2020. gada aprīlī Latvijā reģistrēts jaunu auto reģistrācijas skaita kritums 55% apmērā, kas iezīmē patieso Covid-19  pandēmijas ietekmi uz auto tirgu Latvijā, norāda "Auto Asociācijas" prezidents Andris Kulbergs. 

Viņš prognozē, ka maijā un jūnijā kritums varētu sasniegt 70- 80%. 

Ārkārtas stāvoklis, neziņa par nākotni ievērojami ietekmē pircēju uzvedību, atliekot auto iegādes jautājumu uz nenoteiktu laiku. Klientu plūsma auto salonos ir nokritusies pat par 80%. Vienīgais auto segments, kur saglabājas augstāka klientu aktivitāte, ir komerctransports, kur novērojams kritums par 32%, jo ir atsevišķas biznesa nozares, kur aktivitāte un pieprasījums ir pat stipri kāpuši, piemēram, pārtikas, medicīnas, internetveikalu un sadzīves preču tirdzniecība. 

20200508-0728-tab.jpg

Īpaši augsts pieprasījums ir pēc komerctransporta modeļiem, kas aprīkoti ar dzesēšanas sistēmu. To piedāvājums ir deficīts, jo tiek ražoti Itālijā un Izraēlā.

Smagā komerctransporta tirgus virs 16 tonnām turpina stagnēt jau kopš 2020.gada sākuma un aprīlī uzrāda kritumu par 57%, kas skaidri iezīmē vispārēju, sistemātisku problemātiku Latvijas kravu pārvadājumu un loģistikas nozarē, pauž A. Kulbergs. 

Vidējais nobraukto km apjoms ir ievērojami krities un daudzas loģistikas kompānijas pārtrauc savu darbību. Liela ietekme ir apgrūtinājumiem veikt pārvadājumus uz austrumu tirgiem. Nopietns kravas vienību noieta samazinājums ir arī strauji krītošo tranzīta kravu caur Latvijas ostām un dzelzceļu dēļ.

Lietoto auto pirmās reģistrācijas ir piedzīvojušas ievērojamu kritumu aprīlī - par 60%, kas skaidri norāda uz privātpersonu neziņu par nākotni un vēlmi netērēt uzkrājumus, uzskata A. Kulbergs. 

Visā ES auto reģistrāciju skaits pirmajā 2020.gada ceturksnī ir krities par 27% un otrais ceturksnis paredzams ar vēl drastiskāku lejupslīdi, stāsta "Auto Asociācijas" prezidents. Eiropas Savienības auto nozares asociācija ACEA mudina ieviest plašus atbalsta pasākumus nozares stimulēšanā līdz pat 2020 gada beigām.

""Auto Asociācijas" 23 biedri ar 40 autosaloniem Latvijā gadā nomaksā 210 miljonus eiro nodokļos, kas ir ievērojama naudas summa, lai valdībai būtu finanses nodrošināt sociālo atbalstu sabiedrībai. Šobrīd ir nepieciešams strauji ieviest "Auto Asociācijas" izstrādāto 5 punktu nozares atbalsta programmu, lai stimulētu auto tirgu. Nekavējoties jāievieš Zememisiju Zaļo auto atbalsta programma, jo neviens nav atcēlis Latvijas CO2 mērķu izpildi Eiropas Zaļā Kursa ietvarā. Jāstimulē līzinga finansējuma pirmās iemaksas atbalsts ar "Altum" palīdzību un jāatceļ bezjēdzīgais reprezentatīvo auto slieksnis, kas kropļo konkurenci un samazina nodokļu ieņēmumus," uzskata "Auto Asociācijas" prezidents. 

Viņš informē, ka Igaunijā tirgus kritums aprīlī bija pat 67%, kas ir skaidrojams ar divreiz lielāku privātpersonu īpatsvaru jauno auto iegādē, salīdzinot ar Latviju.

Pozitīvas ziņas ir no ES auto ražotājvalstīm, kur liela daļa rūpnīcu ir jau daļēji atsākušas ražošanas procesu un plāno pilnvērtīgi atgriezt ražošanas jaudas līdz maija beigām.