"Kamēr tikai 6% darba devēju Latvijā piedāvā saviem
darbiniekiem atbalstu bērnu uzraudzībai, arvien vairāk darba devēju ir jāreaģē
uz nodarbināto vēlmi ierasties darbā ar mājdzīvniekiem. Sākotnēji tas var radīt
izbrīnu vai pat šoku, bet darba vietu kultūra mainās visā pasaulē, tostarp
Latvijā, un ignorēt to kļūst arvien grūtāk," norāda Dace Helmane,
Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta vadītāja un atbildīga biznesa
aktīviste.
Uzņēmumos, kur ikviens darbinieks var ņemt līdzi savu
četrkājaino mīluli, piemēram, sabiedrisko attiecību aģentūras "Golin
Riga" birojā, viņa novērojusi daudz patīkamāku atmosfēru, jo dzīvnieki
veicina sarunas un raisa smaidus. Turklāt dažkārt darbinieki atklāti norāda, ka
nemaz neizvēlētos darba devēju, kurš nav gatavs atvērt savas durvis suņiem.
Runājot par to, kāpēc modernā darbavietā būtu jāielaiž
mājdzīvnieki, piemēram, suņi, D. Helmane teic, ka pētījumi apstiprina, ka tie
palīdz darbiniekiem veicināt veselīgus paradumus – vairāk kustēties, biežāk
doties pārtraukumos, labāk vadīt stresu u. tml. Noteiktos gadījumos suns pilda
asistenta vai pavadoņa funkcijas – viņam ir atļauts sekot saimniekam it visur,
tai skaitā uz lielveikalu, lidmašīnā un arī uz darbu.
Tirgus izpētes un eksporta konsultāciju uzņēmuma
"Gateway & Partners" birojā suņi vienmēr bijuši gaidīti
viesi. Uzņēmuma partneris Mārtiņš Tiknuss spriež, ka suņi rada pozitīvu un
draudzīgu gaisotni birojā un diena izvēršas interesantāka gan darbiniekiem, gan
dzīvniekam. "Cik bieži, ejot uz darba interviju, esat intervēti suņa sabiedrībā? Rebija ir bijusi klāt jau vairākās darba
intervijās," viņš teic. Arī kolēģis no Lietuvas biroja, braucot uz Rīgu,
dažreiz ņem līdzi savu jorkšīras terjeru. M. Tiknuss spriež, ka jo īpaši
paaugstināta stresa brīžos darbinieki novērtē, ka blakus ir suns, ko var uz
brīdi sabužināt un samīļot.
"Manuprāt, būtiskākais arguments par labu suņiem vai jebkuriem
citiem mājdzīvniekiem birojā ir cīņa ar vientulību, ko sekmē modernās
tehnoloģijas un sociālie tīkli. Izpētīts, ka vientuļiem darbiniekiem ir
sliktāka imunitāte, augstāki sirds un asinsvadu slimību un depresijas riski.
Tādējādi vientulība negatīvi ietekmē produktivitāti un kavē lēmumu pieņemšanu,
radot darba devējiem augstas izmaksas, bet arī saīsina cilvēku dzīves
ilgumu," piebilst D. Helmane.
"Lēmums par dzīvniekiem "Golin Riga" birojā
nebija vienkāršs, tomēr redzam, ka vācu īsspalvainā putnu suņu meitene Fella un
ši-tcu sķirnes Pablo ir ienesuši birojā daudz prieka un vieglumu," teic
Elīna Dobulāne, "Golin Riga" vadītāja.
Viņas skatījumā lēmums par
dzīvniekiem birojā ir jāskata no vairākiem aspektiem. Pirmkārt, ir svarīgs
komandas lēmums, ka pilnīgi visiem darbiniekiem nav iebildumu pret dzīvniekiem
birojā. Tas saistīts ne tikai ar alerģijām, bet kopējo darbinieku labsajūtu.
Ja
tiek apsvērta doma par dzīvniekiem birojā, E. Dobulāne iesaka sākt ar speciālu
dienu nedēļā, kuras laikā var pārbaudīt, vai šī koncepcija ir piemērota.
Otrkārt, lielākos birojos jāizvērtē zonas, kur dzīvnieki var uzturēties, lai
tas būtu droši arī pašiem dzīvniekiem.
"Katram darbiniekiem, kas ņem līdzi
uz darbu savu mājdzīvnieku, būtu jāvērtē, vai konkrētais dzīvnieks ir pieradis
būt cilvēkos, vai tas dzīvniekam nerada papildu satraukumu. Ja visi šie jautājumi ir
apskatīti un ir pozitīvas atbildes, tad ar pārliecību varu teikt, ka dzīvnieki
birojā var mazināt stresa sajūtu un radīt augstāku produktivitāti.
Dzīvnieki
"Golin Riga" birojā ir cieši saistīti ar organizācijas kultūru, kas
ir ļoti atvērta un elastīga. Protams, ik pa laikam abi suņi rada komiskas
situācijas, piemēram, Pablo aizmiga tikšanās laikā ar klientu zem galda un sāka
krākt, izdalot interesantas skaņas, kas radīja pārsteigumu visiem tikšanās
dalībniekiem," atklāj E. Dobulāne.
Arī D. Helmane norāda, ka ir vairāki praktiskie aspekti, kas
ir jāņem vērā, lai mājdzīvnieki kolektīvu saliedētu, nevis raisītu konfliktus,
bojātu darba aprīkojumu vai negatīvi ietekmētu kāda darbinieka labsajūtu,
piemēram, izraisītu alerģisku reakciju. Tāpēc darbiniekiem būtu svarīgi
vienoties par principiem, kurus visi apņemas ievērot, izvēloties ierasties
darbā ar savu suni, kaķi vai citu dzīvnieku.
Vēlams tos detalizēti aprakstīt
uzņēmuma iekšējās kārtības noteikumos vai citā līdzīgā dokumentā. Tajā var
noteikt, kādi dzīvnieki ir gaidīti darbavietā un kādi – nē. Piemēram, ir
organizācijas, kurās ir aizliegts nest uz darbu čūskas vai ierasties ar
kucēniem un noteiktu šķirņu suņiem. Tāpat iespējams aprakstīt, kur dzīvnieks
uzņēmuma telpās drīkst atrasties un kādi ir īpašnieka pienākumi un atbildība
gadījumā, ja dzīvnieks kaut ko sabojā vai kādu traumē.
D. Helmane teic, ka situācijas mēdz būt ļoti dažādas, tāpēc
pat, ja tiek izlemts formulēt savu nostāju rakstiski, ir svarīgi, lai dzīvnieku
saimnieki vienmēr saskaņo savus plānus ņemt uz darbu līdzi savu mīluli ar
vadību un kolēģiem, informē kolēģus par dažādiem praktiskiem aspektiem, piemēram,
faktu, ka dzīvnieks ir apmācīts, vakcinēts, vesels u.tml., seko līdzi, lai mīlulis darba vietā pienācīgi uzvedas un neapdraud kolēģus, mēbeles vai jebkādu
darba aprīkojumu.
"Tāpat jāatceras, ka situācijās, kad suns kalpo savam
saimniekam kā asistents vai pavadonis, uz viņu parasti neattiecas nekādi
ierobežojumi. Tomēr pat šādā gadījumā uzņēmuma vadībai un personāla
speciālistiem ir jāseko līdzi, lai visi darbinieki justos komfortabli,"
viņa piebilst.