Rosīgu, komunikablu un smaidīgu – tādu pašmāju zīmolu veikala M50 īpašnieci Elīnu Berklavu visbiežāk sastop tie, kuri atvēruši nelielā veikaliņa durvis. Viņa sevi dēvē par Miera ielas patrioti un savu veikalu citā Rīgas adresē pat iedomāties nespēj

Par spīti radošās republikas popularitātes kāpumiem un kritumiem, veikals M50 iesakņojies Miera ielā uz palikšanu. Elīna prognozē, ka līdz ar vairākiem nekustamā īpašuma projektiem, kas tiek attīstīti šajā ielā, un rosību Tallinas ielas kvartālā rajons atdzimst jau jaunā kvalitātē un M50 sēž vilciena pirmajā vagonā. Turklāt veikals šajā rudenī piedzīvos lielu transformāciju, paplašinoties uz blakus esošajām telpām, kurās gadu Elīna ar komandu iemēģināja roku bāra biznesā. Elīna teic, ka pieredze bija vērtīga un neaizmirstama, bet skaitļi ir nepielūdzami, un tie rāda, ka jāmaina prioritātes, dodot modei vairāk vietas. Un tā tiks dota, izveidojot Latvijas modes un interjera lietu dižveikalu.

Fragments no intervijas, kas publicēta 23. augusta laikrakstā Dienas Bizness

Vienubrīd Rīgā pašmāju modes preču veikalu klāsts bija ievērojami kuplāks nekā šobrīd. Bija Paviljons, Taste Latvija u.c. M50 pirmos septiņus kilometrus maratona distancē lēnām jau pieveicis, tikmēr citi sprinta distancē jau ir finišējuši. Kas ir šī biznesa veiksmes atslēgas?

Man vienas atbildes un receptes nav, jo zinu tikai veidu, kā es to daru. Ja tas ir neliela apjoma bizness, ļoti daudz kas ir atkarīgs no īpašnieka un uzņēmuma vadošajām figūrām un no viņu vērtībām, darba stila un citreiz šķiet, ka pat no starojuma. Mēs vienmēr esam strādājuši idejas vārdā, ar entuziasmu un, iespējams, ciparos nemaz tik skrupulozi neesam skatījušies. Un, ja paskatītos dziļāk, varbūt nebūtu nemaz pamata tik lielam optimismam, ar kādu dzīvojam. Tomēr, kamēr visi gali iet kopā un var pat attīstīties, plānot jaunas M50 kolekcijas un drosmīgāk iet uz priekšu, tikmēr, šķiet, viss notiek pareizā virzienā.

Šajos gados ir bijis brīdis, kad nasta šķitusi par smagu un tika apsvērta doma biznesam likt punktu? Caur skatlogu raugoties, jau nepateiksi, kā uzņēmumam patiesi klājas.

Vēlēšanās nevis vienkārši eksistēt, bet arī attīstīties, sasniegt mērķus un realizēt savus sapņus tik nelielā valstī, protams, ir izaicinājums. Vienmēr finanšu plūsmai ir jāseko līdzi, visi rēķini jāmaksā laikā un jānorēķinās ar autoriem katru mēnesi vai vismaz katru otro, lai nebūtu tā mānīgā sajūta, ka kontā nauda ir. Brīdī, kad visiem tiek samaksāts, galīgi vairs nav tāds cipars, kāds kādu laiku bijis iepriekš. Visu laiku ir jābūt klāt esošam. Ja tas ir neliels bizness, īpašniekam ir jābūt skaidrībai par visu – gan par finanšu situāciju, gan ekonomikas prognozēm, nepazaudējot savu vīziju par skaisto, gaišo nākotni.

Dizaina bārs M50 darbojās vien gadu, un nu jau gaidāmas pārmaiņas. Kāpēc tas vairs nebūs?

