2020.
gada aprīlī Latvijā reģistrēts jaunu auto reģistrācijas skaita kritums 55%
apmērā, kas iezīmē patieso Covid-19 pandēmijas ietekmi uz
auto tirgu Latvijā, norāda "Auto Asociācijas" prezidents Andris Kulbergs.
Viņš prognozē, ka maijā un jūnijā kritums varētu sasniegt 70- 80%.
Ārkārtas
stāvoklis, neziņa par nākotni ievērojami ietekmē pircēju
uzvedību, atliekot auto iegādes jautājumu uz nenoteiktu laiku.
Klientu plūsma auto salonos ir nokritusies pat par 80%. Vienīgais
auto segments, kur saglabājas augstāka klientu aktivitāte, ir
komerctransports, kur novērojams kritums par 32%, jo ir atsevišķas
biznesa nozares, kur aktivitāte un pieprasījums ir pat stipri
kāpuši, piemēram, pārtikas, medicīnas, internetveikalu un
sadzīves preču tirdzniecība.

Īpaši augsts pieprasījums ir pēc
komerctransporta modeļiem, kas aprīkoti ar dzesēšanas sistēmu. To piedāvājums ir deficīts, jo tiek ražoti Itālijā un Izraēlā.
Smagā
komerctransporta tirgus virs 16 tonnām turpina stagnēt jau kopš
2020.gada sākuma un aprīlī uzrāda kritumu par 57%, kas skaidri
iezīmē vispārēju, sistemātisku problemātiku Latvijas kravu
pārvadājumu un loģistikas nozarē, pauž A. Kulbergs.
Vidējais nobraukto km apjoms
ir ievērojami krities un daudzas loģistikas kompānijas pārtrauc
savu darbību. Liela ietekme ir apgrūtinājumiem veikt
pārvadājumus uz austrumu tirgiem. Nopietns kravas vienību
noieta samazinājums ir arī strauji krītošo tranzīta kravu caur
Latvijas ostām un dzelzceļu dēļ.
Lietoto
auto pirmās reģistrācijas ir piedzīvojušas ievērojamu kritumu
aprīlī - par 60%, kas skaidri norāda uz
privātpersonu neziņu par nākotni un vēlmi netērēt uzkrājumus, uzskata A. Kulbergs.
Visā
ES auto reģistrāciju skaits pirmajā 2020.gada ceturksnī ir
krities par 27% un otrais ceturksnis paredzams ar vēl drastiskāku
lejupslīdi, stāsta "Auto Asociācijas" prezidents. Eiropas Savienības auto nozares asociācija ACEA mudina ieviest plašus
atbalsta pasākumus nozares stimulēšanā līdz pat 2020 gada
beigām.
""Auto
Asociācijas" 23 biedri ar 40 autosaloniem Latvijā gadā
nomaksā 210 miljonus eiro nodokļos, kas ir ievērojama naudas summa,
lai valdībai būtu finanses nodrošināt sociālo atbalstu
sabiedrībai. Šobrīd ir nepieciešams strauji ieviest "Auto
Asociācijas" izstrādāto 5 punktu nozares atbalsta programmu, lai
stimulētu auto tirgu. Nekavējoties jāievieš Zememisiju
Zaļo auto atbalsta programma, jo neviens nav atcēlis Latvijas CO2
mērķu izpildi Eiropas Zaļā Kursa ietvarā. Jāstimulē līzinga
finansējuma pirmās iemaksas atbalsts ar "Altum" palīdzību un jāatceļ
bezjēdzīgais reprezentatīvo auto slieksnis, kas kropļo konkurenci
un samazina nodokļu ieņēmumus," uzskata "Auto Asociācijas" prezidents.
Viņš informē, ka Igaunijā tirgus kritums aprīlī bija pat 67%, kas ir skaidrojams ar divreiz lielāku privātpersonu īpatsvaru
jauno auto iegādē, salīdzinot ar Latviju.
Pozitīvas
ziņas ir no ES auto ražotājvalstīm, kur liela daļa rūpnīcu ir
jau daļēji atsākušas ražošanas procesu un plāno pilnvērtīgi
atgriezt ražošanas jaudas līdz maija beigām.