
Presē izskanējušie 18 000 eiro ir ar sniega lāpstām un kaisītājiem aprīkoto automašīnu Ņiva pārdošanas cena, par ko piedāvājam tās pirkt citiem, tā Diena.lv apgalvoja Rīgas pašvaldībai piederošās SIA Kurzemes namu apsaimniekotājs (KNA) vadītājs Artūrs Livšics. Savukārt vienas automašīnas izmaksas viņš nevēlējās atklāt, sakot, ka tas ir komercnoslēpums.
Iepriekš LatLADA padomes pārstāvis Kristaps Zariņš teica, ka autoražotāja LADA mašīnas Ņiva maksā 5000 latu. Savukārt pie maksimālās komplektācijas tā cena sadārdzinās par 500 eiro. «Grūti saprast, kā KNA vienas automašīnas komplektācijā ar sniega lāpstu un kaisītāju iztērējis 18 000 eiro,» viņš teica.
A.Livšics apstiprināja, ka pilnā aprīkojumā, kādu arī izvēlējās KNA, Ņiva maksā 8000 eiro, tātad – ap 5000 latu. Savukārt sniega tīrīšanas aprīkojuma izmaksas viņš nevēlējās atklāt. «Ja atklāšu, cik maksā, zaudēsim visus potenciālos pircējus,» teica uzņēmuma pārstāvis. Viņš gan atzina, ka neviens cits uzņēmums šādi aprīkotas Ņivas nevarētu tirgot.
Viņš piebilda - interneta komentāros parādījās informācija, ka uzņēmuma peļņa, pārdodot šīs automašīnas, varētu būt 30%. «Tas ir tuvu taisnībai,» atzina A.Livšics.
K.Zariņš teica, ka Krievijā tiek ražotas lāpstas, kuras var pievienot automašīnā Ņiva. Tās maksā 600 eiro.
To, ka sniega tīrītāji katrs izmaksāja 18 000 eiro, iepriekš teica Rīgas domes projektu koordinators Uģis Vidauskis. Viņš arī teica, ka iepirkums tika veikts likumā paredzētajā kārtībā, izsludinot konkursu, un Ņiva tika izvēlēta kā lētākais un izturīgākais variants. Automašīnas tika iepirktas līzingā. Par pašu amerikāņu sniega tīrīšanas iekārtu Sno-way viņš zināja komentēt maz, toties sacīja, ka KNA kļuvis par šīs tehnikas oficiālo pārstāvi Latvijā.
No A.Livšica teiktā gan varēja noprast, ka konkurss nav rīkots ne par automašīnu, ne sniega tīrīšanas aprīkojuma piegādi, taču procedūra, pēc viņa apgalvotā, rīkota saskaņā ar Iepirkumu likumu kā ārkārtējs gadījums.
Kā teica A.Livšics, pasaulē nav tik daudz ražotāju, kas izgatavo tehniku, ar kuru var aprīkot nelielas automašīnas. ASV ražotāji vienmēr esot lētāki, tāpēc priekšroka dota tiem.
Savukārt attiecībā uz automašīnu bijuši tikai divi varianti – Ņiva vai Suzuki Jimny, taču otrais variants bijis divreiz dārgāks. «Mēs jau labprāt gribētu Toyota Land Cruiser, bet tas ir dārgs un to nevar izmantot tīrīšanai. Ir tikai divi džipi, kas var braukt pa trotuāriem,» teica A.Livšics. Priekšroka dota Ņivai. Latvijā ir divi LADA pārstāvji, un auto pirkts no Lada Baltika. A.Livšics gan pats nevarēja atcerēties dīlera nosaukumu un atminējās to tikai pēc Diena.lv atgādinājuma.
Pats uzņēmums aprīkot automašīnas ar tīrīšanas iekārtām nolēmis, jo nekur Eiropā, kur bijuši amerikāņu pārstāvji, neesot bijis iespējams nopirkt automašīnas, kas aprīkotas ar lāpstām.
Vasarā Ņivas plānots izmantot kā darba mašīnas, tāpat KNA iecerējis eksperimentēt, uzstādot birstes, lai tīrītu trotuārus.
Uzņēmums plāno pārdot sniega tīrītājus gan Latvijā, gan Igaunijā un Lietuvā. Vaicāts, cik daudz šādu automašīnu KNA plāno pārdot, A.Livšics teica, ka šobrīd, kad ziema iet uz beigām, zvani un interese esot, bet reāli diez vai kāds pirkšot. Taču nākamajā sezonā, jau rudenī, pēc viņa domām, var gaidīt pieprasījumu. Vasarā plānots izplatīt tīrītāju reklāmu.
Runājot par to, vai pašvaldības uzņēmums var nodarboties ar šādu biznesu, viņš stāstīja, ka esot bijusi tikšanās ar valsts kontrolieri Ingunu Sudrabu, lai pārrunātu iespējas nodarboties ar komercdarbību. Tajā secināts, ka to var darīt, jo uzņēmums ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību un darbojas kā komercuzņēmums, kam arī jāpelna.
Kopš piektdienas KNA mājaslapā ir jauns sludinājums ar jauno sniega tīrāmo mašīnu foto, kurā teikts, ka KNA piedāvā ātru un kvalitatīvu ielu un teritorijas atbrīvošanu no sniega, izmantojot profesionālu tehniku un darbiniekus. Tehnikas izmantošana maksājot 13 latus stundā bez PVN 21%.