliem, jo temperatūras svārstības tos var sabojāt. "Sākām sadarboties ar vairākiem uzņēmumiem, izstrādājām prototipu un vairāki Latvijas, Eiropas, kā arī Baltkrievijas un Ukrainas uzņēmumi tos sāka testēt savās piegādes ķēdēs. Nākamais solis bija turpināt izstrādi un no prototipa nokļūt līdz gatavajam produktam, bet sākās pandēmija un neviens konkrētajā brīdī vairs negribēja ieguldīt naudu potenciāli inovatīvā risinājumam," stāsta R. Skorovs.

Domājot, ko iesākt, radās ideja strādāt ar nozari, kas šobrīd īpaši strauji attīstās – pārtikas un ēdienu piegādi līdz gala klientam jeb tā saukto pēdējās jūdzes piegādi. Runājot par pārorientāciju, R. Skorovs teic, ka tā bijusi viegla. Iepriekš "Kedeon Solutions" kā mazam jaunuzņēmumam bija grūti pārliecināt lielus potenciālos sadarbības partnerus, ka uzņēmums ir gana nopietns profesionāla pakalpojuma piegādātājs. Jo lielāks uzņēmums, jo ilgāk un vairāk līmeņos notiek pārrunas – daudzos gadījumos tās var prasīt pat gadu. Savukārt ēdienu piegādē līdz durvīm strādā daudzi mazi un jauni uzņēmumi, kas ir daudz elastīgāki un ieinteresētāki, kas pārrunu procesu ievērojami atvieglo.