Maijā dizainbāram nosvinējām gada jubileju. Šis bija fantastiski radošs, pamācošs, interesants gads, kuru pavadījām tā, kā vēlējāmies. Pirms pusotra gada radās iespēja šajās telpās ienākt un sākt strādāt. Šeit pirms tam jau bija bijusi kafejnīca, un mantojumā bija palicis kafijas aparāts un profesionālā trauku mašīna. Mums jau sen bija iecere paplašināt veikalu, bet nodomājām uz mantotā inventāra bāzes pamēģināt izveidot kafejnīcu, ja jau tāds dzīves pavērsiens noticis. Tāpēc arī nosaukums dizaina bārs, jo šeit mēģinājām iedzīvināt interjera un dizaina priekšmetu sadaļu blakus kafejnīcā, kā tas ārzemēs šur tur redzēts. Mums interjera lietām veikalā nebija vietas, un tās izvietojām bārā, kurā tās var iegādāties krietni ilgāk nekā veikala darba laiks. Šobrīd mainām uzsvarus – dizaina bārs tiek slēgts, samazinām bāra sadaļu līdz minimumam. Mums paliks kafija un viens mazs galdiņš, kur piesēst dāmām ar dzirkstošu dzērienu vai kungiem, kuri gaida dāmas, kamēr tās sapucēsies. Būs viens stūrītis ar lasāmvielu, kur paralēli varēs padzert arī kafiju. Mēs palielināsim savu modes sadaļu un aicināsim pievienoties jaunus dizainerus, sortimentu paplašināsim ar jauniem zīmoliem. Lielāka būs arī interjera un dāvanu sadaļa, kas nozīmē, ka jau šiem Ziemassvētkiem pie mums būs plaša izvēle. Plānojam ciešāk sadarboties arī ar Mākslas akadēmiju – gan jaunos dizainerus pieņemsim pie sevis, gan interesantas apvienības, kam ir ko teikt. Plānojam atvērt interneta veikalu. Beidzot tā nepieciešamība ir acīmredzama. Visu laiku dzirdēju, ka cilvēki brauc prom un atrod savas realizācijas iespējas ārzemēs, bet šis ir pirmais gads, kad patiešām jūtam, ka ir samazinājies iepriekš pastāvīgo klientu loks. Tie, kuri ir pārcēlušies uz ārzemēm, bet joprojām mūsu veikala produkciju ciena un mīl, atrod dažādus kanālus, kā pie kārotās lietas tikt. Raksta sociālajos tīklos un saka, ka zina savu izmēru, un lūdz atsūtīt preces uz ārvalstīm. Nāksim pretim un izveidosim interneta veikalu, kuru iecerēts atvērt no oktobra sākuma. Tur būs M50 zīmola lietas un tuvāko sadarbības partneru preces, lai ērti var veidot tērpu komplektus, iepērkoties vienuviet.

Teorētiski varētu turpināt kafejnīcas biznesu, un tas bija dzīvotspējīgs? Vai arī tas tiek apturēts, jo veikalam vajag vairāk vietas?

Gan, gan. Šai nozarē mums bija labi, izcili rādītāji, un cilvēki dizaina bāru jau bija pamanījuši un iemīļojuši. Nāca regulāri, novērtēja piedāvāto izklaides un kultūras programmu. Tomēr skaitļi ir nepielūdzami tādā ziņā, ka šeit vietas ir tik, cik ir, šī ir dzīvojamā māja, kas nozīmē, ka ballītes tiek ierobežotas, lai mierīgi sadzīvotu ar kaimiņiem.

Cik lielas investīcijas ir paredzētas?

Atverot dizaina bāru, tika gana lielas pārmaiņas veiktas, lai telpu radītu tādu, kā vēlamies. Līdz ar to lielākais investīciju apmērs jau ir veikt iepriekš. Tieši būtu labi to pilnvērtīgi saņemt atpakaļ. Tāpēc arī ar minimāliem līdzekļiem panāksim efektu. Te nepieciešamas dažas pārmaiņas. Arī veidojot dizaina bāra interjeru, es jau ar gara acīm skatījos, kā to nākotnē varētu transformēt. Mūs jau brīdināja, ka bāra bizness ir ļoti sarežģīta lieta, kurā nevajadzētu līst iekšā. Mēs pamēģinājām un secinājām, ka bija ļoti forši, bet ar gadu pietika. Tagad veidosim Latvijas modes un dizaina priekšmetu dižveikalu ar plašu sortimentu. Ir, no kā izvēlēties, un ir daudzi zīmoli, kas jau komerciālā vīzē veiksmīgi darbojas un var apmierināt pieprasījumu, jo deficīts ne vienmēr nāk par labu. Vietējiem dizaineriem idejas ir labas, bet, ja vēlas nopietnāk strādāt, kapacitāte un plānošana ir no svara.


Visu interviju lasiet 23. augusta laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.